is er wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van strippen bij een zwangere?

Mijn verloskundige wilde destijds niet strippen, omdat uit de statistieken was gebleken dat dat helemaal niks hielp. Als vlak na het strippen een bevalling begint, was die toch wel begonnen, zeiden ze. Wie weet er van wetenschappelijk bewijs - mét link/verwijzing - van het wel of niet werken van strippen?

Grappen over erotische strippers zijn al gemaakt, dank u.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn gyn wilde mij niet strippen, omdat dat volgens hem geen goede, krachtige weeën geeft en vaker leidt tot kunstmatig ingrijpen.
hij vertelde dat het de bevalling wel kan laten beginnen, maar dat hij dat alleen maar wil doen, als de baby er écht uit moet en de andere optie een keizersnede is.

Het beste antwoord

Volgens de link, en volgens mijn ervaring overigens, werkt het wel.
Maar het werkt alleen als het kind er al helemaal klaar voor is, het kan even het laatste zetje geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van 2000 tot 2003 is er in Nederland een onderzoek* gedaan naar de effectiviteit van strippen en of strippen Serotiniteit (42 weken zwanger) voorkomt. Hieruit bleek dat strippen wel degelijk nut heeft. Zonder strippen werd 46% van de vrouwen die zwanger waren van hun eerste kind 42 weken zwanger, door te strippen nam dit percentage af naar 29%. Bij vrouwen die voor de tweede of volgende keer zwanger waren halveerde het aantal wat serotien werd zelfs (van 34% naar 17%).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond hier een verslag van een promotie onderzoek naar dit onderwerp zie link
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+