Hoe maakten ze vroeger (toen er nog geen schaar of mes was) een pasgeboren baby van de navelstreng los?

Aangezien onze verre voorouders hiervoor niet over de gereedschappen en kennis beschikten die we nu hebben en kennen, vind ik het sowieso al een wonder dat we uberhaupt bestaan. Wat tijdens, en wat eraan vooraf gaat gaat bij een zwangerschap die vroeger plaats vonden, kan ik wel plaatsen. Alleen vraag ik me af hoe ze het uiteindelijk geboren kind los maakten van de navelstreng. En nadat het los is, wat dan? Knoopje erin? Bij de moeder ook een knoopje erin en het overtollige terug duwen? Hoe ging dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze voorouders stonden dicht bij de natuur. Aangezien we van de apen afstammen deden ze aanvankelijk hetzelfde als zij en andere zoogdieren: doorbijten. Later, toen er allerlei werktuigen waren uitgevonden, zoals het mes, konden ze de navelstreng ook doorsnijden.
Wat een rare toelichting geef je trouwens. Blijkbaar realiseer je je niet dat al die domme, onkundige voorouders van ons de landbouw hebben uitgevonden terwijl wij niet verder komen dan varkensflats, tempels hebben gebouwd die er na duizenden jaren nog staan terwijl wij onze gebouwen na 25 jaar alweer tegen de vlakte gooien, met kleine zeilboten naar de andere kant van de wereld voeren, wiskunde en geneeskunde en sterrenkunde hebben bedreven op een niveau waarvan jij en ik alleen maar kunnen dromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werktuigen zoals messen bestaan al sinds (voor) het stenen tijdperk, gemaakt van botten en later van steen

Het beste antwoord

Zoals alle dieren doen: doorbijten.
Overigens wordt er niets teruggeduwd in de moeder hoor... De moederkoek of placenta komt uiteindelijk ook uit de baarmoeder. Dit wordt ook wel de nageboorte genoemd. Daar zit de navelstreng aan vast. Dit werd of begraven of opgegeten, al naar gelang het gebruik en het geloof.

Toegevoegd na 44 seconden:
Met "alle dieren" bedoel ik natuurlijk alle zoogdieren... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt apart. En wie was dan vaak de gelukkige die zijn/haar tanden erin mocht zetten. (als ik nu zo eens naar de tegenwoordige mannen kijk, zijn er toch een hoop die de hele bevalling niet willen zien omdat ze alleen bij het zien al bijna flauw vallen :p ) Bedankt voor je antwoord.
Reddie
11 jaar geleden
@rena, zoals je al zegt hebben de mannetjeszoogdieren niets met de bevalling van doen. De moeders eten de placenta dan ook op (katten, koeien etc). Ook herbivore moeders eten het, zodat de placenta niet meteen roofdieren aantrekt.
Je mag er dan als modern mens dan van griezelen, maar het is meteen wel waardvol voedsel voor de moeder om na de bevalling direct aan te sterken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Net zoals dieren die ook geen scharen en messen hebben.
Doorbijten

Toegevoegd na 2 minuten:
Als alles goed gaat stopt de navelstreng na een tijdje ook met kloppen (bloed stuwen) als je hem dan doorbijt en het bijtvlak goed platkauwt (dat gaat vanzelf want die navelstreng is vreselijk taai) is de lekkage afwezig/minimaal

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik denk trouwens nu ik er langer over nadenk, dat niet alle dieren hem doorbijten, je ziet volgens mij wel eens (ree) kalfjes rondlopen met zo'n sliert achter zich aan, dan blijft het gewoon hangen tot het verdroogt en afvalt (zoals het stompje bij mensen er na een tijdje ook vanzelf afvalt).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, gelukkig heb ik net mijn boterhammen op :p bedankt voor je antwoord.
Summo
11 jaar geleden
Hopelijk was je boterham niet taai.
Op een gegeven moment, break/verdroogd de navelstreng en val de rest er af, net als bij dieren, doorbijten is niet nodig. Het nageboorte, word er "na" geboren..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang duurden het voordat het nageboorte geboren werd? En hoe lang duurden het voor zoiets verdroogd was? Ik neem niet aan dat moeders daarop wachten en tot die tijd het kind lieten hangen. Het klinkt iig wel een stukje smakelijker :p Bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De placenta wordt meestal binnen een half uur geboren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is de placenta dan ook iets levends, omdat hier van "geboren" word gesproken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is tegenwoordig zelfs weer helemaal "hip".
ze noemen het een zgn lotusbevalling.
http://lotusbevalling.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De placenta, is een hulpmiddel, vergelijk heg met de binnenkant van eem kippe ei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De placenta is een orgaan dat het kind (embryo nog) in een vroeg stadium van de zwangerschap maakt om te laten fungeren als doorgifte-station van voedingsstoffen van moeder naar kind) en afvalstoffen (van kind naar moeder). Dus ja, in zekere zin is het een levend ding, en net als de organen in je lijf niet levensvatbaar als zelfstandig functionerend ding. Placenta is de officiele term, moederkoek is de Hollandse term, nageboorte is wat het doet: na het kind geboren worden. Etymologisch woordenboek van Van Dale zegt: komt van Latijn (koek), en Grieks (koek, van plakous, tweede naamval plakountos), genoemd naar de brede vorm.