ik wil graag uitleg over de stoornis ODD

ik heb een tijdje in een gesloten instelling gezeten voor wat dingen, maar ik moest toen een psychologisch onderzoek doen waaruit is gebleken dat ik ODD heb. ik weet zelf niet zo goed wat het inhoudt, ik lees wel dingen op internet enzo maar weet het niet precies.

dus als mensen mij willen uitleggen wat het precies inhoudt, of als jullie mensen kennen die dat hebben, of het zelf hebben
willen jullie dan reageren?

alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ben trouwens een meisje van 13

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Kimath
12 jaar geleden
Op zo'n jonge leeftijd al in een instelling? Dat was vast wel zwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is goed voor me geweest, als ik daar niet had gezeten stond ik nu achter de ramen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
???? Gisteren was je nog 15 ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben nooit 15 geweest? was misschien een typfout? sorry voor de verwarring in ieder geval, maar ik ben 13

Antwoorden (2)

ODD is de afkorting van het Engelse Oppositional Defiant Disorder, wat in het Nederlands betekent: Oppositioneel-opstandige gedragsstoornis. Kinderen die hier last van hebben hebben een combinatie van oppositioneel en agressief gedrag.

Algemene kenmerken
Het kind:
spreekt vaak volwassenen tegen
is vaak lichtgeraakt of geïrriteerd door anderen
is vaak kwaad
is vaak haatdragend
irriteert andere mensen vaak met opzet
heeft vaak driftbuien
weigert regels van volwassenen te volgen
legt de schuld van fouten bij anderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De letters ODD staan voor Oppositional Defiant Disorder (Oppositioneel Opstandige Gedragsstoornis). Kinderen en jongeren met ODD zijn moeilijk in de opvoeding, ze zijn ongehoorzaam en verzetten zich (gaan in de verdediging), maar er is geen sprake van feitelijk gewelddadig gedrag. ODD komt bij 3,2% van de kinderen voor. Ze kunnen in emotioneel opzicht zichzelf niet goed beheersen, zijn snel gefrusteerd en weinig flexibel in het omschakelen naar een andere houding ten opzichte van een situatie. Vaak zijn er ook leerproblemen, stemmingsproblemen, hyperactiviteit en verslaving bij betrokken.
Amadea