wat zijn de gemiddelde kosten van het krijgen van een baby?

Dan bedoel ik niet het krijgen ervan opzich maar meer wat je er allemaal voor nodig hebt aan luiers, kinderbedje, colmode enzovoorts.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Je hebt niets aan de gemiddelde kosten want om een gemiddelde te bepalen doen de mensen mee die een fortuin uitgeven maar ook de mensen die het met gekregen spullen doen en wasbare luiers.

Bepaal wat je budget is voor de commode, het bedje, verf, behang, kleding, box, kinderwagen, autostoeltje etc en ga dan zoeken naar wat er in je budget past. Op marktplaats kun je van alles vinden maar je kunt dus ook naar een hele dure designwinkel.

Nibud:
De grootste kosten zitten veelal in:
minder werken (en dus een lager inkomen)
meer boodschappen
hoger water- en energieverbruik
kosten van kinderopvang

Eénmalige kosten zijn er ook, zoals de uitgaven voor de baby-uitzet. De globale kosten daarvan staan in onderstaande tabel. Bij de samenstelling van dit overzicht hebben de adviezen die kraamcentra aan aanstaande ouders geven als richtlijn gediend.

Baby-uitzet in €
kleding
verzorging
babykamer
totaal:
Wat is de prijs per luier of per kind? Moet je in één keer heel veel aanschaffen of kun je de kosten spreiden?
Om alvast vergelijkingsmateriaal te hebben hierbij een rekensom voor gewone wegwerpluiers: Pampers, Huggies of welk ander huismerk dan ook worden worden hier tot de wegwerpluiers gerekend.

Gemiddeld kost een luier die tot de categorie wegwerpluiers behoord tussen de 20 en 30 eurocent. Dit is het gemiddelde over de eerste 3 jaar en aanbiedingen, huismerken en A-merken. Het rekenvoorbeeld voor gewone wegwerpluiers is dan zeer eenvoudig: 5000 x 0,25 = 1250 euro.

Aantal luiers: In het eerste levensjaar gebruikt de baby circa 5 luiers per dag, dit komt overeen met 1825 luiers in het eerst jaar. Voor het gemak zeggen we dat het kind het tweede jaar nog ongeveer 1650 luiers verbruikt. Dit zou een gemiddelde opleveren 4,5 luiers per dag. Het derde en over het algemeen laatste jaar van de luiers is het aantal weer gezakt naar 1450. Samen maakt dit het getal van 4925 luiers in 3 jaar.
http://www.ecomama.nl/verzorging/luiers-alle-mogelijkheden/
Een handige site zou zijn: http://www.babybytes.nl/encyclopedie/B/Babykostencalculator/ maar die werkt even niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord Pelle, ik kwam aan ongeveer 17% van het besteedbaar inkomen.
www.nibud.nl/uitgaven/kinderen/kosten.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die ken ik Crea maar dat is de vraag niet, die 17% gaat over de hele opvoeding tot kind uit huis gaat. Het eerste jaar is veel duurder dan de rest en pas als kind gaat studeren is het ook weer veel duurder dan de rest.