toch zwanger of is een bloedtest sluitend?

ag iedereen! ik zal proberen kort men verhaal te doen. Alvast bedankt om te lezen! =)
Ik ben 16 en wil dus niet zwanger zijn.. 7 januari heb ik seks gehad met mijn vriend. van 8 tot 18 december heb ik een antibioticakuur gedaan, die de werking van mijn pil verhinderde (stond id bijsluiter) Ik neem wel de pil(deso 20, een hele lichte) maar we gebruikten geen condoom. Ik heb ze altijd heel correct ingenomen.
Ik maakte me zorgen daarna en ging zelf een urinetest doen( 2test 3 weken erna en ééntje 4 weken daarna) Die waren negatief.
Toch twijfelde ik nog steeds en 8 weken na het ongelukje ging ik naar een dokter, die nam bloed en de volgende dag hoorde ik terug een negatieve uitslag..

Daarmee werd het onderwerp afgesloten maar de laatse tijd heb ik vaak last van buikpijn en voel ik me heel moe. Ik heb ook echt waar het gevoel dat men buik verdikt, ben ook een kilootje of 3 aangekomen (kan dat zijn door de pil? die ik nu een klein jaar neem) en hij voelt hard aan..

ben ik 100% niet zwanger? zo'n bloedtest is toch sluitend of niet?
Wat doe ik nu het beste?

Dankjewel
Groetjes
Elise

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je tussendoor niet ongesteld geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als na 8 weken de bloedtest negatief is kan je er vanuitgaan dat je niet zwanger bent.
Veel zwangersschaps verschijnselen komen overeen met menstruatie klachten.
Gespannen borsten, aankomen, alleen buikpijn hoort daar niet bij, als je zwanger bent heb je doorgaans géén buikpijn (uitzonderingen zijn er altijd)
Voor je eigen geruststelling kan je nog een test doen, zelf of bij de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, mijn vriendin is nu 4 mnd zwanger en dat zie je echt al heel goed. Je zou dat dus ook al moeten kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mind123 Dat zegt niks hoor. Mijn collega is 7 maanden zwanger en je ziet bijna niks...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een eerste kindje komt het zichtbare buikje veelal pas bij een week of 20.

Antwoorden (5)

Als eerste zou je nog een urinetest van de drogist kunnen doen.
Ten tweede kun je nogmaals naar de dokter. Dan kun je hem/haar uitleggen wat je ons ook verteld hebt. HIj kan beter beoordelen wat er aan de hand is dan wij.
Misschien is er iets heel anders aan de hand dan een zwangerschap.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een test heeft een hoge mate van betrouwbaarheid. Toch kan elke laboratoriumtest een vals-positieve (ten onrechte positief) of een vals-negatieve (ten onrechte negatief) uitslag geven. Er zijn allerlei factoren die dat bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de hand van het bloed kan inderdaad gezien worden of iemand zwanger is. Het zogenaamde, in de volksmond genoemde, zwangerschapshormoon is aanwezig in het bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Elise, als ik jouw verhaal lees en er uithaal dat je de afgelopen maanden netjes en stipt de pil hebt gebruikt, is de kans op een zwangerschap nihil. Zeker omdat de tussentijdse testen allen negatief waren. Mocht jij zwanger zijn sinds januari dan is het hcg-gehalte (zwangerschapshormoon) inmiddels zo hoog, dat een vals-negatieve test bijna onmogelijk is. Om jezelf helemaal gerust te stellen zou ik nog even langs de huisarts gaan of een zelftest doen. Als die negatief is: laat het los en maak je niet meer ongerust. Laat wel even nazien of er een andere reden voor jouw kwalen is, dus vraag je arts om een bloedcontrole. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bloedtest is nog betrouwbaarder dan een urinetest. Bovendien zou je nu na vier maanden ook met het blote oog niet meer hoeven twijfelen aan een zwangerschap (hoge uitzonderingen daargelaten), dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, en met de huisarts moet overleggen voor een andere pil die je menstruatie niet onderdrukt.

De verschijnselen die je noemt kunnen overigens behalve door de pil, ook best veroorzaakt kunnen worden door de puberteit zelf (daar zit je met 16 nog midden in) en/of door de stress van het idéé dat je zwanger kan zijn (nocebo-effect).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was zou ik weer naar de dokter gaan en vertel je probleem.
Meestal is een bloedtest wel sluitend. Maar kan altijd wel een foutje gemaakt.

Maar als je zelf steeds je gek maakt met het idee dat je zwanger kan zijn kan jou lichaam ook reageren door dikker te worden en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er steekt wel iets meer achter het ontstaan van een schijnzwangerschap, maar het kan wel degelijk ja. En komt meer voor dan mensen denken.