Waarom niet een diploma opvoeding/verzorging

Gisteren Falende moeder? Geen kind! in : rondom10.ncrv

Ten eerste hoezo praat men hier enkel over slechte moeders?
Want wat gaat men bvb dan doen met slechte vaders?

En hoe gaat men dat bepalen.
Want als je verstandelijk en of lichamelijk gehandicapt bent wil niet zeggen dat je geen capabele ouder zou kunnen zijn.
Want dat is waar men met deze maatregel heen wil.
En dat vind ik gevaarlijk, en dus een heel kwalijke zaak.
Een betere optie is wat ik al jaren roep, een verplichte opvoedcursus voor de zwangerschap bvb.
Kinderen krijgen is een gunst.
Opvoeden een hele kunst.
Zie : cijfers(wetenschappelijk onderzoek) liegen er niet om (Het geweld tegen kinderen dus ook psychisch) is in Noorwegen met opvoedcursus gedaald van vijftig naar acht procent.
Dat moet ons alle toch al tevreden stellen.
Wat goed is voor de kinderen, is goed voor ons allemaal, ook als u zelf geen kinderen heeft of wil.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Tja, heb het gisteren niet gezien dat programma. Ik denk dat iedere ouder zijn best probeert te doen bij het opvoeden van zijn kind.
Hij is nu 2 1/2 en ik kan hem af en toe achter het behang plakken. Ben ik dan een slechte moeder????
Ik wou dat er richtlijnen bestonden over hoe je een kind moet opvoeden.
Ik denk dat als je met volle overtuiging en zorg van je kind houdt, de rest wel komt. Ik heb daar geen diploma voor nodig. Ik zal ten alle tijden mijn best doen voor mijn kind, en dit met liefdevolle verzorging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed Ingrid, opvoeden 'doe je gewoon', op je gevoel!
En dan mag het soms best wel eens teveel worden.
Onze kinderen zijn nu 31, maar ik had ook héél veel bobbels in het behang hoor.
Natuurlijk ben je dan geen slechte moeder, er wordt aangenomen dat je het zomaar kunt, kinderen opvoeden.
Het is het moeilijkste beroep, je kinderen goed opvoeden ;)) +1
Wie is dan zo kundig dat hij/zij weet wat een goede opvoeding is. Ik heb tijdens mijn leven al zoveel verschillende theorieën over opvoeding gehoord en nu zou men het plotseling allemaal weten?
Gezond verstand en liefde laten zich maar moeilijk onderwijzen; geen diploma dat een goede opvoeding garandeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, tevens weet je niet wat er allemaal op je pad komt. Misschien is je kind ongeneeslijk ziek, of heeft ADHD, of wat dan ook. Je kunt je onmogelijk op al deze zaken voorbereiden. Het leven komt vaak zoals het komt. +1
Ik ben ervoor, als er dan regulerende wetgeving moet komen dat men een ouderschapsdiploma moet halen alvorens men een wettelijk kind mag nemen...
Slaag je niet, dan is je kind onwettig, precies zoals nu nog steeds is, als er een kind komt zonder dat het in een huwelijk tot stand gekomen is, dan is dat kind onwettig...

Maar ik ben het volledig met je eens, kinderen is de basis voor een gezonde samenleving, daar moet de overheid de pijlen maar eens op richten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens vanaf de geboorte begeleiden tot een gezonde en gelukkige volwassene lijkt mij het moeilijkste wat er is.
Daar zijn cursussen voor, maar die zullen nooit 100 % dekking geven.
Want ieder mens is anders, en ieder kind dus ook. Er zijn kinderen met een uitvoerige gebruiksaanwijzing, waarmee het heel lastig opvoeden is.

Ik vind een verplichte cursus 'ouderschap' geen echte optie. Een kind krijgen is een natuurlijk iets, daar moet je geen cursussen aan gaan ophangen.
Hooguit wanneer de ouders zelf nog halve kinderen zijn, of in een andere bijzondere situatie waarin het kind geboren wordt.

Een betere optie lijkt mij het verbeteren en intensiveren van de zorg rond problemen bij ouderschap. Instanties als kinderbescherming, Riagg, Sovee etc. zouden meer capaciteiten maar ook meer handelingsrechten moeten krijgen om sneller in te grijpen waar nodig, en om betere begeleiding te kunnen bieden.

En tenslotte: Bezint eer ge begint! Dat kan ik niet vaak genoeg zeggen! Ik zie zo ongeloofelijk veel leed bij kinderen waarvan de ouders zonder nadenken het ene na het andere kind op de wereld zetten.
Wat meer bewustzijn over waar je aan begint, en wat meer inzicht in de situatie waarin je een kind op de wereld zet zou voor heel wat mensen een eye openener zijn...