Waarom is gerookte gevacumeerde zalm slecht voor je als je zwanger bent?

Ik ben nu 8 weken zwanger en vraag me af wat er nou zo slecht is aan gevacumeerde gerookte zalm..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

..Listeriose & zwangerschap
Wanneer je zwanger bent, is jouw afweer minder dan anders. En dit betekent helaas dat je vatbaarder bent voor allerlei infecties. Een van die infecties is bijvoorbeeld listeriose; een besmetting met de listeria-bacterie. Gezonde volwassenen hebben in de regel weinig last van zo’n infectie, maar zwangeren kunnen deze doorgeven aan hun ongeboren kind. Oppassen geblazen dus!

De listeria-bacterie heet in officiële termen de listeria monocytogenes-bacterie. Hij is genoemd naar de Engelse chirurg Joseph Lister (1827 – 1912), die de moderne antiseptische chirurgie heeft geïntroduceerd in Engeland. Jaarlijks veroorzaakt deze darmbacterie ongeveer tachtig gevallen van voedselvergiftiging. In de praktijk is de kans op besmetting ermee dus niet zo groot. Er is dus niet direct reden tot ongerustheid wanneer er een keer een ‘fout’ product is gegeten. Hoewel sommige mensen zich door besmetting heel erg ziek kunnen voelen, voelen anderen zich hoogstens een beetje griepachtig. De belangrijkste symptomen zijn een gevoel van malaise, diarree, misselijkheid, braken, buikpijn en koorts. Een behandeling met antibiotica verhelpt de klachten vrij snel. Vervelend is wel dat er tussen het moment van besmetting en de eerste ziekteverschijnselen soms tot wel negentig dagen zit. Hierdoor is het vaak erg moeilijk om de besmettingsbron te achterhalen.

Als je besmet bent
Hoewel er voor gezonde volwassen dus niet heel veel aan de hand is wanneer je besmet raakt, is besmetting voor zwangeren wél een probleem. Daarom wordt aangeraden om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden als je zwanger bent. De gevolgen van een listeriabesmetting kunnen namelijk heel ernstig zijn: vroeggeboorte, een miskraam of een doodgeboren kindje bijvoorbeeld. Mocht er toch een besmetting plaats hebben gehad, dan krijg je nog tijdens je zwangerschap antibiotica toegediend om de listeriosis te behandelen. Meestal voorkomt de toediening van antibiotica dat er infectie van de foetus of pasgeborene plaatsvindt. Daarnaast worden ook antibiotica toegediend aan baby's die geboren zijn met listeriosis.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met name rauwe of koudgerookte vissoorten, zoals gerookte zalm, en schaaldieren zoals oesters hebben een zeker risico op listeria. Omdat gerookte zalm in een vacuümverpakking lang bewaard kan worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

DE kans op besmetting met de listeria bacterie is groot bij het eten van rauwe of gerookte zalm.

En dat heeft weer gevolgen voor de ontwikkeling van het ongeboren kind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zalm wordt koud gerookt.
Dat wil zeggen dat de temperatuur van de rook niet boven de 25 graden komt.
De zalm krijgt alleen een rooksmaak, maar bacterieen worden niet gedood, Je eet dus nog steeds rauwe vis. Die de listeria bacterie KAN bevatten.
Omdat gerookte zalm in een vacuümverpakking lang bewaard kan worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden.
Gerookte zalm is als diepvriesproduct wel veilig, omdat de listeria-bacterie zich bij een temperatuur onder het vriespunt niet kan vermenigvuldigen. Maar dan moet de zalm ook direct na verwerking gevroren worden.
Als je gerookte zalm in een gerecht wilt verwerken wat verhit wordt boven 75 graden, is er geen probleem.
Gerookte vis zoals paling en makreel worden door het roken gaar gemaakt waardoor eventuele bacteriën onschadelijk worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd inderdaad. Ik heb begrepen dat je het wel gewoon kan eten als je het bij de visboer koopt, omdat het dan echt vers is.
Ik kwam er later in mijn zwangerschap achter dat het niet mocht. Hij is volgens mij gewoon normaal hoor. ;-D