Hoe ziet een baby eruit die 20 weken in de baarmoeder zit? Zie beschrijving.

Ik vraag het hier ipv dat ik het google omdat ik geen zin heb in foto's van geboren baby's van 20 weken, dus aub geen foto, gewoon een omschrijving.

Dus als een vrouw 20 weken zwanger is bedoel ik. Heeft het kindje al haartjes? Nageltjes? Hoe groot/zwaar is het kindje? Etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen waarom je geen foto's wilt zien?
Met name de foto's van Lennart Nilsson zijn prachtig en kunnen je veel meer dan met woorden vertellen over hoe bijzonder de groei van een baby is.
(voor als je het toch durft: http://www.lennartnilsson.com/child_is_born.html)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die foto's zijn prachtig .zijn foto's in de baarmoeder, heel indrukwekkend om te zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke ik zal eens kijken. Nee ik dacht misschien ziet het er wat eng uit, maar als ik jullie zo hoor is dat totaal niet zo!

Antwoorden (5)

Haay..

Op babybytes kun je op een 'makkelijke' manier lezen hoe de ontwikkelingen zijn van een groeiend kindje in de buik..

Zie onderstaande link voor 20 weken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh bedankt! Dat is echt een goede site!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Baby's van 20 weken zien er hetzelfde uit als anders alleen hebben ze een andere houding en zijn zie piep klein. Rond de 20 weken is het misschien pas 3 cm groot. Die haren en nagels zullen er vast wel zijn maar dat is niet te zien op een echo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De armpjes en benen hebben rond de 20 weken de juiste lengte in verhouding tot het lichaam en ze kunnen ook steeds krachtiger bewegen.
Rond de 20 weken ontstaat het eerste hoofdhaar en ook het lijfje van de kleine is bedekt met donshaartjes (lanugo)
De baby heeft nog geen vetopslag, hij ziet er magertjes uit en heeft uitpuilende ogen omdat er nog geen vet op de wangen zit. De oogjes zijn gesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging: Bij 20 weken is de baby, in tegenstelling tot het antwoord voor mij, 25 centimeter in lengte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke heel erg bedankt!
Waarom zou je geen foto's willen zien ? Een foetus van 20 weken (feitelijk is de baby dan 18 weken oud) is eigenlijk gewoon een zo goed als helemaal af ieniemiene-babytje, met een wat groot hoofd en een doorzichtige huid. Over hun hele lichaam hebben ze nog een soort ' vachtje' van dons, dat soms helemaal tot aan de geboorte blijft, maar nog geen herkenbaar hoofdhaar.
Hij is ongeveer 25 centimeter lang (past net in je hand) en weegt ongeveer 350 gram. Alle inwendige organen zijn aangelegd en ze vingertjes en teentjes helemaal gevormd. Bovendien zit hij helemaal onder de vernix (huidsmeer). Ook dat blijft vaak tot aan de geboorte min of meer aanwezig ; het is een bescherming van de huid tegen het vruchtwater.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hoewel foto's van deze kinderen schitterend zijn, zal ik op verzoek slechts een tekening plaatsen die een redelijk goede indicatie geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht misschien ziet het er wat eng uit. Vandaar. Maar bedankt voor de uitleg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is beslist niet eng ; eerder vertederend. Vanaf 23-24 weken (dan is de baby iets groter maar ziet er nauwelijks anders uit) kan een baby al levensvatbaar geboren worden, en dan zit echt alles er op en er aan hoor, alleen nog wat magertjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't Is maar wat je 'gered' noemt......
De kans om zonder probleemschade te overleven (dus zonder ernstige tot zeer ernstige handicaps als gevolg van de vroeggeboorte) is dicht bij de 0 %. Bij 23-24 weken weinig meer dan 1 %, en bij 25 weken (de grens die we in Nederland hanteren) minder dan 10 %. Pas vanaf een week of 27 maakt een kindje echt een redelijke, vanaf 30 een goede kans. Dit soort medische hoogstandjes zijn zeer omstreden, en hebben een hoog ' wie het kind krijgt mag het houden'-gehalte. De medische wereld is na het redden klaar, en de ouders mogen de rest van hun leven voor een vaak extreem dubbel gehandicapt kind zorgen.... http://www.nature.com/scitable/blog/labcoat-life/should_extremely_preterm_babies_be De dood is niet altijd je grootste vijand.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom moeten ouders die keus ook niet (alleen) moeten maken ; als je kind net -veel te vroeg- geboren wordt, wil je gewoon dat alles op alles gezet wordt om het te redden en verleg je desnoods je eigen grenzen. Tot je ziet dat het geen kwaliteit van leven heeft ; maar dan is 'niet handelen' geen optie meer, en spreek je van actieve euthanasie. Ook artsen zouden die keuze niet alleen mogen maken, zeker in Amerika, waar niet alleen prestige zwaarder telt, maar ook de angst voor schadeclaims 'laten sterven' een onmogelijke / financieel riskante optie laat zijn. In Nederland kennen we in dergelijke gevallen de Stichting Dillemma. Dat is een initiatief / team van artsen, ouders, en ethici die samen proberen te overwegen wat medisch en ethisch de beste oplossing/mogelijkheid is. De stichting heeft geen website, helaas, maar wordt wel regelmatig genoemd op sites die met dit thema te maken hebben. http://www.gezondheidsplein.nl/topic/2992/03-09-2003-br-Uit-liefde-voor-mijn-kind.html
http://www.gezondheidsplein.nl/topic/2991/redir
http://books.google.com/books?id=-LjY_C8Fl3kC&pg=PA178&lpg=PA178&dq=stichting+dilemma++neonatologie&source=bl&ots=cizPK-hqxV&sig=7S5Rfa1Cs_Si5-B7pG30TShEC5o&hl=nl&ei=vYbUTtX4EJHNswa4grCtDg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CCoQ6AEwAg#v=onepage&q=stichting%20dilemma%20%20neonatologie&f=false
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jee, Marleen, wilde je toch even een compliment maken.
Ik vind dat jouw antwoorden vaak ontzettend goed in elkaar zitten!
Op de site van babybrabbel kun je week voor week lezen wat er gebeurd en er staan vaak ook plaatjes bij van babies in de baarmoeder. Ik zelf heb er ook een boek over, dan zie je week voor week 3D foto's, ook erg leuk! Dat boek heet Jouw zwangerschap dag voor dag.. ze hebben hem bij bol!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt! Ik zal eens kijken op die site