Waarom gebruikt men geen glijmiddel bij de bevalling?

Ik zat erover na te denken en ben online al tegengekomen dat men het in vroeger tijden al met olijfolie deed (niet geheel ongevaarlijk).

Verder ben ik ook een onderzoek tegengekomen uit 2008 dat zeer positief was. We zijn echter 4 jaar verder, maar is dit goede idee een stille dood gestorven?

http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/glijmiddel-maakt-bevalling-vlotter-en-comfortabeler.aspx

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (2)

Meestal gaan bevallingen gewoon goed. Je wilt niet teveel vreemde stoffen bij de baby hebben omdat sommige baby's onderweg al gaan ademen. En wat dacht je van vruchtwater en bloed als natuurlijk glijmiddel?

inwendige vaginale onderzoeken gaan wel altijd met glijmiddel, vaak heb je er zo'n 3 a 4 tijdens de bevalling dus dan blijft er vast wel wat zitten denk ik.

In enkele gevallen gaat een bevalling moeilijker maar dat komt zelden door het gebrek aan gladheid. Meestal is de wijdte het probleem en dan komen tang en pomp van pas. (niet teveel over nadenken). Een gemiddelde bevalling is wel pijnlijk maar met de huidige pijnbestrijding, wat nog even door iedereen geaccepteerd moet worden blijkbaar, hoeft dat helemaal niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het eerste onderdeel van een bevalling is de ontsluiting van de baarmoedermond. Deze ligt inwendig en het verstrijken tot ontsluiting, 10 centimeter is een proces dat bij de meeste vrouwen lang duurt. Bij de partus het eruit komen wordt vaak een knipje gemaakt zodat het veld rond de vagina niet uitgescheurd, eenmaal het hoofdje naar buiten komt er een hele plens vruchtwater mee een kindje zelf zit in het vet en wordt daarna voorzichtig drooggedept. het idee om glij middelen te gebruiken zou misschien helpen op het laatste stukje, best wat meer mogen worden onderzocht maar een bevalling blijft complex proces.