kan je via de echo allen zien hoeveel weken je zwanger bent of is het ook mogelijk om te zien wanneer de bevruchting is gewwest ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De eerste pakweg tien weken ontwikkeld een embryo zich razendsnel, in een een zeer voorspelbaar tempo en vaste volgorde. In die periode is het dus bijna tot op de dag af nauwkeurig te zien, hoe oud een embryo is, en dus wanneer de bevruchting heeft plaatsgevonden (met een dag of twee, drie speling).

Na die tien weken worden de verschillen in tempo groter, en in uiterlijk kleiner. Het ontstáán van een armknopje, het hartje of de neurale buis is goed te zien en terug te rekenen, maar het groeien van 1 of 2 millimeter van een goeddeels compleet gevormd lichaamsdeel, is natuurlijk lastiger.

Na drie maanden kun je eigenlijk alleen nog aan het gewicht schatten hoe oud een kind gemiddeld moet zijn - wat vaak nauwkeurig genoeg is - maar na zes maanden kan ook dat niet meer, omdat er dan bijvoorbeeld al effecten te zien kunnen zijn van groeivertraging. (Zo was mijn dochter na 31 weken zwangerschap zo groot als een kind van 24 weken. Maar wel zo rijp als 1 van 31.) In die fase kun je absoluut niet meer nauwkeuriger dan op zeg ene maand bepalen wanneer de zwangerschap begonnen moet zijn. Het is dan uiteindelijk de rijpheid van het geboren kind die bepaald of het voldragen, preterm of overdragen is. (Waar trouwens ook nog een flinke speling in zit van een week of 2).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, Dus wat je zegt is (als ik het goed begrijp) dat het juist in het begin makkelijker is in te schatten wanneer de bevruchting plaats heeft gevonden dan in een later stadium? Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt. Hoe eerder in de zwangerschap, hoe voorspelbaarder de processen, hoe nauwkeuriger de schatting. Omdat echter zowel zaad- als eicellen langer dan een dag kunnen overleven, is NIET precies te zien wanneer je sex gehad hebt ; de daadwerkelijke bevruchting kan enige uren tot enige dagen daarna plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok dank je! Heb woensdag een echo en zelf schat ik in dat ik 6 weken zwanger ben....ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct antwoord. De eerste 10 weken groeit elke foetus bijna in hetzelfde tempo.

Andere antwoorden (3)

Hallo, je kan het aantal weken te weten komen en het aantal dagen. dus bijvoorbeeld 12weken3dagen. ALs de foetus/embryo heel jong is, is het lastiger, ik heb eens een echo gehad waarbij stond: te vroeg, schatting: rond zes weken.

Het beste resultaat heb je rond de tien weken. als je dan terugtelt kom je ongeveer op de dag uit dat de bevruchting is geweest. Toch is men in de medische wereld daar niet zo op gericht. men gaat uit van je laatste menstruatie. Ik vermoedt dat de echoscopiste je het wel kan voorrekenen wanneer. je kan het altijd vragen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij er een datum op gegrafeert is: nee.

Ze kunnen dan enkel een schatting maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot 20 weken kun je bepalen hoeveel weken je zwanger bent, daarna komen de erfelijke factoren om de hoek kijken.
Als jij de eisprong kunt voelen had je je daarop kunnen focussen, sommige vrouwen voelen die heel duidelijk.