Hoe kan het dat kinderen voor hun geboorte overlijden?

Het is een verhaal van een oude dame waarbij ik heb gewerkt. Ze verwachtte de baby maar voor de geboorte overleed het meisje. Toen moest ze deze nog ter wereld brengen.
Het kindje was normaal, perfect volgroeid met haartjes, nageltjes en wimpers.
Ik denk wel dat er meer oorzaken zijn voor de dood van een kindje in de baarmoeder maar waaraan kunnen baby's sterven omdat de baarmoeder toch een veilige omgeving is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Vaak is de precieze oorzaak van het overlijden van de foetus niet bekend. Soms speelt een verminderde zuurstoftoevoer ten gevolge van een probleem met de navelstreng of placenta een rol. De navelstreng kan bijvoorbeeld in een knoop raken, of de placenta kan losraken van de baarmoederwand voordat de baby geboren is (zie Placentaloslating). Bij een ernstig hoge bloeddruk of slecht ingestelde diabetes mellitus neemt de kans op een doodgeboorte toe door het niet optimaal functioneren van de placenta. Doodgeboorte kan optreden als de foetus een ernstige erfelijke of aangeboren afwijking heeft, maar ook een bevalling vóór de levensvatbare periode is een belangrijke oorzaak voor sterfte rond de bevalling. Bepaalde infectieziekten die van de moeder op de foetus worden overgedragen, zoals listeriosis, zijn soms verantwoordelijk voor sterfte van de foetus in de baarmoeder. Soms kan er helemaal geen oorzaak voor het overlijden worden gevonden.

(dus in tegenstelling tot het eerste antwoord: er kan een probleem ontstaan met de navelstreng maar niet doordat die om het nekje zit). Verder is een placentaprobleem dus vaker een oorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het navelstrengetje raakt om het nekje en het kind kan daardoor verstikken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verstikken niet in de zin dat het kindje niet meer kan ademen, want in de baarmoeder heeft het kindje nog geen zuurstof nodig. Een navelstreng om de nek kan riskant zijn omdat de bloedtoevoer van de baby stagneert en daardoor de voedsel- en zuurstoftoevoer naar de baby ook stopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pardon, ik bedoel: heeft wel zuurstof nodig, maar ademt nog niet door de longetjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut niet, de navelstreng is alleen een probleem bij de bevalling maar daarvoor zal een baby niet snel overlijden aan navelstrengen om nekjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fout antwoord, Sabrina: de navelstreng is omkleed met een gelachtige substantie die ervoor zorgt dat de navelstreng nooit strak in een knoop kan komen te zitten. Stagnatie van bloedtoevoer>zuurstof is dus niet het geval.
Het is mogelijk dat het kindje er aan de buitenkant perfect uitziet, maar aan de binnenkant iets ernstigs mankeert. Een misvormd hartje bijvoorbeeld, of onvolgroeide hersenen. En daardoor kon het in de baarmoeder leven, maar daarbuiten niet.
Vroeger was het moeilijk om na te gaan wat de oorzaak van het overlijden was. Tegenwoordig kan het van te voren al ontdekt worden.
Amadea
11 jaar geleden
Vaak gebeurt het omdat er iets verkeerd is aangelegd bij de baby. Soms gebeurt dat zomaar zonder aanwijsbare reden. Zelfs tegenwoordig, nu ze het goed uit kunnen zoeken, komt het nog voor dat baby's in de baarmoeder overlijden zonder dat er iets te vinden is. Een beetje overeenkomstig met wiegendood, wat ook nog grotendeels een mysterie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 jaar geleden zijn mijn vrouw en ik ons zoontje verloren na 38 weken zwangerschap.perfect jongetje, alles erop en eraan:-)
De exacte reden is nooit gevonden.
Nu zijn we trotse ouders van inmiddels een gezonde zoon van 18 maanden:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn naaste familie is een kindje in de baarmoeder overleden doordat de moeder zwangerschapsvergiftiging kreeg. Terwijl zij wisten dat de baby overleden was is de moeder toch op een natuurlijke manier bevallen van dit perfecte maar overleden kindje...
Traumatisch.