Mijn eeneiige tweeling lijkt sprekend op elkaar, behalve de vorm van het hoofd. Het ene hoofd is ronder dan die van de ander. Hoe kan dat?

De tweeling is 1 jaar. Het hoofd is vooral van bovenaf ronder of ovaler. Zo zijn ze geboren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De baby's hebben beiden op een ander manier in de baarmoeder gelegen. Dientengevolge kan het zijn dat de vorm van het hoofd zich anders ontwikkelt.
"Bij 80% van de tweelingen ligt het eerste kind met het hoofd naar beneden, bij 60% liggen beide kinderen in hoofdligging."
Het hoofd is nog enigszins flexibel en past zich aan aan de ruimte die het heeft om te ontwikkelen. Deze verschillen worden kleiner naarmate de kinderen ouder worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe oud zijn ze ?
Bij babies is de vorm van het hoofd namelijk nog enigszins flexibel doordat de fontanellen nog niet zijn gesloten, en afhankelijkvan hoe(veel) ze in bed liggen, kan de vorm van het hoofd iets veranderen. Zo zijn er heel wat babies van rond de vijf maanden met een uitgesproken plat achterhoofd, en kinderen die veel op de zij liggen willen wel eens een wat platte schedel hebben.
Meestal komt dat vanzelf weer goed, maar extreme '1-kant-slapertjes' krijgen als het ernstig is tegenwoordig nog wel eens tijdelijk een helmpje aangemeten.

Een deel van die vervorming kan echter ook blijvend zijn, vooral als het niet ernstig genoeg is om op te vallen. Als je 1 zijslapertje en 1 rugslapertje hebt (gehad), zou in theorie de één een wat breder en de ander een wat smaller (zijkant plat) kunnen hebben. En dat hoeft niet altijd 100 % weer weg te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt niet, hoe oud je tweeling is. Maar als ze nog heel jong zijn, denk ik, dat die met het rondere koppie als tweede geboren is, en dat nr1 de weg gebaand heeft en
dat daardoor zijn schedeltje wat minder rond is. Trekt volgens mij nog helemaal bij hoor, maar als je je zorgen maakt: even vragen aan je kraamhulp of aan de dokter

Toegevoegd op 21-06-2009 10:22:41
Na je toevoeging over de leeftijd van je kindjes gaat dit antwoord natuurlijk nergens meer over - hoop, dat je een goed antwoord krijgt !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben bijna dezelfde genen, en nu is bijna alles gelukt om precies hetzelfde te zijn, alleen niet het hoofd... Het is een zegen om een beetje te verschillen vooral in het hoofd... Natuur heeft dat zo bepaald en iedereen moet zich daaraan onderwerpen...

Schenk ze liefde en echte aandacht, dan groeien ze op als warme lieve mensen, daar hebben we wat aan in deze wereld... En laat de verschillen zo als ze zijn...

dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn 2 verklaringen voor dit verschijnsel.
1. Met de geboorte is op het hoofd van het eerste kindje een grotere druk geweest, waardoor dit is ingdeukt.
2. Een eeneiige tweeling is altijd 80% indentiek, 40% van de moeder, 40% van de vader en 20% van het toeval.

Ik hoop dat ik je heb geholpen, de eerste verklaring is het waarschijnlijkst!
Groetjes Mireya