Zwanger ondanks Mirena spiraal?

Sinds bijna 2 jaar heb ik een Mirena spiraal. Ik ben bijna direct na het plaatsen gestopt met menstrueren. Een tijdje geleden had ik wel wat bloedverlies maar dat is eerder nooit voorgekomen, en daarna ook niet meer. Het vreemde is, dat ik heel sterk het gevoel heb zwanger te zijn.
Ik heb een test gedaan, die was negatief.
Echter, een zwangerschapstest kun je (naar het schijnt) alleen doen op de 1e dag van je eigenlijke menstruatie. Aangezien ik die al 2 jaar niet meer gehad heb, zou ik echt niet weten wanneer dat zou moeten zijn. Mijn test 'beloofde' 4 dagen voor de te verwachte menstruatie al te kunnen meten of het raak was of niet, vandaar dat ik deze gebruikt heb. Het leek me logisch dat ik hiermee de kans op een betrouwbaar resultaat vergrootte.
Alleen weet ik niet of ik de uitslag vertrouw (m.n. dus vanwege de kans op foute timing van afname).
Ik weet het even niet meer. Ik verwacht dat wanneer ik niet menstrueer, er ook geen eisprong plaatsvindt en ik dus niet zwanger kan zijn (nog afgezien van dat mijn gyn. zei dat de spiraal veiliger is dan sterilisatie), maar ik hoor zoveel horror-verhalen de laatste tijd!
Ik weet dat het een heel verhaal is, maar als iemand er een idee over/antwoord op heeft hoor ik het héél graag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

De kans dat je zwanger bent lijkt me zeer klein, zoals je zelf ook al redeneert. Maar er bestaat altijd een kleine kans dat ondanks een zwangerschap de test toch negatief aangeeft. Dat komt dan doordat er nog te weinig zwangerschapshormonen in je lichaam zitten om voor de test te kunnen detecteren. Wat je kan doen is de test nogmaals doen, maar wacht dan een paar dagen of een week. En dan liefst 's ochtends omdat dan je urine het meest geconcentreerd is. Ik geloof dat in mijn bijsluiter destijds stond dat pas na drie weken zwangerschap je genoeg hormonen aanmaakt om door de test te laten meten. Hij gaf bij mij echter al na twee weken positief aan. Ik hoop dat 't je wat gerustgesteld heeft. Succes ermee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een zwangerschapstest kun je altijd doen en meet je zwangerschapshormonen.
Misselijkheid en gevoelige borsten zijn onder andere veel voorkomende bijwerkingen bij de Mirena.
Indien je denkt zwanger te zijn wordt in de bijsluiter geadviseerd om naar je huisarts te gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je twijfelt, kun je ook naar de huisarts die je bloed kan nameten op zwangerschapshormoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon even naar de huisarts of gynaecoloog, die kunnen eventueel met een echo of bloedtest zien of je zwanger bent of niet.

De kans dat je zwanger wordt met een Mirena (en je bent hem niet ongemerkt verloren, wat schijnt te kunnen al kan ik me dat niet voorstellen als ik het afzet tegen de pijn van het verwijderen van een oud spiraal) is heel erg klein, maar, net als met alle andere voorbehoedsmiddelen, nooit 100 %. Bovendien kun je buiten een zwangerschap ook een buitenbaarmoederlijke zwangerschap krijgen, en dat is helemaal foute boel.

Het beste kun je dus gewoon even naar de dokter. In eerste instantie vermoedelijk om je gerust te stellen,. maar vooral om dat ook goed te kunnen controleren. (Minimaal een echo en een betrouwbare zwangerschapstest).

De Mirena is sowieso een heel stuk betrouwbaarder dan een goedkope zwangerschapstest die je zo idioot vroeg al zou moeten kunnen gebruiken en dus primair een commercieel product is om geld te verdienen over de hoofden van vrouwen die veel te graag zwanger willen worden) , maar toch zou ik het zekere voor het onzekere nemen.