mag je kiezen hoe jij je kind geboren wil hebben?

Dus of je natuurlijk wilt bevallen of keizersnede?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, je kan niet kiezen voor de keizersnede. Dit kan alleen op medische indicatie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik lees net dat het in de UK wel mogelijk wordt om zelf te kiezen voor een keizersnede.:

"In Groot-Brittannië verschijnt binnenkort een nieuwe NICE-richtlijn over keizersneden. Deze maakt het mogelijk dat vrouwen die hiervoor geen medische indicatie hebben toch vrijwillig een geplande keizersnede ondergaan.

beeld: Thinkstock
In de Britse en inmiddels ook de Nederlandse media is veel aandacht voor de nieuwe richtlijn. Zwangere vrouwen zouden ‘zomaar’ een keizersnede kunnen laten uitvoeren. Toch is het niet de bedoeling dat zwangere vrouwen routinematig een keizersnede aangeboden krijgen, stelt de National Health Service (NHS). De richtlijn gaat vooral in op hoe te handelen na een verzoek om een keizersnede zonder medische indicatie. De redenen moeten onderzocht, besproken en vastgelegd worden, de risico’s en de voordelen van een keizersnede moeten worden besproken en ook de implicaties voor toekomstige zwangerschappen en bevallingen. Als een vrouw een keizersnede wenst vanwege baringsangst, dan moet ze psychologische hulp aangeboden krijgen om haar angsten aan te pakken. Als de vrouw daarna nog geen vaginale geboorte overweegt, is een geplande keizersnede toegestaan. De Britse gynaecologen mogen de vrijwillige geplande keizersnede overigens weigeren; dan moeten ze de zwangere doorverwijzen naar een collega."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, voor een keizersnee moet je een medische indicatie hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor een keizersnee heb je een operatiekamer nodig, een anesthesist nodig, een medisch team, en niet te vergeten een gynaecoloog of een chirurg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, zie dat jij het antwoord al had gegeven.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je nu zegt dat 't vreselijk pijn doet?
Of dat je daar zo bang voor bent dat je aan zelfmoord denkt?
Is dat geen medische indicatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kon jij toch niet weten?
Goed antwoord; plus terug! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MMM: ik lees net dat het in de UK wel mogelijk gaat worden om voor een keizersnede te kiezen, als een vrouw last heeft van 'baringsangst'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met een ruggenprik voel je helemaal niets! Dat kan wel tegenwoordig.
In de VS kan je wel voor een keizersnede kiezen. Ik denk niet dat je verzekering het dekt. Voordeel wel is dat hij/zij wel president van de VS mag worden (of is dat ook een nadeel?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, en dan nog, alleen als het ziekenhuis dat wil!

Ik heb zo lang met mijn jongste doorgelopen, dat ie bijna dood was. (te weinig vruchtwater na 42 weken en een veels te hoge bloeddruk vanaf week 36)

Misschien was het met een keizersnee allemaal makkelijker geweest, maar mooi niet dat ik die kreeg! Ik moest maar gewoon afwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bepaalde omstandigheden mag je kiezen. Dit is bijvoorbeeld bij een kindje dat in stuit ligt. Kies je voor een keizersnede, dan wordt dit vergoed met medische indicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was vandaag in het nieuws dat je straks mag kiezen (zie telegraaf)