Waarom zijn vrouwen vaak misselijk in de eerste drie maanden van hun zwangerschap?

Het zal vast met de hormonen te maken hebben, maar ik snap het nut niet. Je zou denken dat zwangere vrouwen juist goed moeten kunnen eten. Veel vrouwen zijn nauwelijks in staat om te eten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Je zult het weer niet geloven, maar voor een heel groot deel is dat psychosomatisch. Ten eerste is de foetus in de periode dat de meeste vrouwen misselijk zijn nog veel te klein om de baarmoeder ook maar iets uit te rekken, laat staan de maag in de verdrukking te brengen (want zwangerschapsmisselijkheid komt voornamelijk in de eerste drie maanden voor, als de foetus nog minder dan 2.5 centimeter lang is). Ten tweede komt het voornamelijk voor in Westerse en Angelsaksische landen, waar kinderen het stereotype van de ochtendmisselijkheid bij zwangerschap vaak al lang kennen voor ze ook nog maar een vaag idee hebben van hoe die baby daar uberhaupt inkomt.

Lichte misselijkheid KAN voorkomen als reactie op het zwangerschapshormoon HCG dat de eerste 16 weken ruimschoots aanwezig is in het lichaam, maar vermoedelijk lang niet zo vaak als we denken. De cijfers van 40 tot 60 procent zijn absoluut overdreven. Bij sommige vrouwen is de overtuiging echter zo sterk, dat ze de hele zwangerschap door zelfs extreem misselijk blijven, tot het punt van ondervoeding aan toe (Hyperemesis Gravidarum). Een desalniettemin zeer reeel en onrustbarend ziektebeeld, al heeft het dan feitelijk nauwelijks een lichamelijke of aantoonbare oorzaak.

Vreemd genoeg heeft de mate waarin een vrouw heel erg wel of juist heel erg niet zwanger wil worden invloed op de mate van braken. En sinds het gerucht de ronde doet dat misselijkheid tijdens de zwangerschap een teken is van een intelligente baby, (een absoluut kolderverhaal natuurlijk) is de ernst en mate van ochtendmisselijkheid (of hele dag misselijkheid) eigenaardig genoeg ook aardig toegenomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
(2.5 cm moet zijn 12.5 cm)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen: Als ik zo je reactie lees snap ik niet waarom je mij vraag mijn diploma in te leveren. Ten eerste geef ik aan dat de vrucht te klein is voor zo'n effect (12,5 is al best groot trouwens voor 3 maanden), maar de foetus is niet het enige dat ruimte inneemt. De placenta en vruchtwater groeit ook natuurlijk en het geheel is zeker niet 12,5 cm. Anders zou je niet zo'n dikke buik hebben. Ook noem ik HCG als mogelijke oorzaak. En vervolgens zeg jij hetzelfde en geef je een link die ook al eerder was gegeven. Ik vind je toevoeging van psychosomatische invloeden wel waardevol, maar ik ben bioloog en geen psycholoog ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Som ; dat was gewoon een (gewoon grappig bedoelde) reactie op het antwoord van (de maatschappijleraar van) Starbless, niet op jou reactie. Na drie maanden komt je baarmoeder overigens nét boven het schambeen uit, dus nog bij lange na niet in de buurt van de maag. Maar nogmaals, het was geen reactie op jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Elisabeth: Ben het met je eens dat HCG effect kan hebben op het braakcentrum. Dat is ook mijn gedachte. Maar er kunnen meer redenen zijn die ook met emotie te maken hebben, bijvoorbeeld misselijk van bepaalde geuren of juist dingen eten die je normaal nooit eet. Het noemen van een psychosomatische oorzaak is zeker niet kwetsend bedoeld vind ik. Het zou wat anders zijn als je zegt "je stelt je aan", maar dat wordt hier niet bedoeld. Het vakgebied tussen Biologie en Psychologie heeft op dit punt ook een hele boeiende overlap: oftewel of psychische effecten een biologische oorsprong hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Elisabeth : Psychosomatisch wil niet zeggen dat het niet echt, voorgewend of stom is, alleen dat er geen lichamelijke oorzaak achter zit. We weten nog veel te weinig van hoe onze geest in dit geval werkt (denk ook aanplacebo- en nocebo-effecten) om te snappen hoe het precies werkt, maar het classificeren als psychosomatisch is NIET (althans, voor mij niet) hetzelfde als afdoen als onzin ; de klachten en de kwalen zijn echt. Ik heb het in ieder geval zeer beslist niet kwetsend bedoeld ; psychosomatische klachten zijn NIET hetzelfde als hypochondrie, absoluut NIET, en je hebt er ook niet rechtstreeks invloed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er toch een plusje voor geven hoor. Ik blijf bij HCG en afsluitklep, maar dit is wel een waardevolle toevoeging.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ben jij wel wijs? We zitten nu.in 2018 en er is veel studie gedaan naar hg. En onzin is het niet. Er zijn zelfs vrouwen dood aan gegaan ga je schamen!!!

Andere antwoorden (6)

Dit komt omdat door de groei van de feutus de maag in de verdrukking komt. En het enige tijd vergt voordat het lichaam is ingespeelt op het feit dat er misschien wat minder gegeten en/of gedronken moet worden. Aldus mijn docent 'Maatschappijleer' lang geleden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het goed dat je docent voor maatschappijleer heeft gekozen. De feutus wordt alleen maar groter en onttrekt een hoop bouwstoffen aan de moeder, die dus niet minder moet gaan eten. Maar, zeker geen minantwoord, want het is natuurlijk niet onmogelijk dat dit een rol speelt. Bedenk wel dat de feutus na 3 maanden nog maar 9 cm is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het je docent biologie was zou ik mijn diploma maar weer inleveren, maar van een docent maatschappijleer mag je gelukkig twijfelen aan dergelijke 'kennis'. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het ook wel over 22 jaar terug... Maar dit is me wel bijgebleven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen, Mijn diploma hoef ik gelukkig niet in te leveren en in mijn reactie zeg ik dat dit mogelijk een rol kán spelen. Ik zie alleen een spelfout (foetus). Met het gezonde verstand dat de foetus dan maar 9 cm is en nog veel groter wordt (40 cm na 8 maanden en dat de misselijkheid dán bij de meeste vrouwen al is verdwenen). Over het algemeen wordt gedacht dat de concentratie van zwangerschapshormonen als grondslag liggen aan de misselijkheid omdat die ook opeens sterk dalen. Die daling komt overeen met de tijd rond de 3 maanden dat de misselijkheid bij de meeste vrouwen op houdt. Dat staat zo ook in mijn handboeken. Wat betreft de spijsvertering: Wat wel is gedocumenteerd zijn problemen met de klep tussen de slokdarm en de maag. Als die niet goed werkt komt maagzuur in de slokdarm en krijg je sneller last van brandend maagzuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maag komt absoluut de 1e 3 maanden nog niet in de verdrukking, daarvoor is het kind en het vruchtwater nog veel te klein, en volle blaas neemt meer ruimte in in het begin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jet: Ik heb geen ervaringen met zwangerschappen. Dus dan moet ik uitgaan op wat ze mij lang geleden op school hebben verteld...
Er wordt nog steeds onderzoek naar gedaan, maar zeker zijn de wetenschappers er nog niet van...

Ik heb wel een link voor je gevonden:

http://www.medicinfo.nl/%7B209d93e9-c0f8-4c54-8681-3b55d7ea943a%7D/.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen wordt gedacht dat dit door het zwangerschapshormoon HcG komt dat na drie maanden in concentratie vermindert. Andere hormonen die een rol kunnen spelen zijn Oestrogenen.

Maar het verklaart niet waarom sommige vrouwen er minder last van hebben. De hormonen zouden dan o.a. het braakcentrum in de hersenen kunnen beinvloeden.

Andere zaken die voor de misselijkheid kunnen zorgen zijn:

- klep slokdarm en maag werkt niet goed. Hierdoor krijg je sneller zuurbranden doordat het maagzuur sneller in de keel komt.

- Misselijk voor bepaalde geuren.

Toegevoegd na 1 uur:
Ter compleetheid:

hCG-concentraties in serum (bloed) groter dan 10 E/l en in de urine groter dan 50 E/l betekenen biochemische zwangerschap. Hierop zijn de zwangerachapstesten gebaseerd.

In de vroege fase verdubbelt de hCG-concentratie per twee dagen. Bij normale zwangerschap stijgt de hCG-concentratie in het serum (bloed) tot 100.000-200.000 E/l in de negende à tiende week en daalt dan weer sterk tot 10.000-20.000 E/l.

Het hormoon HCG is niet de enige oorzaak van de misselijkheid.

- Grote snelheid van lichamelijke veranderingen
Ook de grote snelheid waarmee de lichamelijke veranderingen bij een zwangere vrouw plaatsvinden speelt een rol, bijvoorbeeld in bloedsomloop en spijsvertering.

- Verband tussen misselijkheid en bepaalde factoren
Verder lijkt er een verband te bestaan tussen het optreden van misselijkheid en bepaalde psychologische en emotionele factoren.

Bronnen:
•Heineman MJ, Obstetrie en gynaecologie. Derde herziene druk. Elsevier/Bunge. Maarssen, 1999.
•Treffers PE en Prins M, Praktische Verloskunde. Tiende herziene druk. Bohn Stafleu van Loghum. Houten, 1999.
•Smulders B en Croon M, Veilig Zwanger. Zesde druk. Kosmos-Z&K UitgeversBV. Utrecht, 2002.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijke oorzaken zijn:

- het hCG-gehalte (zwangerschap hormoon)
- een stijgend oestrogeengehalte
- veranderingen in spijsvertering
- misselijk door gevoeligheid door geuren
- tekort aan vitamine B6

Met de nadruk op mogelijk, want men weet nog steeds niet zeker waarom de één wel misselijk is en de ander niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misselijkheid aan het begin van de zwangerschap is waarschijnlijk geevolueerd in mensen om te voorkomen dat de emrbyo te veel in aanraking komt met gifstoffen. Mensen experimenteren veel met hun dieet (Kan ik dit eten, en dat) wat ook blijkt uit de brede range van voedingsbronnen die we benutten. Echter, een enbryo kan hier niet goed tegen. Door een mens gevoeliger te maken voor bepaalde groepen eten zullen deze vermeden worden, en zal er meer vet verbruikt worden voor de groei.

Een ander theorie geeft aan dat door de placenta van weinig voeding te voorzien in de eerste maanden van de zwangerschap, deze in latere stadia beter in staat is de embryo van voeding te voorzien, end e embryo's groter en sterker worden. Vanuit dat oogpunt kan het gewoon zijn om de placenta 'op dieet' te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een beetje verbaasd over de meeste antwoorden, op het hormonen-verhaal van HCG na, omdat ik dacht dat het toch algemene kennis was. Zit ik dan mis? Maar vooruit: naar ik heb begrepen heeft de misselijkheid te maken met het proces van innesteling van het bevruchte eitje in de baarmoederwand en alles wat daar lichamelijk in balans met twee "lichamen" mee te maken heeft.
Want; en dat is heel gek je goed voor te stellen: een mensenlichaam / vrouwenlichaam reageert met anti-stoffen op een NIET lichaams-eigen zeer snel groeiend, celdelend 'object' in het lichaam zelf. Het is cru te vergelijken maar in verschijnsel ontstaan er naast en in de vreselijk intensieve hormoon-santekraam een lichamelijke reactie op het razendsnel zich delende klompje cellen (het kind) dat beschermd maar ook "aangevallen" moet worden; zoals ook gebeurt met (vergeef mij) tumoren.
Maar op een gegeven moment is er een zekere balans ingesteld van "co-existentie" en groeit de baby tegen de klippen op (is ook een kwantiteitverschijnsel), en ja: dan pas bereikt de foetus de maag en dàn eventueel etc. Maar dat is het punt zozeer niet.
Daarom ook vind ik het logisch dat men zegt: hoe heftiger misselijk in de eerste 3 maanden (cruciale termijn voor spontane abortus) hoe steviger de innesteling van het vruchtje in de vrouw en het 'fundament' voor groei.
Er spelen biologisch gezien echt heel andere mechanismen een rol dan de 'overwegingen vanuit de roze wolk', dat weet ik wel. En daarom ook: een èchte vrouw heeft wat mollige "stevigheid" bij te zetten (n'n goeien kont) in die strijd, en de skelet-achtigen halen bakzeil. Laatstgenoemden worden onder een bepaalde grens van lichaamsgewicht ook never-the-nooit-niet zwanger: de eisprong stopt. De "natuur" corrigeert zichzelf.