Is het vaker gebruik van de "Morning After" pil schadelijker dan de "normale" pil?

Een van onze oudere pleegdochters gebruikt niet de pil maar gebruikt standaard als ze over tijd is de morning after pil.
aangezien ze een vaste relatie heeft gebruiken ze geen condooms tegen soa.
Dat betekent in de praktijk dat ze (veel) vaker dan een keer per jaar de morning after pil (kruitvat) gebruikt.
De antwoorden op vragen over de morning after pil en andere mij bekende info geeft niet voldoende houvast en daarom richt ik deze vraag aan vrouwen en onderzoekers die DIT aspect met (ervaringsdeskundige informatie kunnen belichten.

Zo heb ik vernomen dat bij veelvuldig morning after gebruik de vruchtbaarheid kan worden aangetast maar ook dat -als er wel innesteling heeft plaatsgevonden er grotere kans is op beschadiging van de vrucht zelf.

Het jonge stel is tegen abortus en zullen een eenmaal ingenestelde vrucht dus laten uitgroeien.
Het gaat in deze vraag NIET om mijn standpunt tegen abortus maar om de nadelen vaak morning afterpilgebruik versus de pil.

Deze laatste wordt door mijn pleegdochter slecht verdragen en sex met condoom wordt door beiden als minder prettig ervaren. Wie kan deze specifieke vraag beantwoorden?

Hoe de morning after pil werkt en de algemene bijwerkingen zijn me te uit en te na bekend en hoeven -tenzij ze deel uitmaken van de motivatie van het antwoord op gevaar morning-after versus de pil, te meer omdat het jonge stel later beslist kinderen wil.
Het betreft een jonge vrouw begin 20 jaar en het stel is erg vruchtbaar gebleken....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

De hoeveelheid hormonen die je binnenkrijgt met de noodpil is echt veel groter dan die van de reguliere anticonceptiepil. Het risico op bijwerkingen (vooral misselijkheid en braken) is dan ook veel groter. Over echte gezondheidsrisico's is weinig bekend. Je hoort wel eens dat er een verhoogd risico zou zijn op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Toch vind ik daarvan geen bevestiging in de literatuur (1, 2). Het enige waarvoor volgens mij bewijs is gevonden, is dat het meermaals gebruik van de MAP in één cyclus, de cyclus ernstig verstoort en dat de MAP dan ook niet meer betrouwbaar is (2, bijsluiter MAP). Er wordt dan ook wel gezegd dat de MAP wellicht een veilige anticonceptiemethode kan zijn voor vrouwen die slechts incidenteel seks hebben en verder geen voorbehoedsmiddel gebruiken (3, 4). Maar dat is uiteraard iets anders dan in een vaste relatie.

En inderdaad mag de MAP volgens de fabrikant NIET geslikt worden als een vrouw al zwanger is. Mogelijk heeft dit een schadelijk effect op de vrucht. Ik vond één studie, die laat geen aantoonbaar verband zien tussen het risico op miskramen of aangeboren afwijkingen en falende noodanticonceptie (5). Volgens Rutgers Nisso is er trouwens géén risico, en vormt herhaaldelijk gebruik ook geen risico voor de gezondheid of (toekomstige) vruchtbaarheid (http://www.gezondheid.nl/medische-dossiers/informatie/Morning-afterpil-RutgersNissoGroep.pdf)

Daarmee lijkt mij dat het grootste probleem voor je pleegdochter de onbetrouwbaarheid van deze methode is. Dat is dan ook écht een probleem: de MAP is minder betrouwbaar dan reguliere anticonceptie, bij gebruik langer dan 72 uur na de gemeenschap, werkt het nog maar in minder dan 60% van de gevallen (zie PDF Rutgers). Als zij zelfs wacht met eventueel nemen van de MAP tot ze overtijd is, wat zomaar twee weken of langer na het onbeschermde contact kan zijn, werkt hij helemaal niet meer. Dan is de kans op een onbedoelde zwangerschap vrij groot. Daarnaast rapporteren veel meer vrouwen bijwerkingen van de MAP dan van de gewone anticonceptiepil, dus als zij de MAP echt vaak gebruikt, kan ik me amper voorstellen dat de anticonceptiepil méér problemen zou geven.

Ik lees dat je al goed op de hoogte bent van alternatieven, zowel hormonaal als niet-hormonaal. Ik hoop dan ook dat je pleegdochter binnen afzienbare tijd inziet dat er alternatieven zijn, en dat zij een methode vindt die zij prettig vindt. Ik wens jullie veel wijsheid en geduld met deze situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens zag ik net dat de tekst in het farmacotherapeutisch kompas wél stelt dat het gebruik van de MAP de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap vergroot. Ik schreef bij de reacties onder de vraag al dat het precieze werkingsmechanisme niet bekend is: in elk geval stelt het de eisprong uit, en verder werkt het mogelijk ook door veranderingen in het baarmoederslijmvlies, zodat het innesteling voorkomt. Daarnaast heeft het mogelijk invloed op de motiliteit van de eileiders, wat dan weer het risico op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zou verhogen: als een eventueel bevruchte eicel niet naar de baarmoeder wordt getransporteerd, groeit het embryo uit in de eileider, wat - zoals je waarschijnlijk weet - levensbedreigend kan zijn. Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zal altijd beëindigd moeten worden, omdat het leven van de moeder in gevaar is. De bijsluiters geven dan ook aan dat als je ná gebruik van de MAP toch zwanger blijkt te zijn, je altijd contact met een arts moet opnemen, en dat die een buitenbaarmoederlijke zwangerschap moet uitsluiten. Ik zie trouwens dat er iets mis is gegaan met de bronnen, bij 2 moet deze bron staan: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20502299
Dat is een systematic review over ectopische zwangerschap na gebruik van de MAP, waar dus geen verhoogd risico uit blijkt. Ik kom verder wél diverse case reports tegen, en het wordt regelmatig genoemd als risico bij gynaecologen. Ik vermoed dat dit risico nog niet met zekerheid te bevestigen of uit te sluiten is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Voor een middel dat bedoeld is om alleen in noodgevallen te gebruiken, geeft natuurlijk geen enkele ethische commissie toestemming om het effect van veelvuldig gebruik te onderzoeken. Probleem dat in elk geval staat, is de veiligheid. Daar komt bij dat het werkingsmechanisme niet exact bekend is. Naast uitstellen van de eisprong zou de MAP mogelijk innesteling voorkomen wat gezien kan worden als (vroege) abortus - waarvan jij zegt dat je zij er tegen zijn. Kan het zijn dat het probleem een andere basis heeft? Je pleegdochter weet ongetwijfeld dat dit geen correct gebruik van de MAP is, zeker na 3 consulten bij de huisarts. Misschien geeft zij hier niet om. Ik wil best geloven dat zij de pil niet goed verdraagt. Maar ik lees ook niet dat ze diverse pillen en andere manieren van anticonceptie heeft geprobeerd, terwijl ze wel op de hoogte is van de mogelijkheden. Pleegkinderen hebben per definitie een geschiedenis, en van wat ik zoal lees in de reacties, heeft deze meid behoorlijk wat schade opgelopen. Het niet ervaren van onvoorwaardelijke liefde in de (vroege) kindertijd geeft naar mijn mening per definitie een verwrongen beeld van anderen én van het 'zelf'. Kan het zijn dat zij bewust een bepaald risico loopt? Gunt ze zichzelf geen goede bescherming, of geen (relatief) onbezorgd seksueel genot? Of neemt ze misschien bewust het risico om zwanger te worden, als zelfkastijding, of omdat ze denkt - zoals wel meer beschadigde jonge meisjes - dat dit haar problemen op zal lossen? Of daagt ze jullie uit met haar gedrag, om te testen hoeveel jullie om haar geven? Of juist om te testen of jullie haar los kunnen laten hierin, haar haar eigen keuzes laten maken? Het begint mij echt steeds meer als een psychologisch 'spel' te klinken. (Niet per se bewust!) Ik vraag me dan ook ernstig af of feitelijke informatie haar gedrag zal doen veranderen. Ik weet het ook niet Basta, het is in elk geval een erg ingewikkelde situatie, waarin ik eerlijk niet zou weten wat je het beste zou kunnen doen. Ik denk dat je het allerbelangrijkste wat je moet doen, in elk geval al doet: haar je liefde tonen. Verder weet ik het ook niet, dus vrees ik dat je weinig hebt aan mijn antwoord. In hoeverre is BJZ hier nog bij betrokken als het gaat om volwassen pleegkinderen? Kunnen zij nog pedagogische of psychologische zorg regelen, met eventueel ook gezamelijke gesprekken, dus gesprekken met (pleeg)ouders en (pleeg)dochter?

Andere antwoorden (4)

De morning-afterpil bevat het geslachtshormoon levonorgestrel (een progestageen), dat ook in veel gewone anticonceptiepillen wordt gebruikt. De dosis (1,5 mg) komt overeen met ongeveer een week gebruik van de anticonceptiepil, alleen zitten daar ook andere hormonen in. Het gebruik van hormonen kan bijwerkingen tot gevolg hebben. De volgende bijwerkingen zijn gemeld bij het gebruik van de noodpil:

Misselijkheid (bij 14 tot 24 % van de gebruiksters)
Overgeven (bij 1 tot 5 % van de gebruiksters).
Pijn in de onderbuik, duizeligheid, vermoeidheid en hoofdpijn (bij 14 tot 21 % van de gebruiksters)
Gevoelige borsten (bij 3 tot 17 % van de gebruiksters)
Veranderingen in het patroon van de maandelijkse bloedingen; de menstruatie kan bij sommige vrouwen eerder en bij andere vrouwen later komen (bij 5 tot 20 % van de gebruiksters).
Eventuele klachten gaan binnen een paar dagen vanzelf over. Er zijn geen nadelige effecten op de langere termijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt eraan hoe vaak ze het gebruikt. Elke maand. Om de drie maanden. Twee keer per jaar?
Maar het heeft geen enkele zin om de MAP pil te gebruiken als je te laat bent. Dan ben je al zwanger. De MAP is om dit te vóórkomen. Het is niet meer dan een (mega)dosis hormonen. Ik moet ze vrij regelmatig gebruiken voor een andere kwaal en ondervind hier geen hinder van. En ben verder gewoon gezond.
Ik moet hier wel aan toevoegen dat zij het verkeerd gebruikt en eigenlijk misbruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou nou, je loopt wel hard van stapel, al die pillen elke dag daar heb ik ook niet echt geweldig, (je word vaak dikker, minder zin in sex) en dat zijn alleen nog maar de opvallende eigenschappen. Dus ik kan me voorstellen, dat de MAP een aardig alternatief leek te zijn. De opmerking, verkeerd gebruik, is natuurlijk wel waar, kortom ze hebben tot nu toe geluk gehad. Het beste is dus idd een alternatief voorbehoedsmiddel, met minder bijwerkingen, misschien zo'n capsule pil?
Dat kan niemand met zekerheid zeggen of het schadelijk is. Het is een veel grotere dosis met meer verschillende hormonen, dus zeer waarschijnlijk is het schadelijk. Aangezien de pil in principe ook schadelijk is. Maar de morning after pil is nooit onderzocht voor lange termijn gebruik. Dus het is een soort van Russische roulette met haar vruchtbaarheid.

Ik ben heel erg verbaasd dat niemand haar ooit een spiraaltje heeft aangeraden. Zeer veilige hoeveelheid hormonen (minder dan bij de pil). Dus veel minder kans op onvruchtbaarheid. Kan er ook gewoon weer uit als je zwanger wilt worden. Vele malen goedkoper ook. Het is ook zo gebeurt en je bent 5 jaar veilig. Of korter als je zelf wilt. En je merkt er niets van. Om eerlijk te zijn vind ik het spiraaltje zelfs een beter alternatief voor de pil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoedanook ja, want overdaad schaadt altijd. Gelijk welke ingreep je doet, gelijk wat je neemt van voeding, voedingssupplementen of een klasse hoger: medicatie, heeft net de bedoeling bepaalde effecten te krijgen. Maar je krijgt nooit een zuiver effect, en vandaar de bijsluiter op de morning-after-pil die je NU METEEN grondig moet lezen.

Daar staan altijd de bij-effecten in, en de fabrikanten ervan dekken zich ook in tegen de risico's daarbij.

Het is een slechte vergelijking, maar je zou kunnen zeggen dat je zeer graag chocolade eet, maar te veel, en dan je toevlucht neemt tot jezelf doen overgeven om je maag te ledigen. Je maag went daar wel wat aan (mijn zoon die 10 jaar rilatine nam, gaf soms periodes elke avond over zonder dat hem dat pijn deed, en na drie jaar ontwenning heeft hij nu een veel normalere vraag en gaat dat helemaal niet meer zo gemakkelijk als hij dat nog zou willen, maar hij geeft maximaal nog één maal per jaar over ipv toen dagelijks).

Ik merk je opmerking 'erg vruchtbaar' en dit leest aanvullend als 'en ze vinden seks zo leuk dat ze het niet kunnen laten'.

Als seks zo belangrijk is, is het wellicht ook belangrijk van niet zo jong veel kinderen te krijgenn noch abortussen, en laat je misschien beter een spiraaltje inplanten maar moet je 100% zeker bij een ECHTE arts terecht of haar liefst zelfs met twee verschillende gynaecologen laten praten.

De natuur is erg sterk, maar als je ermee speelt door met hormonen om te gaan, kan de natuur heel hard terugslaan met erg nefaste bijwerkingen.

We spelen graag God, maar dat gaat zelden goed.

Morning after pil is dus, zoals de bijsluiter het zegt, best een eenmalige noodoplossing en GEEN anti-conceptiemiddel en een sterk gestel kan er eenmaal tegen, maar niet tegen herhaaldelijk gebruik zonder schade.

PS: Alle bijsluiters in België vind je via de website http://www.fagg-afmps.be/nl/

Jean Marc VAN BELLE