wat moet je doen als je de hormonen prolactine en oxytocine te kort hebt om borstvoeding te geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Oxytocine kun je als neusspray gebruiken om de toeschietreflex te helpen. Het helpt lang niet altijd, vermoedelijk is de placebowerking groot, en het wordt ook heel moeilijk voorgeschreven. (Ik heb twee keer hemel en aarde moeten bewegen om een restje ergens vandaan te pellen, alsof ik verdorie om harddrugs vroeg), maar beide keren heeft het niks gedaan eigenlijk.

Prolactine ligt al lastiger ; dat moet aangemaakt worden door de hypofyse, en daar heb je eigenlijk weinig invloed op.

Belangrijkste is vooral relaxed blijven, je niet te ver in de kaken/klauwen van de borstvoedingsmaffia te begeven , en als het allemaal niet meer wil, gewoon overstappen op ontspannen en hartstikke gezonde flesvoeding. Vooral als er omstandigheden zijn waardoor borstvoeding nu eenmaal NIET de normaalste en meest vanzelfsprekende zaak ter wereld is (bij vroeggeboorte bijvoorbeeld, of keizersnee, of voedingsproblemen, HELLP-syndroom, wat dan ook), is het heel makkelijk om je helemaal gek te laten maken door je omgeving en zogenaamde 'deskundigen' die dat type problemen eigenlijk niet of nauwelijks (er)kennen en je totaal onzeker kunnen maken.

Ik ben best een taaie eigenwijze tante, maar tot twee keer toe heb ik het uiterste van mezelf gevergd in een - kansloze- poging zelf die ulleprulletjes van nauwelijks een kilo te voeden, en me helemaal gek laten maken door de deskundologen van Borstvoeding Natuurlijk, La lEche League en - toen nog maar net opgericht - lactatie'deskundigen'. En het enige dat ik door die twee ervaringen kan doen is : mensen afraden diezelfde weg te gaan. Als het lukt is het leuk, maar als het niet wil dan wil het niet, en de gezondheid van je kind maar ook jou gemoedstoestand zijn het belangrijkst. En borstvoeding is dan misschien de eerste keus, het is beslist NIET de enige. We wonen hier niet in donker Afrika waar de poedermelk met slootwater wordt aangemaakt.

Mijn advies zou dus zijn : je er snel bij neerleggen, en lekker samen genieten van het flesje geven. Dat kan ook heel intiem zijn, en heeft absoluut ook een heleboel andere voordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Contact opnemen met de vereniging Borstvoeding Natuurlijk of met La Leche League. Die hebben een enorme kennis over alles wat met borstvoeding te maken heeft en kunnen hier vast ook wel in helpen.

Als je ondanks beperkingen toch borstvoeding wil kunnen geven, zijn dit de aangewezen partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach ja, de Vereniging Borstvoeding natuurlijk.
Daar heb ik destijds wel veel aan gehad.
Omdat bieketje geen plus kan geven: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGH! De Borstvoedingsmaffia!! Ik krijg er nog nachtmerries van.
Die hebben mij echt zo ongeveer op de rand van de afgrond gekregen met hun zalvende praatjes......
Never more.
Dit zul best eens aan een dokter vragen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die weten vaak niet al te veel van borstvoeding. Maar ze zullen je wel doorverwijzen naar de 'borstvoedingsmaffia' als je het echt graag wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Ik denk dat flesvoeding dat je beste optie is. Ik weet niet of er natuurlijke manieren zijn om de hormonen te krijgen, maar als je ze moet slikken/spuiten lijkt flesvoeding mij iets gezonder. Maar dit weet ik niet zeker, je huisarts zal hier meer vanaf weten, succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk wel. De hormonen die je nodig hebt zijn niet negatief van invloed op de moedermelk, maar oh, wat kan het een zware belasting zijn. De stress wordt zwaar onderschat.
Zowel ziekenhuizen als thuiszorgorganisaties hebben lactatieverpleegkundigen in dienst. Die doen er alles aan om borstvoeding mogelijk te maken. Je huisarts of verloskundige kan je verwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oxytocine het hormoon dat o.a. zorgt voor het toeschiet reflex.
Hoewel ik normaliter voldoende melk had, lukte het mij op het werk nauwelijks om melk af te kolven omdat de melk dan niet toeschoot.
Van de huisarts kreeg ik toen Oxytocine voorgeschreven.
Wanneer ik moest kolven spray-de ik het in mijn mond. Even later kon ik kolven. Werkte voor mij uitstekend!

Nu begrijp ik dat jouw probleem/vraag iets gecompliceerder is, maar als je echt heel graag borstvoeding wilt geven, kan het misschien een extra hulpmiddel zijn icm hulp van het Lactatiebureau.
Of Prolactine ook op recept verkrijgbaar is weet ik niet.