Kan een gynaecoloog uitwendig of met behulp van een speculum zien of een vrouw ooit al een kind gebaard heeft? En zo ja, waaraan ziet hij dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Met behulp van een speculum kan een arts de baarmoedermond beoordelen. Op onderstaand plaatje zie je links een baarmoedermond van een vrouw die nooit kinderen heeft gebaard. Rechts is een baarmoedermond nadat de vrouw enkele kinderen heeft gebaard.
De baarmoedermond is (vóór een bevalling) een kleine gave opening (rond/ dwars ovaal). Nadat een vrouw is bevallen zie je dat deze opening onregelmatig van vorm is geworden doordat er tijdens het ontsluitingsproces scheurtjes ontstonden (dwarse spleet).
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja want er blijft altijd een litteken achter.Hoe klein dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet het aan de opening van de baarmoedermond.
Bij vrouwen die bevallen zijn, is dit een streepje, bij vrouwen die nog nooit bevallen zijn, is dit een rondje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit kan de gynaecoloog zien mbv een speculum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kun je zelfs met het blote oog zien. Het zogenaamde 'maagdenvlies', het brugje huid bij de ingang van de schede dat SOMS (soms, lang niet altijd) ook wat inscheurt bij de eerste keer sex (vooral als dat onder zeer gespannen omstandigheden gebeurt), scheurt tijdens de bevalling helemaal aan flarden. Bovendien krijgen de bekkenbodemspieren na een bevalling definitief wat minder 'rek , wat ook eenvoudig met het blote oog waar te nemen is.

Er is echter één uitzondering : als een vrouw 1 of meerdere kinderen heeft gekregen die niet langs de natuurlijke weg geboren zijn. Zo heb ik twee dochters die beiden na zeven maanden met een spoedkeizersnede ter wereld zijn geholpen, zonder één enkele wee of ok maar een millimeter ontsluiting. Aan mijn geslachtsdelen is in- noch uitwendig te zien dat ik kinderen heb. Maar het enorme litteken op mijn buik verraadt verder weinig, hoor ;-) !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd, mits met een keizersnee.