Mijn vriend heeft me vertelt dat hij drager is van een afwijkend x-chromosoom, ik maak me zorgen over de gezondheid van mijn kind? Wat moet ik doen?

Word mijn kind nu gehandicapt?
Moet ik het laten weghalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat ligt er natuurlijk helemaal wat die afwijking is. Weet je vriend daar meer over, heeft hij hier zelf problemen door?

Het is goed om dit met een arts te bespreken.

Er komen verschillende afwijkingen voor. Meestal komt een afwijking van een x-chromosoom alleen tot uiting bij jongetjes omdat meisjes twee x chromosomen hebben. Die tweede x-chromosoom trekt de boel weer een beetje recht zeg maar.
Als je zwanger bent van een jongetje is er echter in jullie geval niets aan de hand omdat je vriend dan zijn Y-chromosoom aan het kind doorgeeft en niet zijn x-chromosoom.

Dus er hoeft niet zoveel aan de hand te zijn. Laat je via je huisarts doorverwijzen naar een specialist op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

neem even contact op met een gynacoloog, en laat je eventueel doorverwijzen naar iemand die veel weet over erfelijkheid,

daarna kan je eventueel verder kijken wat je gaat doen.,
maar zoek eerst uit wat het inhoudt
13 jaar geleden
ik denk dat het beter is voor jou om deze vraag te stellen aan je dokter dan hier op G.V
meningen van mensen daarben je niet mee gebaat, ik vind het onderwerp van je vraag ook eerlijk gezegd niet op goeievraag thuis...
maak een afspraak bij je dokter..en laat hem je deze vraag uitleggen...
veel sterkte...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg goed antwoord, begrijp de minnetjes ook niet. Plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je...
omdat ik vind dat deze vraag niet hier hoort...daarom...
maar t is wel zo, deze vraag is erg medisch, en moet je aan een dokter stellen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Je kan dit is lezen, maar ik zou het er toch ook over hebben met je huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat ie dat verteld heeft, nadat hij jou zwanger heeft gemaakt.

Maar goed, er zijn TE veel mogelijkheden en het is TE ingewikkeld voor hier.

HUP naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een erfelijkheidsonderzoek moet uitsluitsel geven.
Specialisten daarin kunnen aangeven wat de risico's zijn.

Heeft je vriend je dit niet verteld vóórdat je zwanger raakte? Als hij weet dat hij een dergelijke afwijking heeft, heeft hij dus zelf ook al onderzoeken gehad. Dan is er toch iets bekend van de konsekwenties?

Bij een "afwijking" moet je altijd goed bedenken of je wilt dat je kind daar zijn hele leven mee opgezadeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga inderdaad absoluut naar een arts, voordat je je de ergste dingen in je hoofd haalt!

Misschien kan ik wel iets vertellen dat enige geruststelling kan bieden dat het allemaal niet meteen zo erg hoeft te zijn dat je je kindje weg zou moeten laten halen.

Vrouwen hebben twee x-chromosomen, mannen maar één (plus een y-chromosoom). Dat betekent dat bij een vrouw een afwijking aan het x-chromosoom niet altijd tot uiting komt (ze heeft er immers nog één dat wel gezond is), terwijl dat bij een man wél altijd tot uiting komt (hij heeft als het ware geen back-up).

Als je vriend gewoon gezond volwassen is geworden, zal het dus niet zo'n vreselijke afwijking zijn dat er niet mee valt te leven.

Verder misschien ook goed om te weten: je vriend heeft dat chromosoom alleen doorgegeven als je kindje een meisje is (dat dan ook nog een tweede x-chromosoom van jou erft). Als je kindje een jongetje is, erft hij het afwijkende chromosoom sowieso niet.

Dus niet meteen uitgaan van het ergste, en wél met dit verhaal naar een arts gaan die je verder kan voorlichten!