Mag je een vrouw dwingen zich te steriliseren?

Als een vrouw 8 kinderen heeft gebaard, die alle 8 door de kinderbescherming zijn weggehaald en in (aparte!) pleeggezinnen zijn geplaatst door heel Nederland, zou ze zich dan moeten laten steriliseren? De vrouw kan en wil niet voor de kinderen zorgen en ondertussen groeien 8 kinderen zonder hun broertjes en zusjes op. Weliswaar heel liefdevol maar gezond is anders. Zou zij de vrijheid moeten krijgen voor kind nummer 9 of moet dat voorkomen worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het mag inderdaad niet vanwege de verre inbreuk op de privacy enzovoort, maar net als bij een eerdere vraag vind ik dat we als samenleving best vragen mogen stellen bij het feit dat de rechten van een bewezen ongeschikte moeder nou zoveel zwaarder moeten tellen van die van haar potentiele en ongeboren kinderen.
Als je van de rechten van een kind op minimaal geschikte ouders uitgaat, zou het niet eens een vraag wezen. En wederom, we komen ook niet echt kinderen tekort hier.
En vanwege het grote grijze gebied dat je dan ongetwijfeld gaat betreden vind ik het ook onwenselijk hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar in sommige bewezen gevallen zoals het door jou aangehaalde, denk ik dat er best ruimte zou mogen zijn voor discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Om de dooie dood niet... Als men zo diep in de rechten van de mens gaan wroeten, dan is het hek van de dam...
En ook niet in jouw hypothetische geval...

Toegevoegd op 31-05-2009 23:28:51
Zou het dan niet goed of beter zijn alle toekomstige ouders een diploma tot het verkrijgen van minderen moeten halen, net als bij het rijbewijs met een examen, en iedereen die daar niet naar luistert steriliseren desnoods?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Steriliseren desnoods...? Je 2e stuk staat haaks op je eerste? Je zegt heel stellig; om de dooie dood niet en in het tweede stuk kom je daar weer op terug. In dat geval is het dan volgens jou toch ook nog diep wroeten in de rechten van de mens? Ik vind dat ze al 8 examens heeft afgelegd en daarvoor 8 keer gezakt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALS je iets zou willen doen, ja dan kies je beter wat ik als reactie geef, maar het blijft bij mij het antwoord overeind... om de dooie dood niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt een soort puntenrijbewijs? Bij ieder kind wat wordt afgestaan, gaat er een punt van je totaal af?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee XiniX...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless Ik zie dat nergens nog...
Pfoeh, da's een moeilijke. Het wegplaatsen van kinderen is op zich al erg ingrijpend... net als steriliseren. Ik zou zelf bijna denken ja, maar da't is wel weer heel definitief (net als de doodstraf), dus dan weer nee... ze zou haar leven kunnen beteren en het recht op opvoeden van haar kinderen weer terugverdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Dat mag niet.

Even serieus, wat voor basis hebben de kinderen bij een vrouw zoals jij deze beschrijft. Het is misschien hard om te zeggen, maar sommige mensen zouden zich echt eens 3 keer achter hun oren moeten krabbelen voordat ze überhaupt aan kinderen gaan denken.

De ouders zijn ervoor verantwoordelijk dat zij een kind een 'fatsoenlijke' opvoeding moeten kunnen geven.
Om hier regels/normen aan te stellen is misschien wel goed.

Maargoed, je houd bevruchtingen niet tegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Gewoon de waarheid
Da's een heel moeilijke. Ja en nee. Edoch, hellend vlak. Dus vooralsnog nee, geen dwang toepassen.

Je schrijft overigens "gezond is anders". Waarom? Als een kind pas wordt weggehaald na mishandeling of verwaarlozing, ja, dan is dat het probleem. Dan kan dat ook de belangrijkste reden zijn om eventueel, na rijp beraad, alsnog te besluiten tot dwangsterilisatie. Maar is dat zo? Of zijn de kinderen al meteen, zeg maar binnen een week na de geboorte, weggehaald? Dan is het voor het kind niet zo erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
`dan is het voor het kind niet zo erg` Als de kinderen weten dat de ouders allebei(apart) binnen een straal van 20 kilometer bij hun vandaan wonen en misschien 1 of 2 keer eens gebeld hebben, op verjaardagen niets laten horen terwijl ze absoluut de gelegenheid hebben om hun kinderen te zien maar dit gewoon niet doen kortom de kinderen gewoon vergeten.....reken maar dat dit met de kinderen wat doet. Hoe zou jij je voelen wetende dat je ouders je niet moesten en niet meer naar je omkijken? Ik denk toch echt dat dat invloed heeft op hun leven en gedachtengang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan hoe je ermee omgaat tegenover het kind. Kinderen van wie de ouders niet voor hun kind konden zorgen, hoeven daar geen last van te hebben. Die weten dat hun ouders ervoor kozen hun kind een betere toekomst te gunnen, ook al was dat elders. Kinderen die uit huis geplaatst moeten worden, kun je - naar waarheid - vertellen dat hun ouders een afwijking hadden, een ziekte, waardoor ze niet in staat waren liefde te geven en te voelen, of verantwoordelijkheid te dragen, of te plannen, of wat er ook aan de hand is. Dus ouders wilden wel, maar konden niet, vanwege die ziekte/afwijking. Over het algemeen geldt: kinderen krijgen hier zoveel last van als de pleegouders op hen overbrengen.
Het voorbeeld is heel ernstig. Maar als je als samenleving toch hoge ethische waarde wilt houden vind ik niet dat je iemand kan dwingen zich te steriliseren. Het krijgen van kinderen is hoogst persoonlijke keuze. Ik denk niet dat je iemand de macht moet geven om dat te beheren. Wie is die persoon om te zeggen dat die persoon kinderen mag krijgen. Wat geeft je het recht het beslissen over wie kinderen mag baren of niet? In dit specifieke geval valt er wat voor te zeggen. Maar welke richtlijnen moet je handhaven om zo'n indringende keuze in iemands leven te maken? Op welke grond kan je dat iemand ontzeggen. Ik denk dat de vrouw in kwestie de cel in moet wegens verwaarlozing, maar niet steriliseren dat gaat echt te ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,maar had de kinderbescherming dan ook niet de morele plicht om deze vrouw te laten inzien (omdat ze niet kan) wat de gevolgen zijn van haar gegdrag,bijvoorbeeld door gesprekken met maatschappelijk werk of psychologen?
Dit zou na kind nr.2 of 3 toch wel duidelijk worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me een nogal optimistische visie op de medemens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het, weet helaas uit ervaring maar al te goed dat instanties niet kunnen/willen samenwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet natuurlijk niet, wannéér ze zijn weggehaald Of dat in één keer was of in stappen. Ook weet je niet wanneer de verwaarlozing is begonnen. Ze kan naderhand wel depressief geworden zijn. (Maar je reactie kan ik wel begrijpen.)
Ik kan me voorstellen dat het wenselijk zou zijn als zwangerschap kon worden voorkomen in bepaalde gevallen. Ik heb b.v. iemand gekend die zich tijdens de zwangerschap zeer regelmatig zwaar bedronk.
Maar je raakt het zelfbeschikkingsrecht van mensen als je sterilisatie oplegt en dat is zo ongeveer het meest wezenlijke waarop onze maatschappij op is gebaseerd; als dat niet is gegarandeerd dan is niets meer veilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut wel. En ik zou niet tot het achtste kind wachten. Wat deze vrouw doet, is misdadig. En andere misdadigers verliezen ook het recht op hun lichamelijke integriteit, bijvoorbeeld doordat ze gedwongen behandeld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we leven in een vrij land. dus ze kan doen wat ze niet laten kan. ze moet niets, en je mag haar dus ook niet dwingen.
mijn gevoel spreekt mijn verstand hierin tegen. want als ik het had mogen beslissen had ze na kind 1 al niet mee gemogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, het gevoel en het verstand, zorgen voor het verschil.... +1
Nee. Zelfs een rechter mag dit niet, want een menselijk lichaam is 'heilig'. Het is misschien wel beter, indien dit nog niet het geval is, om zich onder behandeling van een psychiater/psycholoog te stellen, want het lijkt mij dat er meer aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix ik ben heeeeeeeeelemaal akkoord met jouw reactie!
Dat zeggen mijn vriend en ik al jaren.
kinderen krijgen is minstens even belangrijk als met een auto rijden.
Er zijn gewoonweg mensen die niet achter het stuur horen te zitten, net als er mensen die geen kinderen horen te krijgen.
De mensen denken daar te weinig over na en denken dat kinderen speelgoed zijn dat je als je ze beu bent in de kast kan steken.
En dan krijg je zo'n gevallen die uit verveling iedereen uit hun omgeving beginnen neer te knallen, of gewoon omdat ze "niet houden van maandagochtenden".
Oke dat zijn meteen de ergste gevallen die ik hier opnoem maar "gewenst" zijn als kind doet er HEEL ERG toe.
Er bestaan tonnen boeken over "het opvoeden van een kind" maar als puntje bij paaltje komt moet je eigenlijk gewoon zelf je verstand gebruiken.
Niet ieder kind staat in zo'n boek beschreven.
En ook door die lessen die je dan vooraf moet nemen vooraleer je die examens dan zou doen. LEZEN ze dan ook die boeken. En weten ze al iets meer.
Kinderen horen ook fatsoenlijk en evenwichtige maaltijden te krijgen..
Achja 't wordt hier weer ne langen tekst ik zal maar stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ooit (zo'n 70 jaar geleden) werden er vrouwen gedwongen gesteriliseerd, waarvan de 'regering' vond dat ze geen kinderen hoorden te krijgen.

Het voorbeeld wat je geeft is heel erg, maar sommige situaties mogen gewoon nooit meer terug komen.