Welke voedingsmiddelen zijn juist heel gezond voor zwangeren?

Ik weet heel goed wat niet te eten. Maar wat is goed om juist wel te eten om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen die je als zwanger extra nodig hebt. En waarin zitten deze voedingsmiddelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

IJzer

IJzer is onmisbaar voor de levering van energie in het lichaam. Het is een belangrijke bouwsteen van hemoglobine (Hb), deze stof zorgt voor het zuurstoftransport in het bloed en geeft het zijn rode kleur. Zonder ijzer kan geen hemoglobine worden aangemaakt en kan de zuurstof niet door het lichaam worden vervoerd.

Voedingsmiddelen met ijzer: spinazie, appelstroop, broccoli

---

Vezels

Vezelrijk voedsel kan verstopping voorkomen.

Voedingsmiddelen met vezels: fruit met schil, volkorenproducten, peulvruchten

---

Vette vis

Vooral in de laatste 3 maanden van je zwangerschap kun je die het beste één tot twee keer per week eten. Ze bevatten namelijk cervonzuur en dat is een belangrijke bouwsteen voor de hersenen en het netvlies van je baby.

Vette vissoorten: haring, makreel, forel, sardientjes, zeewolf, zeeduivel en zalm

---

Foliumzuur

Voor en rond de periode van de bevruchting neemt je foliumzuurwaarde af, dit vergroot het kans op een 'open ruggetje'. Aangeraden wordt om tot zeker 2 maanden van je zwangerschap je foliumzuurwaarde op te krikken met supplementen, maar ook met voedingsmiddelen.

Voedingsmiddelen met foliumzuur: bladgroenten, koolsoorten, volkorenproducten, kaas, ei, citrusvruchten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Veel zwangeren moeten halverwege de zwangerschap aan de ijzerpillen doordag ze gebrek hebben aan ijzer. In peulvruchten zit van nature veel ijzer... dusse... bruine bonen o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat vitamine C-rijks erbij om extra veel ijzer op te nemen, bijvoorbeeld citrusvruchten (zoals sinaasappelsap), paprika of groente in het algemeen.
Foliumzuur! Extra foliumzuur verkleint de kans dat je baby wordt geboren met een ernstige aandoening.

De vitamine foliumzuur zit in allerlei etenswaren. Vooral in groenten, maar ook in brood, aardappelen, vlees en zuivel. Als je gevarieerd eet, krijg je voldoende foliumzuur binnen. Maar tijdens een zwangerschap heb je extra foliumzuur nodig, vooral in het begin van de zwangerschap.

Ook veel vis eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon gezond en gevarieerd blijven eten zal uw lichaam meer dan voldoende voorzien van de nodige voedingsstoffen. Alles de natuurlijk gang laten gaan... zo gaat het tenslotte al millennia lang.

Wil je echt weet hebben van een tekort aan bepaalde stoffen dan kan je je bloed laten onderzoeken bij je begeleidend huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vette vis zoals haring en makreel, liefst 2x in de week. Zit veel omega in wat goed is voor de ontwikkeling van de hersentjes van de baby.