is nachtdienst slecht als je zwanger bent?

mn zus is 17 weken zwanger van haar tweede. ze heeft al n zoontje wan 8 maanden.is het verantwoord om nachtdiensten te werken? medisch gezien dan. dat het zwaar is weet ik wel maar zitten er risicos aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het is niet perse slecht maar je heb twel recht op andere werktijden, dat wil zeggen: je bent niet verplicht om overwerk en nachtdiensten te draaien zoals hier onder staat:

Lukt het niet om uw werk volledig uit te voeren? Maak dan met uw werkgever afspraken over aangepaste werk- en rusttijden.

Hier heeft u recht op:

regelmatige werk- en rusttijden
extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd)
een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank)
geen verplichting tot overwerk en nachtdiensten
zwangerschapsonderzoek in werktijd.

Tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor je antwoord! ik weet niet of dit ook voor haar geld. ze werkt bij defensie .ik weet wel dat ze niet meer met wapen hoeft te lopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen het haar dus niet verplichten, dat geldt ook voor defensie. Daar is heus ook wel werk te vinden overdag.

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, als ze maar naar haar lichaam luistert. Het kan goed zijn dat ze eerder vermoeid is, maar dat kan als je overdag werkt ook.
Dus zolang ze zich goed voelt, geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor je antwoord!
Nee hoor, dat is niet bezwaarlijk. Je moet juist je lichaam gebruiken zoals je altijd doet. En ik neem aan dat je zus gewend is aan onregelmatige diensten. Wel is belangrijk dat je de nodige rust tussendoor neemt, maakt niet uit op welk moment.