Alleen stoffen die de eicellen aantasten, kunnen invloed hebben op de zwangerschap wanneer ze voor de ovulatie worden ' toegediend' . Daarbij gaat het vaak om genetische schade, denk aan chemotherapie of bestraling. Niet voor niks wordt er bij jonge vrouwen (meisjes) die dergelijke behandelingen moeten ondergaan eicellen ingevroren voor als ze later een kinderwens zouden krijgen.
Maar zaken als alcohol en drugs kunnen wel ernstige schade aan het lichaam aanbrengen die een zwangerschap moeilijk of riskant maken, maar laten de eicellen redelijk intact. Deze oefenen hun grootste invloed uit tijdens de zwangerschap, en dan met name de eerste drie maanden tijdens de aanleg en ontwikkeling van de vrucht.