waarom weegt een baby direct na de geboorte zwaarder als even erna?

waarom neemt de gewicht van een pasgeboren kind af wanneer het net is geboren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

In de baarmoeder krijgt het alle voedingstoffen via de navelstreng. Na de geboorte zal het zelf moeten drinken en als het niet genoeg drinkt krijgt het minder voedingstoffen binnen en valt de baby af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarom wordt de baby de eerste week heel goed gewogen. Je kunt dan ook zien of de moedermelk wel voldoende voedingstoffen bevat en of de baby genoeg drinkt. Als de baby te licht wordt is er bijvoeding nodig of wordt overgegaan op flesvoeding.

Toegevoegd na 2 minuten:
De eerste dagen leeft een baby sowieso op zijn reserves. Bijgaande website geeft aan dat de baby zelfs 10% van zijn gewicht mag afvallen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Als de baby geboren is dan krijgt het de eerste dag bijvoorbeeld borstvoeding, maar die borstvoeding moet bij de vrouw nog op gang komen. In feite zitten er vrij weinig voedingstoffen in op dag 1.

De baby valt daarom vaak de eerste week sowieso af. Ouders die een baby vanaf dag 1 flesvoeding geven zullen dit verschil minder goed merken. Babies die flesvoeding krijgen groeien gelijkmatiger. Maar ook babies met flesvoeding vallen de eerste dagen iets af, ze moeten ook eraan wennen om voedsel uit de darmen op te nemen. In de baarmoeder krijgen ze het voedsel rechtsreeks in het bloed via de placenta.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is heel normaal dat baby's in de eerste week na de geboorte gewicht verliezen. Als ze binnen een enkele dag na die eerste week hun geboortegewicht weer voorbijstreven is er niets aan de hand. Eenmaal per dag wegen is genoeg. Alleen als er echt problemen zijn kun je overwegen om voor en na een voeding te wegen om de ingenomen hoeveelheid te controleren maar normaal is dat nergens voor nodig.

Wel is het altijd goed om te controleren of een baby voldoende vocht binnenkrijgt want pasgeboren baby's kunnen snel uitdrogen. Dat kun je makkelijk controleren aan de hand van het aantal natte luiers en de kleur van de urine.

Door meteen in de eerste week flesvoeding bij te geven als de baby niet groeit saboteer je de borstvoeding. Dat is natuurlijk zonde als dat wel de bedoeling was.