Vanaf welke week cq gewicht mag een baby naar huis na geboorte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.5K
Amadea
11 jaar geleden
Daar is vast geen gemiddelde voor te geven. De ene baby ligt maanden in de couveuse, terwijl de andere een maand voor de tijd dat hij/zij officieel volgroeid zou zijn al naar huis mag. Hangt helemaal af van hoe vroeg de geboorte plaatsvindt, en hoe goed het kindje het doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar stel dat alles met 33 wkn goed is? Alleen te licht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat komt echt nooit voor, hoor!
een kindje is met 33 weken echt nog erg prematuur en is nog niet in staat om zelfstandig voldoende te drinken en zichzelf op temperatuur te houden.
en dat staat dan nog los van andere complicaties die er dan nog vaak bij komen kijken!

Antwoorden (2)

Bij een baby van 33 weken zijn de longetjes nog niet volgroeid, en het gewicht is te laag. Dus dat wordt waarschijnlijk wel een aantal weken verblijf in een couveuse. In elk geval tot het een gewicht van 5 pond heeft.
Amadea
11 jaar geleden
Wanneer naar huis?
Het gewicht van de baby is niet meer zo doorslaggevend. Vroeger stond de ondergrens van het gewicht op 2500 gram. Tegenwoordig worden er al kindjes uit het ziekenhuis ontslagen bij een gewicht van 2300 gram. Belangrijk is dat het kindje zichzelf op temperatuur kan houden en zelf kan drinken. Zelden gebeurt het dat een kindje naar huis gaat met monitorbewaking of met sondevoeding.
Er is dus geen bepaald gewicht waarmee het kindje naar huis kan en ook geen bepaalde week. Dat ligt echt aan hoe het met de baby gaat, hoe het met de voeding gaat en dus het op temperatuur houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+