in mijn familie komen veel tweelingen voor waarvan ik er zelf ook 1 ben. nu ben ik zelf zwanger, hoe groot is de kans dat ik een tweeling krijg?

mijn vader zijn vader is 1 van een 2-eiige tweeling, mijn vader is 1 van een 2-eiige tweeling en ik ben 1 van een 1-eiige tweeling.. ik ben zelf 31 jaar en zwanger van m'n eerste, hoe groot is de kans dat ik een 1- of 2-eiige tweeling verwacht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Die kans is niet te berekenen, de meeste tweelingen ontstaan spontaan.

Eén-eiige tweelingen zijn over het algemeen niet erfelijk al komt het in sommige landen meer voor dan in andere landen.
Twee-eiige tweelingen kunnen wel erfelijk zijn, een moeder kan bijv vaker 2 eitjes tegelijk hebben en dat doorgeven aan haar dochter maar vaker heeft dit te maken met de leeftijd van de moeder. Dus was je oma en overgrootmoeder al wat ouder toen de tweeling kwam?

Hoe ontstaan tweelingen?
Meestal is de oorzaak niet bekend.
De leeftijd van de moeder kan een rol spelen. Hoe ouder de moeder is, hoe onregelmatiger de eisprong (ovulatie), dus wordt de kans groter dat er meerdere eicellen tegelijk vrijkomen. De kans op een twee-eiige tweeling is bij vrouwen tussen de 35 en 40 jaar twee keer zo groot als bij vrouwen jonger dan 25. Eeneiige tweelingen komen overigens niet meer voor bij oudere vrouwen dan bij jongere vrouwen, maar wel meer in het ene dan het andere land.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zult het overigens snel weten want als je zoveel tweelingen in de familie hebt zullen ze dat wel met een eerste echo willen weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meerlingen komen vaker in bepaalde families voor. Onderzoek laat zien dat het krijgen van een twee-eiige tweeling erfelijk is. Een vrouw die spontaan zwanger is geworden van een twee-eiige tweeling heeft bij iedere volgende zwangerschap 10 % kans om weer een tweeling te krijgen. De kans dat haar dochter een tweeling krijgt is 5 %.
Voor zover we nu weten heeft de vader geen invloed op het krijgen van een meerling. Wel kan hij, indien er aan zijn kant twee-eiige tweelingen in de familie voortkomen, deze erfelijke eigenschap overdragen op zijn dochters, die op hen beurt een grotere kans hebben op een twee-eiige tweeling. Ook een zoon kan deze eigenschap van zijn vader meekrijgen en overdragen op zijn dochters.
11 jaar geleden
ik kreeg op mijn 15de een tweeling 2-eiig inmiddels 25 jaar en weer zwanger van een tweeling ook weer 2-eiig, ik heb bij een gyneacoloog gevraagd naar de achtergonden van tweelingen, mij is verteld dat 2-eiig van de moeder afstamd en 1-eiig van de vader, wat betrefd tweelingen is mij ook verteld dat het een generatie overslaat dus dat stel dat jij van een tweeling ben kunnen jou kleinkinderen dan weer een tweeling krijgen...maaarr dat is natuurlijk nooit zeker he kan nauurlijk ook dat jezelf tweelingen krijg, is toch de natuur die zijn werk gaat, als je nou eenmaal tweelingen in je familie heb is de kans vrij groot dat je het zelf ook krijg... mensen kunnen wel vertellen dat je het niet krijg maar dat is nooit zeker...merk je gauw genoeg bij de eerste echo maar eenmaal tweelingen in je familie kan je er altijd rekening mee houden dat het jou ook kan overkomen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van één-eiige tweelingen is helemaal niet bekend hoe het ontstaat en zeker niet van wie dat afkomt. Het is gewoon een speling van de natuur. Verder: dat tweelingen een generatie overslaat is een fabeltje: http://twinspiratie.nl/component/option,com_deeppockets/task,contShow/id,23/Itemid,69/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is mijn tweede zwangerschap van een tweeling verder komen er bij mij in de familie ook meerder tweelingen voor, zoals ik al zei(als je goed had gelezen!!) zei ik dat dit is verteld door de gyneacoloog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gelezen wat je hebt gezegd maar sorry het klopt niet! Ik geef je zelfs de bron (ook in mijn antwoord staat een bron).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja heb het al gelezen en sommige dingen kloppen niet, bij mijn eerste tweelingzwangerschap heb ik me opgegeven in het medisch centrum waar ze tweelingen volgen tot hun 18de jaar daar doe ik nu al 8 jaar aan mee, door de gyneacoloog(die daar ook voor geleerd heb aan de hoge school) en het medisch centrum is dat bekend wat ik in mijn reactie heb gegeven... daarbij heb ik heel duidelijk gezegd dat de kans op een tweeling als het al zo vaak voorkomt dat die kans gewoon groot is, hoeft niet maar kan wel! is gewoon de natuur! nu bij mijn zwangerschap ook van een tweeling heb ik me ook weer opgegeven bij het medisch centrum voor de onderzoeken naar tweelingen, nog steeds is het bekend wat ik boven heb vermeld, en nogmaals, het is de natuur!