Dat hangt er van af hoe oud ze is. Als ze veertien of zo is, kan er nog best een maat of mogelijk twee komen. Als ze achttien, negentien of ouder is, groeien de voeten doorgaans niet meer. Zwanger of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk hebben heel veel vrouwen na een zwangerschap een grotere schoenmaat. Dat komt doordat de voeten iets inzakken door de combinatie van een hoger gewicht en spieren en pezen die onder invloed van de hormonen wat slapper worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vier kinderen, maar geen grotere voeten. Ook in mijn omgeving nooit van gehoord. Dit was echt nieuw voor me.
Er vanuit gaande dat je het over een volwasse vrouw hebt dan groeit dus alleen haar buik en borsten. De rest groeit niet door een zwangerschap
13 jaar geleden
In sommige gevallen kunnen je voeten tijdens je zwangerschap groeien. Dit verschil kan zelfs een halve of hele schoenmaat schelen. Het komt doordat, net als bij je bekken, de banden van je gewrichten wat losser komen te staan en soms ook door het toenemen van je gewicht.
Ik zelf droeg tijdens mijn zwangerschap ook schoenen die een maatje groter waren maar dat was vooral omdat mijn voeten erg opgezwollen waren door het vocht vasthouden.
Na het ontzwangeren keerden mijn voeten weer naar de normale staat terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zwanger bent, wordt het lichaam voorbereid op de bevalling. Onder andere wordt het skelet zodanig veranderd onder invloed van hormonen, dat het bekken straks eenvoudig wat kan wijken op plaats te maken voor de baby.

Datzelfde goedje beperkt zich echter niet tot het bekken, maar gaat door het hele skelet. En door het vermeerderde gewicht, komt er dus ook wat meer druk op je voeten, die daardoor een halve tot wel een hele maat kunnen groeien. (Overigens vaak vooral in de breedte !). En na de bevalling krimpen ze niet weer.

Vooral wie heel veel staat of loopt, zal daar alst van hebben. Wie een redelijk normaal basisgewicht heeft, op goede platte schonen loopt en veel rust / zit, kan waarschijnlijk na de bevalling gewoon nog de zelfde schoenen aan. (Maar krijgt na de bevalling vaak wel bredere heupen ;-)
Wie een staand beroep heeft en veel loopt, vooral op niet al te goed ondersteunende schoenen, loopt het meeste risico de pumbs straks een (half) maatje groter te moeten aanschaffen om nog echt lekker te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee hoeveel het gemiddeld is, maar mijn tante's voeten zijn een maand gegroeid bij allebei haar zwangerschappen, en dat is ook zo gebleven.. Haar voeten zijn nu dus 2 maten groter dan 6 jaar geleden..