Kan je 1,5 jaar een bevalling weer erg last hebben van je hormonen?

Iemand vertelde mij dat een vrouw 1,5 na de bevalling altijd heel erg veel last heeft van haar hormonen en daardoor heel erg last heeft van stemmingswisselingen en zich daardoor heel erg onhebbelijk opstelt. Is dat inderdaad een 'vaste regel'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

ik ben zeker geen arts maar ik had juist begrepen dat je na ca 1 jaar voor het grootste deel bent hersteld van de zwangerschap, het enige dat nog niet op het oude peil is zijn allerlei mineralen dat duurt ca 3 jaar (daarom is kort op elkaar krijgen van meerdere kinderen een relatief zware belasting voor je lijf).

Maar je hormonen zouden min of meer "back to normal" moeten zijn, de uitzonderingen daargelaten want ik ken iemand die na 3 jaar nog aan het tobben zijn.dit zijn in principe echter uitzonderingen

Toegevoegd na 32 seconden:
tobben zijn = tobben is
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De dagen na de bevalling zijn eigenlijk het ergst. Dan moet je hele hormoonhuishouding zich weer herstellen. Dan duurt het meestal een week of 6 tot het grootste deel weer bij het oude is, en na een jaar zou je er eigenlijk helemaal niks meer van moeten merken.
Uiteraard ernstige verschijnselen als kraambedpsychose of post-partum-depressies uitgezonderd.

Je vraag doet echter vermoeden dat er iets als een 'vast' punt zou zijn, anderhalf jaar na de bevalling, dat 'alle' vrouwen weer hormonaal pieken of dippen. Dat is echter een bakerpraatje dat me totaal onbekend in de oren klinkt, en er is me in mijn wijde omgeving dan ook niets van bekend. WEL is dat voor veel vrouwen het moment waarop 'de eierstokken weer gaan rammelen' , maar dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat het eerste kind wat zelfstandiger begint te worden (lopen, babbelen) en ze zin krijgen in en de handen vrij voor een tweede. Maar dat is meer praktisch dan hormonaal bepaald.

Dus nee, het is beslist geen vaste regel, en ik weet niet wie het je wijs heeft gemaakt en waarom, maar ik zou me niks aan de neus laten hangen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Degene die mij dit wijsgemaakt heeft... is een vriendin van me die op het moment met alles en iedereen ruzie zoekt en volgens haar is dit normaal en zijn het haar hormonen omdat dit bij alle vrouwen gebeurt zo'n 1,5 jaar na de bevalling... ik twijfelde er zelf ook al wel aan maar aangezien ik zelf nooit zwanger geweest ben en mijn moeder dit ook totaal onbekend in de oren klonk dacht ik.... ik gooi het eens in de groep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima dat je het vraagt, ik heb er (met 4 kinderen) nog nooit last van gehad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan gebruikt ze duidelijk een smoesje om haar gedrag te verklaren, wellicht omdat ze zelf ook niet precies weet waar het vandaan komt. Ik ben aardig thuis in het kinder-baby- en peuter-gebeuren, maar ik heb hier echt nog helemaal nooit over gehoord, en zit nu al effe te zoeken maar kan er ook niet de minste aanwijzing over vinden. Ik denk dat je haar daar best rustig op kunt wijzen, en dat ze beter ergens hulp kan gaan zoeken voor haar problemen - want die zal ze ongetwijfeld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik dus ook bang voor idd (dat ze andere problemen heeft). Maar nu weet ik beter hoe ik moet reageren en kan ik mijn mening onderbouwen en dus weerwoord hebben op het 'maar jij hebt geen kinderen en weet nergens van'. Bedankt!