Op welke onderzoeken baseren politici dat het lichaam zwangerschap na verkrachting kan voorkomen?

Het enige onderzoek dat ik tegenkom is 28 jaar oud en gaat uit van een meting onder ongeveer 2.000. Het geeft geen plausibele verklaring zoals bijv dat het eitje niet bevrucht kan worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is grote flauwekul, griezelige onzin van mensen die er een religieus of politiek gelijk mee willen halen.
Verkrachting is niet voor niets een beproefde oorlogsmisdaad tegen de vrouwen van een overwonnen volk om het ras zogenaamd te contamineren; in Afrika, in je Joegoslavische oorlog van de jaren '90, in Azië worden vrouwen stelselmatig verkracht zodat ze bastaarden ter wereld brengen en hun eigen volk dus minder puur maken (daarvoor moet je dus wel in dit soort logica geloven).
Het is wel zo dat een eenmalige verkrachting wel precies in de 48-72-vruchtbare-uren-per-4-weken van de vrouw moet plaatsvinden om tot een zwangerschap te kunnen leiden. Maar dat een vrouwenlichaam 'weet' dat ze niet zwanger wil worden van deze of gene misdadiger en wel van haar wettige echtgenoot is - nogmaals - grote flauwekul.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt me bekend voor dat in het boek De Spermaoorlog deze dingen voorkomen:
http://www.bol.com/nl/p/de-spermaoorlog/666749365/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In datzelfde boek wordt overigens melding gemaakt van het feit dat vrouwen eerder zwanger worden van een eenmalig avontuurtje dan van hun echtgenoot. Prachtig en intrigerend boek vond ik het.

Het beste antwoord

Volgens zijn zegsman baseert Van der Staaij zich op een Amerikaans wetenschappelijk rapport uit de jaren 80: 'Politiek, moraal en grondwet' geheten.
Overigens blijkt uit een onderzoek van Rutgers WPF dat 7% van de vrouwen die verkracht zijn, door die verkrachting zwanger is geworden (zie pagina 94 van bron 2).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de cyclus van een vrouw (gemiddeld genomen 28 dagen), zijn er slechts 2-3 dagen waarop deze echt vruchtbaar is.
Je kan dus heel makkelijk berekenen dat de kans op zwangerschap als je geen rekening houdt met de (on)vruchtbare dagen is tussen 7-10%.
Dat komt "toevallig" overeen met de cijfer in de studie van Rutgers. Ik denk dat meneer Van der Staaij heel wat uit te leggen heeft...
... of misschien kan hij niet rekenen...
... of misschien kan hij beter naar huis gaan...
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens! Vanavond werd hij ook fors over zijn uitspraken aangevallen in het programma van Knevel en Van den Brink. Zijn probleem is dat hij een anti-abortusstandpunt moet verdedigen dat volgens het grootste deel van de bevolking niet te verdedigen valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij "moet" niets. Hij "kiest" om een bepaald standpunt over abortus te verdedigen.
Hoe hij tot die keuze komt, door zijn geloof, zijn moraal, of omdat hij bang is voor bloed, interesseert me eerlijk gezegd geen bal, maar zulke uitspraken zouden in mijn optiek strafbaar moeten zijn.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik denk dat hij wél "moet". De bijbel is zijn leidraad en het is zijn opdracht om de inhoud daarvan te verdedigen. En in die bijbel staan wel meer dingen waarvan je je af kunt vragen of die wel te verdedigen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp heel goed wat je zegt hoor!
Maar het blijft een keuze. In de bijbel staan zó veel dingen, vaak tegenstrijdige dingen, dat je in feite alle kanten mee op kan. Het is dus een keuze om de bijbel als leidraad voor je leven te verkiezen.
Het is ook een keuze om wat er in de bijbel staat überhaupt als leidraad te beschouwen.
En het is ook een keuze welke stukken uit de bijbel ga je volgen, en welke ga je dan negeren. Nee, voor mij is de bijbel (of welk boek dan ook) een veel te makkelijk smoesje voor je keuzes als mens.
"Sorry, ik kan niet anders, het moet van het boek!". Kom op, zeg...!!!
Pieter2011
11 jaar geleden
Tuurlijk, ik ben het ook helemaal met je eens dat z'n uitspraken idioot zijn. Het typeert ook de SGP, waar mannen de dienst uitmaken en vrouwen geen moer te vertellen hebben (behalve achter het aanrecht en de strijkplank). Dus ik zal die man nooit verdedigen, hoor! Maar het is overduidelijk dat hij zichzelf beschouwt als iemand met de goddelijke opdracht om de wereld te verbeteren op basis van de bijbel, waarvan hij de inhoud letterlijk neemt. Die SGP-ers zijn zo flexibel als een brok graniet: alles in het leven moet dat in 'hun' bijbels plaatje passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij zijn dus helemaal mee eens!! (^_^) Trouwens, hier je welverdiend +
Pieter2011
11 jaar geleden
Nou, kijk... dan worden mijn inspanningen toch nog beloond. Je hebt me gelukkig gemaakt ;)
En ja, volgens mij zijn we het helemaal eens...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar in de bijbel staat ook weer iets over abortus? euthanasie? hmm, dat moet zijn op de plek waar de tekst over naastenliefde hebben geschrapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij halen we hier twee zaken door elkaar.
1. de medische kans op zwangerschap na verkrachting
2. de legaliteit van abortus.
Je kunt beslist tegen nr 2 zijn zonder een uitspraak te doen over 1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil nog wat toevoegen: Ik ben het met jullie eens dat het een ontzettende stomme opmerkingen van Van der Staaij was.
Zijn punt was echter (denk ik) dat 'zwangerschap na verkrachting' geen argument is om de legaliteit van abortus te bepleiten.
In 2011 raakten 111 vrouwen zwanger door verkrachting, de helft daarvan onderging daarvan een abortus. Maar jaarlijks ondergaan gemiddeld 28.000 vrouwen in Nederland een abortus, daarvan dus 56 na verkrachting - dat is op het totale aantal abortussen en klein percentage.
Pieter2011
11 jaar geleden
"Van der Staaij is het levende bewijs dat abortus soms hard nodig is": http://www.telegraaf.nl/binnenland/12851300/__Ophef_om_tweet_D66_er_over_Staaij__.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat mij ook weer te ver...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
En ik vind dat politiek en kerk gescheiden moet blijven. Als we een kabinet van SGP, CDA en CU krijgen, mag er ineens geen homo huwelijk meer, geen abortus meer, geen pil meer... Standpunt of niet, hoe verkeerd sommige van ons het ook vinden. Dit zijn dingen waar de politiek niet over MAG beslissen. Baas over je eigen lijf.

Andere antwoorden (1)

Het enige onderzoek dat mij zo te binnen schiet, is dat waarin ik ooit gelezen heb dat vrouwen onder stress de ovulatie onderdrukken. Geheel onbewust overigens. Dit zou een manier zijn van de natuur om te zorgen dat een vrouw van ongewenste seks (zoals verkrachting, of een verkeerde partner) niet (of : minder snel) zwanger wordt.

Helaas maakt dat niks uit als de vrouw al geovuleerd heeft ; dan kan je gewoon zwanger worden. En buiten de vruchtbare periode kan het sowieso niet. Dat impliceert dat je van verkrachting bijna net zo snel en makkelijk zwanger wordt als van normale seks. Laat het 10 % schelen.

Er zitten 30 dagen in een gemiddelde cyclus-maand, en daarvan ben je er gemiddeld 5 vruchtbaar. Als je dus op een willekeurige dag in de maand seks hebt, is de kans sowieso 1 op 7 dat je in de vruchtbare periode zit. De kans dat dat tot een succesvolle zwangerschap leidt, is gemiddeld ongeveer de helft tot een kwart ; 1 op 14 tot 1 op 28 dus. Door de stress zou je dus in sommige gevallen niet ovuleren en daardoor een zwangerschap voorkomen, maar dat verkleint puntje bij paaltje de kans maar minimaal. Laat het 1 op de 30 zijn.

Dat is echter allerminst een 'kleine' kans, zeker gezien de grote gevolgen. Als dat je kansen in de lotto waren, dan wist ik het wel......

Gelukkig heeft de SGP het in Nederland nog altijd niet voor het zeggen (en laten we hopen dat dat zo blijft). Zelfbeschikking voor vrouwen in dit soort zaken is een groot, groot goed waar we als land zuinig op moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan hoorde ik gisteren op het nieuws ook nog de uitleg dat verkrachte vrouwen juist ook meer kans maken om zwanger te worden, omdat ze vaker jong (en dus in de vruchtbaarste leeftijd) zijn dan de gemiddeld seksueel actieve vrouwen. Alles bij elkaar kom je uit op 7 % zwangerschappen uit verkrachting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt mij een flink percentage, gezien de gemiddelde kans op zwangerschap bij normale seks. Maar dat zou inderdaad kunnen komen door de reden die je noemt : de lage gemiddelde leeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan ook nog iets: een vrouw die ongesteld is, en dus per definitie onvruchtbaar, wordt minder vaak verkracht, omdat de verkrachter hiervan afziet. Hiermee kan je een paar onvruchtbare dagen uit de cyclus schrappen, dus kom je percentage weer iets hoger.