ons dochtertje is straks net geen 15 maanden als de volgende geboren wordt, hoe pak ik dit aan (met bevallen en daarna)???

vond het eerst allemaal super ( en heus nog steeds wel) maar ,waarschijnlijk met al die hormonen en al die mensen die maar blijven roepen hoe zwaar en druk het gaat worden, zie ik het steeds meer niet meer zitten.

had met de kleine nog steeds geen huishoudritme gevonden en zie het straks gebeuren dat mama overspannen midden in een vuilnisbelt woont zeg maar.....:(

ik wil graag thuis bevallen, moet er dan iemand hier zijn voor ons dochtertje en hoe vind je tijd om allebei aan te kleden etc etc etc.....

sorry....zal heus hormonen zijn........maar help, hoe moet dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ach meisie toch!
maak je niet zo druk om wat andere vinden of zeggen!
meestal gaat het een heel eid vanzelf
je had al goeie tips in een antwoord
nog een tipje; maak voor je oudste een doos met (nieuwe) speelgoedjes
waar ze alleen mee mag spelen als jij met de baby bezig bent (voeden,verschonen)
dat verlaagt de kans op boterhammen in de dvd speler ;-))
ruim van tevoren je huis goed op
zet overbodige spullen en frutsels, beeldjes planten en gevaarlijke dingen gewoon weg
dat scheeld werk waarschuwen en ongelukjes
maak het he zo makkelijk mogelijk
vouw de was direct op en strijk alleen wat ECHT moet
zorg ook voor twee boxen
das handig als he per direct je handen vrij moet hebben( denk aan iemand aan de deur, vlees omdraaien e.d)
plan kraambezoek op een middag zodat je niet drie maanden elke avond met bezoek zit
en als er een partner
is , gewoon laten helpen!
sla ook geen hulp van familie af
en het belangrijkste, vergeet niet te genieten ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was een mooi antwoord geweest Channeke. Jammer da thet nu bij de reacties staat... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil van 0 naar 1 kind is vele malen groter dan van 1 naar 2. Die rolt er gewoon tussendoor. Niet voor niets zijn tweede kinderen vaak veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mijne schelen 16 maanden en je maakt eerst tropenjaren en ja, dat is zwaar. Maar daarna wordt het snel beter! Enige advies dat ik wel heb: doe er niet heel gauw een derde achteraan, want daar heb ik wel eens spijt van. Nu nog. Niet die derde, wel de snelheid. Het komt goed!

Het beste antwoord

Des te beter dat je nog geen vast ritme had ; dat zou je straks TOCH weer allemaal moeten omgooien.

Ja, het is zwaar, maar niet per definitie zwaarder dan met twee of drie jaar ertussen. En...je bent er eerder weer vanaf. Ik had mijn kinderen 'om de beurt' (de oudste ging de hele dag naar school toen de jongste kwam). maar juist door het halen-brengen-halen-brengen en activiteiten op school was dat rete-druk. Inclusief de totaal verschillende eet- en slaaptijden van die twee.

Probeer het allemaal een beetje ontspannen aan te pakken. Doe alleen wat noodzakelijk is op momenten dat het even rustig is (als de kinderen spelen of slapen), wellicht kun je een keer een oppas regelen, maak van noodzakelijk kwaad gewoon gezellige uitstapjes en activiteiten waar je de tijd voor neemt (boodschappen doen met kinderwagen, samen met je peuter de sokken uitzoeken, kook 'een beetje van mezelf, een beetje van m*ggi, ga tegelijk met je kinderen in bad of douchen, en kijk hoe ver je bepaalde klussen kunt schrappen.
(Zo hoef je ECHT niet elke dag de bedden te verschonen en de vloer te dweilen, de voegen van de tegeltjes te schrobben en de binnenkant van de vuilnisbak te ontsmetten, en ook elk kledingstuk wassen na gebruik is totale onzin).

Je hebt in feite twee keuzes :
-OF je geniet ten volle van je kinderen en van deze leuke tijd, en doet alleen wat echt nodig is en past je leven er aan aan.
-OF je gaat je stinkende best doen om voor de buitenwereld (!) een soort Supermamma te lijken met een strakke agenda en altijd alles om door een ringetje te halen, en gaat daar gewoon aan onderdoor.

Go with the flow, laat je meevaren op het ritme dat straks je kinderen voor je aangeven (al is het wel handig daar een kléin beetje structuur in aan te brengen;)) , en bedenk dat liefde, rust en aandacht vele, vele malen belangrijker zijn dan wonen in een smetvrij museum. Kinderen worden niet ongelukkig of ziek van een volle tafel, een vlek op de broek, een dooie plant in de vensterbank en een stapel was op de trap.

Je hebt twee kinderen die weinig schelen in leeftijd, en elkaar dus al snel kunne bezighouden (onder toezicht, uiteraard), en met een jaar mag de oudste al af en toe een dagdeel naar de peuterklas. Ze nemen je rust net zo makkelijk over als je stress, en als je dat weet, weet je wat je te doen staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bevallen: ja er moet iemand zijn om bij je dochtertje te kunnen zijn maar soms gebeurt alles gewoon 's nachts en hoef je die persoon niet eens te bellen.

De eerste keer dat je alleen bent met twee kinderen moet je je oudste laten zien dat je niet in een soort gevangenis zit met baby en dat zij dan maar alles kan doen. Dus zeker een paar dagen laten zien dat je meteen kunt opstaan als ze een boterham in de dvdrecorder wil proppen ofzo iets en ga niet eerst lopen soebatten met je stem.

Verder: een tweede went vanaf dag 1 aan het tweede zijn, maak je dus niet druk om de baby, die kan soms best wel eens even wachten. Je eerste is daar niet aan gewend dus dat moet stap voor stap.

Verder: huishouden op een laag pitje, volgende week ligt er wat meer stof maar stof ligt er toch wel en zo denk je over alle dingen. Als er IEMAND vraagt je te helpen wimpel je dat NOOIT af maar geef je die persoon wat te doen of desnoods ga jij zelf lekker naar bed en geef je die persoon je oudste mee.

Ja, het wordt zwaar en druk maar niet zwaarder dan als je oudste al in de peuterpubertijd zit of elke dag naar school gebracht moet worden.

Regel 1: JIJ rust/slaapt als je oudste slaapt met je baby bij je. Ga NOOIT huishouden doen als oudste slaapt!!!

Is er nog een partner in de buurt: laat die 's avonds de boodschappen doen met baby als jij met oudste baddert (aandacht van mama) of andersom (aandacht van papa) zodat jij er alleen uit moet als je dat wil ipv als je dat moet voor de boodschappen.

Partner het huishouden laten doen kan maar het is voor je zelf ook fijn om dat huishouden te doen als partner er is voor de kinderen; wissel dit dus af.

Veel geluk!

Toegevoegd na 48 seconden:
Oja aankleden: ene kind in ledikant bij je en de andere aankleden op de commode en daarna wisselen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder: stel overige vragen eens op een forum van ouders, bijv ouders.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie tips +
En vergeet niet de eerste haalt jou en je huishouden meer over hoop als een tweede.
En zoek maar even niet naar een goed draaiend huishouden met regelmaat, dat komt uiteindelijk vanzelf weer, of niet.......;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of vraag collega-ouders in de buurt. Ook je eigen ouders/schoonouders kunnen best eens handige tips geven, hoewel je moet oppassen dat die wel uit een andere tijd zijn.
Daarbij heb je, als het goed is, de eerste week kraamhulp. Deze persoon is eigenlijk de aangewezen persoon om je op weg te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, en heel goeie opmerking over dat het niet drukker is dan wanneer de oudste al iedere dag naar school moet. Probeer schooltijden maar eens te rijmen met om de 3 uur een voeding. Bij mij was dat bij de derde, maar die eerste weken waren wel een toestand... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een leuke tip: Als je met de jongste bezig bent, kun je, gezien de jonge leeftijd, de oudste makkelijk in de box zetten. Daar kan ze geen kwaad en jij hebt je handen vrij om even helemaal met die kleine bezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dounja; helaas hoor je te vaak dat mensen de box al weg halen voor een kind 1 is (omdat kind het niet meer wil) terwijl juist dan de fase aanbreekt dat een box de veiligste plek is als plots de bel gaat ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, ik wist niet dat een kind van die leeftijd iets te willen had... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook niet dounja, mijn kinderen in ieder geval niet. Serieus: ik heb altijd makkelijke kinderen gehad, nooit driftbuien en zo en ik weet dat dat in het karakter zit want ik ken ook ouders die een hele makkelijke eerste hadden en een hele moeilijke tweede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij was het andersom. De eerste was een huilbaby en een enorme peuterpuber. Bij de tweede kon het voorkomen dat ik hem vergat, omdat hij zich nooit liet horen.... Ieder kind is anders, maar ook kinderen met driftbuien kunnen gerust een tijdje in de box zitten. Ook of juist tijdens een driftbui. Het geluid is niet leuk, maar je hebt toch je handen vrij.
Ik voel hier onzekerheid... dat is nergens voor nodig...hopelijk ga je het allemaal weer super vinden na het lezen van mijn bericht:)
Allereerst gefeliciteerd met je 2e zwangerschap...
1 ding.. vraag voor nood je buren..mocht je onverhoopt plotseling naar het ziekenhuis moeten..
Verder gewoon rustig blijven en genieten van alles wat je tegen komt.. een 2e bevalling gaat sneller..
(ik heb 4 kinderen...)
Een baby waarvan de moeder rustig is, is dat voor 99% van de gevallen ook.. dus je hebt alle tijd om voor beide te zorgen en ze smorgens aan te kleden.
Bij een 2e kindje heb je veel sneller een lekker ritme..
Verder gaat je moedergevoel boven alles, dus laat je niet gek maken..
dan ga je ook echt genieten.. ik weet zeker dat je dan nog eens aan mij terug denkt..

Heel veel succes met de bevalling en dat het een heel mooi en lief kindje mag worden...

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb nooit het gevoel gehad dat het druk was met 2 kinderen.. ook niet met 3 en ook niet met 4.
Ik vond het juist drukker worden toen ze naar school gingen, want dan moet alles op tijd.. je kinderen moeten op tijd op school zijn...
Ik ben nu nog steeds blij als het vakantie is en we samen weer leuke dingen kunnen ondernemen..
Van alle weekenden geniet ik nog steeds..
Ik werk 3 dagen per week.. en mijn man is s morgens al vroeg de deur uit voor zijn werk(half7), hij heeft mij nooit kunnen helpen.. en ook laat thuis, dus het koken is ook voor mij.
Laat je niet gek maken door een ander.. ook jouw gaat het lukken:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ; de basisschoolleeftijd is de drukste periode van je leven. Gelukkig zijn ze bezig aaneengesloten schooldagen in te voeren ; dat scheelt weer ruim twee uur haal/breng/lunchstress per dag, en geeft de kinderen ook meer rust.
Kleine kinderen entertainen elkaar, dus als je met je oudste bezig bent, zorg dan dat je baby er op een kleedje of aankleedkussen bij ligt, en laat je oudste helpen als je de baby verschoont. Kijken en kletsen is leuk, kleertje of luiertje aan geven ook.
Maak van huishoudelijke klusjes, als je ze per se moet doen, een spelletje voor je oudste kind. Ze kan je misschien al een beetje helpen.
Probeer af en toe een kwartiertje vrij te maken om dingen te organiseren voor de twee uur daarna (eten klaarzetten, speelgoed pakken, verschoningsspullen klaaarleggen, dat soort dingen).
Kinderen hoeven niet elke dag in bad of de hele dag brandschoon rond te lopen in een brandschoon huis. Je zult hopelijk merken dat je met je tweede kind op dat vlak ietsje slordiger bent dan met je oudste.
Probeer grote dingen (was, boodschappen, huis schoonmaken) met je partner en/of in de avonduren te doen. Ga rusten als je kinderen rusten, dat levert je meer op dan in die halve uurtjes huishouden te te doen, namelijk energie om de rest van de dag aan te kunnen.
Vraag een buurvrouw of ze je elke week een uurtje wil helpen. Als het je lukt om dat met een paar buurvrouwen te regelen, heb je misschien elke werkdag even wat lucht in je programma.
Over de bevalling: zorg dat je bij een overdag-bevalling een oppas hebt voor je oudste kind, met wie ze vertrouwd is (en jij ook). 's Nachts ook, maar dan meer als noodopvang voor als je onverwacht naar het ziekenhuis moet.

Heel veel plezier samen en probeer te aanvaarden dat niet elke dag leuk is of leuk moet zijn. Het is gewoon hard werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereest, van harte met je zwangerschap. Hartstikke leuk, probeer er van te genieten.

Als het je rust geeft zou je op zoek kunnen gaan naar iemand die jullie een handje zou willen helpen. Dit kan in de vorm van huishoudhulp zijn, maar vaak vragen mensen hier redelijk wat geld voor per uur.
Vele jongeren vinden oppassen echter super leuk, en vragen hier weinig tot geen geld voor. Je zou kunnen overwegen om 2 of 3x in de week iemand te vragen een uurtje op te passen op de kleintjes en de verzorging te doen, zodat jij het huis even zou kunnen aanpakken zonder afgeleid te worden.
Op die manier laat je de kinderen niet achter bij een ander en kun je zelf een oogje in het zeil houden. En toch ben je even 'vrij'.

Maar even terug komend op wat je schrijft 'hoe vind je tijd om allebei aan te kleden'
Maakt het uit hoelaat ze in de kleren zijn? Een half uurtje later is toch geen probleem? Ze hoeven nog niet naar school.

Kan je een vriendin/familie/buren vragen om op te passen als de bevalling gaat inzetten? Als je dat overlegt van te voren, dan kan je bellen wanneer het zover is. Dan hoef je je geen zorgen te maken over je dochtertje.

Wees niet bang om evt. hulp te vragen, andere mensen doen het vaak met liefde.