kan een 13-jarig meisje een volledige zwangerschap en bevalling lichamelijk verdragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, Ninteddy, voor je uitgebreide reactie. Dat was dus eigenlijk mijn vraag: of het schade zal opleveren voor de moeder en of er een grotere kans is op een miskraam of mismaakt kindje (sorry voor dat woord, ik bedoel eigenlijk: niet gezond)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schijnt zelfs dat de jongste moeder ooit 5 jaar was, Lina Medina uit Peru. Dus yep het kan, en vroeger was het heel erg normaal om heel jong al te trouwen en kinderen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar komt dat hardnekkige vooroordeel toch vandaan ?? Op je dertiende moeder worden is nergens en nooit de normale standaard gang van zaken.
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/bevruchting-vroeger-jonger.82109#460331 Lina Medina uit Peru had een lichamelijke / hormonale afwijking, waardoor ze met 8 maanden al begon te menstrueren en op haar vierde volgroeid was. Het verhaal vertelt echter nooit wie nu de -verachtelijke- vader van dat betreffende kind is geweest. Het kind dat overigens op 40-jarige leeftijd al overleed aan een aangeboren beenmerg-aandoening. Bovendien werd het te vroeg en te licht met een keizersnee geboren ; dat lijkt me een schoolvoorbeeld van géén ongecompliceerde zwangerschap. http://www.nieuwsdossier.nl/dossier/1939-05-14/Vijf-jarige+Lina+Medina+bevallen+van+kind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mamarianne : de kans op afwijkingen bij de vrucht zijn NIET groter dan bij een normale zwangerschap ; het genetisch materiaal is in de regel juist nog goed intact. Oudere moeders lopen daar meer risico's op, vooral als ze roken, drinken. medcijnen gebruiken of dat hebben gedaan.
De risico's voor een (jonge) tienermoeder zitten hem echt vooral in de lichamelijke onrijpheid van de moeder. De kans op een miskraam is dus wel weer verhoogd.

Het beste antwoord

Ja, het kan, maar de kans op complicaties en problemen in de zwangerschap en met name bij de bevalling is wel beduidend groter.

De risico's zijn sterk afhankelijk van de leeftijd van de moeder, waarbij het groter is naarmate de moeder jonger is. Vooral tieners die minder dan 2 jaar ongesteld zijn voor ze zwanger werden, zijn een risicogroep. Dit wordt veroorzaakt door de onrijpheid van de gynaecologische organen. (zowel in- als uitwendig).

De risico's zijn voornamelijk :
- dysmaturiteit (te klein voor de duur van de zwangerschap)
- prematuriteit (te vroeg geboren)
- kindersterfte rondom de bevalling of al in de baarmoeder
- zwangerschapssuiker
- kunstverlossing (keizersnee, vacuum)

Door heel gezond en bewust te leven kunnen deze risico's een beetje binnen de perken en in elk geval tijdig gesignaleerd worden. Ook is intensieve begeleiding nog belangrijker dan bij een moeder op 'de juiste' leeftijd.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog even voor de volledigheid - want blijkbaar bestaat dit hardnekkige vooroordeel nog steeds :
een meisje dat menstrueert is nog NIET volledig lichamelijk uitontwikkeld. (Om over geestelijke rijping nog maar even te zwijgen). En het is NIET normaal, in geen enkele tijd en cultuur, om op die leeftijd al te menstruéren, laat staan moeder te worden. Uitzonderingen zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn, maar dat is iets anders dan 'de normale gang van zaken'. Het is en blijft een riskante zaak.

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/bevruchting-vroeger-jonger.82109#460331
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Als ik kijk naar die poppenheupjes van die meiden krijg ik al bekkeninstabiliteit als ik er aan denk! De culturen waarin het zogenaamd gebruikelijk is, zijn uitwassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De heupjes zijn het probleem niet ; het gaat echt om onrijpheid van de baarmoeder, het risico op te vroege weeen, onderontwikkeling van de placenta etc.
Ook een volledig uitgegroeid, stevig meisje van 13 loopt die risico's - net zoals een heel klein tenger vrouwtje van 27 ze niet per definitie hoeft te lopen.

Andere antwoorden (6)

Lichamelijk wel, in sommige culturen is dat normaal. Hangt ook af van de ontwikkeling van het meisje in kwestie, maar tegenwoordig zien veel tienermeiden er al een stuk volwassener en ontwikkelder uit dan dertien.

Of ze het geestelijk aankunnen lijkt me een groter vraagstuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens.
Het lichaam kan het wel aan.
Maar de psychische consequenties lijken mij - zacht gezegd - zeer ongezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat schijnt dus helemaal niet waar te zijn,omdat je op die leeftijd nog volop in de groei bent.
Je ben er dus zowel lichamelijk en geestelijk nog niet klaar voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist, Karena. Ik snap ook niet waarom dat verhaal zo hardnekkig de ronde blijft doen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/bevruchting-vroeger-jonger.82109#460331
Zodra een jonge vrouw ongesteld is geworden dan is het biologisch gezien klaar voor de voortplanting. Fysiek is het dan dus ook mogelijk om een kind te baren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan , vanaf dat een meisje menstrueert is zij geslachtsrijp en is het lichaam, in principe, klaar om een zwangerschap te volbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Afrikaanse landen is het gebruikelijk dat een kind uitgehuwelijkt wordt en zwanger gemaakt wordt, veel kinderen dragen het kind uit en bevallen zonder lichamelijke complicaties. Het is dus lichamelijk mogelijk om het te verdragen, psychisch gezien lijkt het me niet mogelijk, op latere leeftijd kan het kind er alsnog hinder van ondervinden....het heeft voor een groot deel de kindertijd en pubertijd overgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan ligt er aan of je geen lichamelijke klachten heb

Toegevoegd na 1 minuut:
rond je buikstreek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja,het kan zeer zeker.

En met liefde,aandacht voor haar,goeie zorg en begeleiding (ook na de zwangerschap) voor haar en het kindje,kan ze een goed leven,samen met haar kindje én dr partner,leiden.

Iedereen die belangrijk voor haar is (dus vriend/vader van dr kindje,familie,vrienden,enz.) zal dan een grote steun (psychologisch) zijn.

En zeker kan een meisje van 13 al geslachtrijp zijn en dus met sucses een kindje kunnen voldragen en (onder goeie begeleiding en zorg) goed en gezond ter wereld brengen.

ok,khoop dat je hier wat aan hebt,hoot...;)

groetjes

Toegevoegd na 9 minuten:
hoot=hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een mooi antwoord, BeachDennis95, maar haar partner is ook een brugpieper van 13 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja,wat moet ik zeggen? ik ben zelf pas 16 geworden en me vriendinnetje is nou 13 1/2 jaar en is nou ook alweer 2 maanden zwanger door mij...dus sprak uw vraag me héél erg aan weet u.
maar khoop dat voor degene die u bedoeld in uw vraag óók álles goed zal gaan en dat ze ook een heel probleemloze zwangerschap zal hebben & een probleemloze bevalling... u/jullie (om wie t dan ook gaat en hoef k ook niet te weten,hoor ;-) ook héél veel sterkte en geluk gewenst groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je eerlijk reactie BeachDennis95, maar ze zijn allebei pas 13 geworden. Ik wens jou en je vriendinnetje in ieder geval veel geluk en een hele fijne toekomst samen, met jullie drietjes :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
héél graag gedaan,hoor ;-)
enne vette thnx voor uw postieve gedachtes en wensen naar ons toe ;D hartelijke groetjes, Dennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je niet teveel afschrikken door mijn antwoord hieronder, hoor ; ik heb ook twee te vroeg geboren, te kleine kinderen met een keizersnee gehad, heb dat prima doorstaan en het zijn geweldige meiden. Maar dat zijn wel heel reële risico's waar je tegenaan KUNT lopen. Al zijn het gemiddelden. Veel en vaak naar de gynaecoloog en echt rustig aan doen en gezond leven is wel belangrijker dan wanneer je wat ouder bent. Het is niet per definitie een zorgeloze roze-wolk-zwangerschap.