Rustig blijven en praten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad met haar praten. Eventueel samen naar de Fiom gaan om te praten. Hierbij een goede link naar site van Fiom. Het kan natuurlijk ook geen kwaad om hier zelf met een andere volwassene over te kunnen praten, want daar heb jij wellicht ook behoefte aan. Eventueel 'ervaringsdeskundigen'.

Toegevoegd na 6 uur:
Hoewel de link Tienermoeders misschien anders doet vermoeden is FIOM er om alle opties te bespreken die er zijn, dus kind houden, maar ook adoptie of abortus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is enkel van toepassing, indien dat kind, het kind wil houden en dus tienermoeder wordt. Misschien zijn er nog andere opties te bespreken? Minnetje is niet van mij btw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ De link gaat over tienermoeders, maar Jitske heeft het ook over het FIOM. Het FIOM staat je ook bij om een keuze te maken (kindje houden, open of gesloten adoptie, abortus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie tip. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@appeltje off course, my bad ;-) + van mij erbij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De FIOM heeft/geeft meer opties hoor, waarvan houden er maar één is. Abortus en adoptie zijn hier zeker ook bespreekbaar. Bij de VBOK (christelijke tegenhanger van het FIOM) is abortus onbespreekbaar.
Probeer haar zo goed mogelijk op te vangen, door haar geestelijk en lichaamlijk te sparen, er met haar over te praten, want ook zij zal het er wel moeilijk mee hebben, en natuurlijk lichaamlijk de verzorging geven die een zwangere vrouw nodig heeft, dus liefdevol opvangen en verzorgen, dan heeft ze een prettige zwangerschap en hopen dat er een gezonde baby komt dan word je heel trotse grootouders en dat is werkelijk fantastisch. veel liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij gaat er ook al van uit dat "het kind houden" de enige optie is. En het hoeft helemaal niet "fantastisch" te zijn als je 16 jarige dochter je een kleinkind "schenkt". Het leven van de ouders veranderd namelijk aanzienlijk, en het komt er ook vaak op neer, dat ze alles kunnen opvangen voor hun tienermoeder. Dat kan zeer zwaar zijn, en ook een niet vrijwille keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, op je 16e zwanger worden is als een soort van catastrofe. Iets waar je niet om gevraagd hebt, lijkt me.
En het leven van alle betrokkenen is totaal veranderd. Stel dat je wat ouder bent en je zou wel een kind willen en het blijkt een zwaar gehandicapt kind... Snap je, in dit soort zaken heb je niet veel te willen, zwaar of niet, dat is niet het punt. Als het dan zo is, moet je verder. En dan is er nooit een beste weg. Het beste is dat je er voor gaat en dat je dit samen kan doen met de mensen van wie je houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij zwangerschap komen nu eenmaal verantwoordelijkheden. of je het kindje houd, weg laat halen, opgeeft voor adoptie, of plaatst in een pleeggezin.
ALLE keuzes zijn moeilijk, maar word een kindje houden toch nog altijd per definitie gezien als het meest moeilijke (je jeugd is weg, je staat er alleen voor), en abortus als het meest simpele (weg is weg) +1 voor het antwoord trouwens :)
Vooral heel veel steunen en veel praten. Alle voors en na's overwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer haar zo veelmogelijk steun en hulp te geven als je dat niet doet zal ze altijd een nare jeugd achter zig laten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, Oma, moet ik je feliciteren of is er diepe ellende. In ieder geval Samen naar Fiom. Jij kent je dochter t beste. Is ze klaar, instaat om het moederschap op zich te nemen. Wil de 'vader' en 'moeder' het ouderschap op zich nemen, het kind afstaan of de zwangerschap afbreken. Dat is hun keus, waar je helaas geen enkele invloed op hebt. Maar ben jij klaar voor het grootmoederschap. Hoe reageren je overige kinderen? Is zwangerschap uit vrije wil, geen dwang, loverboy situatie? Wil jij je dochter en kleinkind in huis opnemen? Ben je bereid je kleinkind op te voeden en als babysit op te treden? Hoe is de schoolsituatie? Wil zij een opleiding afmaken? Wil jij dit en ben je bereid de komende 5 jaar een groot gedeelte van de zorg en opvoeding voor je rekening te nemen? Ben jij het met de stelling eens dat een zwangerschap op je 16e in Nederland niet 'normaal' is? En ben je bereid kritisch naar je zelf te kijken en je ernstig af te vragen hoe dit heeft kunnen gebeuren? Niet als verwijt, maar is het niet tijd dat je de hulp gaat inroepen bij een gezins of jeugdzorg om verdere escalatie in je gezin te voorkomen.

Samen met gemeentelijke hulpinstantie vaststellen hoe jij je de toekomst ziet. Je dochter in huis met kleinkind, of dat, als je dochter en 'schoonzoon' zich volwassen genoeg vind om sexueel actief te zijn zij dan ook maar (met of zonder de biologische vader) een eigen woonruimte moet zoeken.

Dus een voor jou meer een relatie op afstand.

In alle gevallen, veel sterkte en wijsheid toegewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat even belangrijk, zo niet belangrijker is wat je dochter zelf wilt?? Wil ze de baby houden, wil ze het weg laten halen en zo, ja kan dat nog, hoever is ze?? Is de vader in beeld en zo, ja hoe denkt hij erover??

Verder blijf achter je dochter staan, dat is heel belangrijk...overleg de mogelijkheden met elkaar en hoe de dingen er in de toekomt uit moeten gaan zien! Verder zijn er tal van organisaties voor tienermoeders, met cursussen en informatie avonden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet dat het zwaar is, Maar steun haar!
Zij heeft het hoogst waarschijnlijk nog zwaarder dan u, dus dan kan ze nog meer kritiek niet gebruiken.
Steun haar en maak haar op een andere manier duidelijk dat het geen slimme actie was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
want?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ook niet echt een waardevol antwoord op de vraag BioBitch, van mij een dikke -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik vind het harteloos om het kind een kind te laten krijgen.
Na vele jaren in de zorg gewerkt te hebben heb ik (op een enkele uitzondering na) voor mijzelf toch wel kunnen vaststellen, dat het niet werkt als zulke jonge meisjes kinderen krijgen en op jonge leeftijd al in een zorg traject komen. Vind ik onnodig en ongelofelijk zonde van ook jullie belastingcenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan de uiteindelijke beslissing zijn, maar een antwoord is het natuurlijk absoluut niet.
Ik ken trouwens wel degelijk gevallen waat het 'houden' ook heel goed afgelopen is hoor, mits er maar voldoende steun (en niet zozeer financiele) uit de omgeving komt. Het is zeker niet de enige optie.