wat als je zwanger bent met een klein stukje milt ?

mij nichtje heeft op haar 13 jarige leeftijd een operatie ondergaan en bijna heel haar mild is verwijdert ze heeft nog een klein stukje kan dit gevolgen hebben tijdens de zwangerschap of na een abortus ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een milt kan weer aangroeien, heb ik begrepen, dus misschien heeft je nichtje meer milt dan ze denkt.
Amadea
11 jaar geleden
Voor zover ik weet is de lever het enige orgaan dat kan aangroeien. Dus de milt kan dat niet.

Antwoorden (1)

Er is tijdens zwangerschap een verhoogde kans op trombose als de milt geheel verwijderd is. Dat is de enige informatie die ik kan vinden omtrent de invloed van de milt op een zwangerschap.
De milt is een orgaan linksboven in de buik dat een rol speelt bij de bloedaanmaak, de opslag van bloed, het schoonmaken van het bloed, en het verwijderen van micro-organismen. Lever en lymfeklieren zijn in staat een groot deel van de taken van de milt over te nemen. Dus je kunt goed leven zonder milt. Je bent alleen wat vatbaarder voor infecties.

Of een klein stukje milt nog dezelfde functie heeft als een volledige staat helaas nergens vermeld. Misschien dat Lies daar meer over kan vertellen.
Amadea