Wat zijn de gevolgen als je een milde Bipolaire stoornis hebt en zwanger bent? En wat na de bevalling?

Ik heb een milde vorm van een bipolaire stoornis (soms over-enthousiast en al een enkele keer een depressieve episode gehad). Ik heb nog nooit mezelf of anderen in gevaar gebracht en slik geen medicatie.

Op het internet zie ik alleen maar vreselijke verhalen. Ook dat je meteen weer aan de lithium moet. Maar dat heb ik nooit geslikt dus dat vind ik in mijn situatie vreemd.

Heeft iemand info? Alvast bedankt.

Toegevoegd na 3 uur:
Dank voor alle antwoorden en reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het feit dat je geen medicatie hiervoor slikt is alleen maar positief, dus wat dat betreft zijn er geen gevaren voor de baby. Als je een milde vorm ervan hebt, wat jij zelf ook aangeeft, is dit met een goede begeleiding enigszins toch te behandelen. Jouw huisarts kan je daarin advies geven, zoals waar bij jou in de buurt een psycholoog is die in de Bipolaire stoornis gespecialiseerd is. Probeer in ieder geval je best te doen en positief te blijven en vooral te genieten van jouw zwangerschap en later van het kleine wondertje ;) Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is mogelijk dat je mood swings iets verergeren tijdens je zwangerschap. Dit komt door hormonale veranderingen in je lichaam. Veel vrouwen krijgen dit tijdens hun zwangerdchap. Bedt vervelend soms. Maar bedenk dat dit maar van tijdelijke aard is. Je lijkt me nuchter genoeg om hiermee om te gaan.
Geniet lekker van je zwagerschap en je baby ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een milde vorm hebt en uit kijkt zou je je geen zorgen hoeven te maken.
Mijn moeder heeft een bipolaire stoornis sinds haar 16e maar ze heeft gewoon 2 kinderen en we hebben een prima jeugd. Ze is nu zelfs van haar medicatie af. Als je zorgt dat het niet uit de hand loopt, en als dat gebeurt hulp raadpleegt, moet er dus niks aan de hand zijn. Wel kan het zijn dat je na de geboorte van je kindje een manie of depressie krijgt. Gebeurtenissen kunnen dit uitlokken.

Toegevoegd na 54 seconden:
Maar heel veel plezier en geluk met jullie nieuwe kindje!