Wanneer moet je voor het eerst een afspraak maken bij de verloskundige (bij hoeveel weken zwangerschap?)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als vastgesteld is dat je daadwerkelijk zwanger bent, kun je de verloskundige bellen voor een afspraak. Veel verloskundigen plannen de eerste afspraak rond de achtste of tiende week van je zwangerschap.

Maar het is goed om alvast te bellen. Er wordt je dan verteld hoe het bij jouw verloskundige in zijn werk gaat en je wordt alvast ingepland voor een eerste afspraak.

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

meestal heb je je eerste afspraak bij de verloskundige als je 12 weken zwanger bent, dit gerekent vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Je kan wel al eerder bellen om de afspraak te maken natuurlijk.
Denk in die eerst drie maanden ook eens aan 'Moeders voor Moeders"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst gefeliciteerd (denk ik ;) )
Mijn eerste afspraak was met 8 wk, dat was/ is hier normaal.
Het was voor mij wel een deceptie, ik was 3 wk dus ik had zoiets van nou ik ga vanmiddag langs, maar nee, moest nog 5 wk wachten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet helemaal niks.
Als jij het belangrijk vind, leuk of je bent gewoon nieuwsgierig, dan bel je en maak je een afspraak.
De verloskundige zal je dan zo rond de 9e of 10e week willen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gefeliciteerd.
het verschilt nogal per regio.
de enne laat je komen met 12 weken en de ander met 8.
je krijgt dan je 1e echo om te kijken of alles goed gaat ect.
de meeste doen dit met 8 weken omdat de nare dingen zoals buiten baarmoederlijke zwangerschap snel vast gesteld moeten worden.
bij al mijn zwangerschappen zat ik met 8 weken in de echo stoel. je kan een verloskundige bij jou in de buurt bellen en vertellen dat je zwanger bent, zij willen dan weten hoe lang ong en aan de hand daarvan krijg je je 1e afspraak.
geniet er lekker van, het is voorbij voor je het weet. ik hoef nog 29 max tot de bevalling ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanmelden:
Wanneer je 6-7 weken zwanger bent kan je gaan bellen om een afspraak te maken voor je inschrijving.

Inschrijven:
De inschrijving vindt plaats rond de 8-9 weken. Deze eerste afspraak duurt ca. 30 minuten.
Ze noteren je adres-en verzekeringsgegevens, medische voorgeschiedenis, medicijngebruik en bespreken je wensen t.a.v. de zwangerschap en de bevalling.
Ze wegen, meten bloeddruk en prikken bloed (bloedgroep, rhesusfactor, irregulaire antistoffen, syfilis (lues), hepatitis B, HIV en het ijzergehalte). Verder geven we informatie over prenataal onderzoek (zie prenataal onderzoek) en een verwijzing voor een termijnecho.

De uitslagen van het bloedonderzoek hoor je de volgende controle. Is er iets bijzonders mee, dan nemen zij uiteraard eerder contact met je op.

Vervolgcontroles
De vervolgcontroles duren 10 minuten; ze vragen hoe je zwangerschap verloopt, controleren het gewicht, de bloeddruk en de groei aan de hand van een uitwendig onderzoek.

- Tot 24 weken kom je elke 4 weken, daarna elke drie.
- Vanaf 30 weken kom je om de week
- Vanaf 36 weken elke week.

Extra onderzoek
De zwangerschapscontroles zijn om te controleren of alles normaal en gezond verloopt.
Mochten zij daaraan twijfelen, dan zullen zij dit met je bespreken en verder onderzoek inzetten, zoals bijvoorbeeld een echo of verwijzen naar je huisarts of gynaecoloog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je drie maanden bent moet je gaan dus met 9 weken even een afspraak maken voor dan