ik heb sex met mijn partner gehad en 1 dag later heb ik antibotica geslikt. kan ik nu zwanger zijn.gister knallende hoofdpijn even overgeven

Ik slaap veel ben ook moe.
Ik kom uit me werk en slaap door tot de volgende dag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Met de informatie die je nu geeft zul je geen correct antwoord kunnen krijgen.
Ik maak eruit op dat jullie het onveilig gedaan hebben, en dat je ook geen pil slikt? In dat geval kun je zeker zwanger raken, zeker als de zaadlozing in je vagina heeft plaatsgevonden, en heeft antibiotica er helemaal niks mee te maken.
Normaal gesproken merk je de dag erna echt niet of je zwanger bent, daar kunnen weken overheen gaan voordat je dat echt in de gaten hebt. Dus de symptomen die je noemt kunnen ook van de stress zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige echte antwoord zal je krijgen na het doen van een zwangerschapstest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antibiotica maakt de pil inderdaad onbetrouwbaar. De rest van deze periode dien je dus zeker te zorgen voor aanvullende anticonceptie. En sperma kan in het lichaam zeker wel een dagje in leven blijven, dus de dag dat je de antibiotica hebt geslikt was het zeker nog aanwezig. Maar op DAT moment was er in elk geval geen rijp eitje, dus de kans dat je de dans bent ontsprongen (als je de rest van de maand andere voorbehoedmiddelen hebt gebruikt) is vrij groot. Maar : niet uitgesloten.

Die kans is veel groter als je die antibiotica hebt gekregen voor een aandoening waarbij je ook moest overgeven of diarree hebt gehad. Ook in dat geval is namelijk de pil niet zo betrouwbaar als die zou moeten zijn.

Maar de hoofdpijn en het overgeven zeggen op korte termijn helemaal niets. (Jammer dat je er niet bij hebt gezet hoe lang die episode geleden is. Dat is namelijk belangrijk.)Het kan zelfs een bijwerking van de medicijnen zijn.

Is de seks twee weken of meer geleden, dan zou je inmiddels een zwangerschapstest kunnen doen. Is het nog maar een dag of wat terug, dan heeft dat nog geen enkele zin, maar dan heeft de hoofdpijn en het overgeven er zéker niks mee te maken.

Afwachten en/of testen dus. En in elk geval tot het eind van je antibioticakuur aanvullende anticonceptie gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerder genoemde antwoorden zijn zeker niet volledig.
Er vanuitgaand dat je de pil slikt, zijn er meerdere factoren die de betrouwbaarheid van de pil beinvloeden.
nauwkeurigheid bij het slikken (bijsluiter) je eigen gesteldheid, medicatiegebruik ( zoals dus de antibiotica) etc.
Als je de pil gebruikt, en je krijgt antibiotica, ben je in principe niet beschermd tegen zwangerschap, vanaf de dag voordat je start met de kuur. Het advies dat je vanuit de apotheek hoort te krijgen, is dat je niet beschermd bent tot 2 weken na de kuur. Stopweek niet overslaan, om de bescherming zo snel mogelijk weer te krijgen. Als je de stopweek laat doorkomen (menstruatieweek) is in de meeste gevallen de nieuwe pilstrip ook niet betrouwbaar.
Voor een meer betrouwbaar antwoord heb ik meer informatie nodig, zoals welke pil, hoever in de strip en dergelijke.
Ga bij twijfel naar je huisarts of doe een test ( bij voorkeur vanaf de eerste dag, dat je normaal zou menstrueren, en dus niet na 2 weken! heeft geen enkele zin. deze test zou niet betrouwbaar zijn omdat de reagens in de test de concentraties HCG nog niet echt goed kan opvangen. Een vals negatieve test is dan het gevolg)

Gebruik je geen pil, dan heeft die kuur antibiotica ook geen invloed op de kans op zwangerschap voor zo ver ik weet.