Hoeveel weken na gemeenschap is een HCG bloedtest betrouwbaar?

Ik heb op 3-2-2011 voor het laatst gemeenschap gehad, op 14-3-2011 is er een HCG bloedtest gedaan, uitslag 1.2 = niet zwanger volgens huisartst.

Maar is een zwangerschap nu echt uitgesloten of niet. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.9K

Antwoorden (3)

Ja hoor, zwangerschap is nu echt uitgesloten. Een paar weken geleden zou die bloedtest al helemaal betrouwbaar zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bloedtest is betrouwbaar ongeveer twee weken na de verwachte bevruchting, dus rond de tijd wanneer je ongesteld had moeten worden. (Net als de gewone urinetesten trouwens, maar de bloedtest is wat nauwkeuriger, ook wanneer te verwachten is dat om uiteenlopende redenen het hormoongehalte wat aan de lage kant kan zijn). Dat hoeft geen probleem te zijn voor de zwangerschap, maar als er te weinig wordt aangemaakt om het teveel via de urine uit te scheiden, kan een ' normale' zwangerschapstest negatief uitvallen, terwijl je toch zwanger bent. Door het HCG-gehalte in het bloed te meten, meet je rechtstreeks wat de eicel/vrucht aanmaakt, en heb je zekerheid.

Na de eerste drie maanden gebruikt je zwangere lichaam zo ongeveer alle HCG die voor handen is en wordt die niet meer via de urine uitgescheiden. (Dan is de 'moeders voor Moeders-periode ook voorbij). Een zwangerschapstest doen als je van buiten al kunt zien of je zwanger bent zou dus een verrassend negatieve uitslag geven. Maar wederom is het dan in het bloed nog uitstekend aan te tonen.

Als er echt in je bloed geen HCG te vinden is, wordt het dus niet aangemaakt en is er dus geen sprake van een bevruchte eicel/levende vrucht. En ben je echt helaas 100 % zeker niet zwanger. Volgende keer beter, hoop ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een test kan je het beste doen op de dag dat je ongesteld zou moeten worden. Dus dat heeft niet met het tijdstip van de gemeenschap te maken maar alles met jouw persoonlijke cyclus. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je zwanger bent aangezien het HCG niveau aardig hoor zou moeten zijn bij 5 weken zwangerschap.