Is het mogelijk dat een baby in de buik huilt?

Gevoelsmatig zeg ik dat het kan. Mijn vrouw die verpleegkundige is in een kinderziekehuis had er nog nooit van gehoord. Is hier wel eens onderzocht?

Toegevoegd na 38 minuten:
Het maken van geluid is maar 1 aspect van huilen.
Daar heb je inderdaad lucht voor nodig.
Ik denk meer aan de emotie huilen.
Ik zie zelf een beeld als van een (doof)stom persoon die huilt, die hoor je dus ook niet (nauwelijks) maar het verdriet hoeft er niet minder om te zijn.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik begrijp dat een moederbuik redelijk ideaal is en dat een kind er goed beschermt wordt.
De reden van deze vraag is dat toen mijn vrouw 7 maanden zwanger was, Zij met haar voeten verstrikt ten val kwam op straat. Ze Beschermde daarbij haar buik maar brak daarbij armen. Bovendien was een knie zwaar gekneust zodat ze de rest van haar tijd bed moest houden. Dit geeft natuurlijk een schok waarbij ik mij kan voorstellen dat het kindje daar wel wat van 'mee krijgt'. Bovendien zal de plotselinge stijging van adrenaline bij het oplopen van een botbreuk ook wel effect hebben op het kind. Bovendien zou het kunnen zijn dat een zwangere vrouw minder adrenaline aanmaakt dan normaal om juist het kind te beschermen... Allemaal zaken waar ik nog nooit iets van gehoord heb qua onderzoek. Boven dit alles is het ook algemeen bekend dat het kind prikkels ontvangt in de vorm van geluiden. Zou een plotselinge klap of knal er voor kunnen zorgen dat het kind dusdanig schrikt dat dit een vorm van huilen opwekt?

13 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou blind vertrouwen op het oordeel van een verpleegkundige als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet, maar morgen heb ik weer les, wat gaat over verloskunde e.d zal het vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het huilen is er lucht en de werking van de longen voor nodig en die is er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja lucht enzo... Misschien heel verdrietig 'klotsen' in de baarmoeder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag me ook af of er dan al een rede is om te huilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voorlijk babietje?

Het beste antwoord

Dit is mogelijk. Op het 9e World Congress of Perinatal Medicine zijn driedimensionale echobeelden getoond van een baby in de baarmoeder die onmiskenbaar aan het huilen was. (evenals beelden van een lachende baby). Baby's voelen ook emotie, kunnen ook lichamelijke ongemakken hebben. Je gevoel is dus correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronaldP
13 jaar geleden
Fijn te horen dat er inderdaad wel eens onderzoek (of in ieder geval aanwijzngen) zijn dat dit mogelijk is....

Andere antwoorden (3)

Huilen doe je door adem te halen. Een baby haalt geen adem in de baarmoeder. Dus mij lijkt het niet mogelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik begrepen heb van een buikbaby (ben zelf zwanger) is dat het in de buik een paradijsje is. Een buikbaby kent geen honger of dorst, heeft het nooit te koud of te warm, heeft voldoende zuurstof en zit goed veilig opgeborgen in de baarmoeder in het vruchtwater.
Wanneer een baby huilt, doet hij dit om een bepaalde behoefte kenbaar te maken, zeker in het prille begin kan hij alleen maar huilen als hij zich niet prettig voelt. Honger is een grote reden, maar ook pijn, te koud of te warm. Een baby huilt dan om dit te laten weten aan zijn moeder.
Mijns wetens huilt een baby niet omdat het 'gewoon verdrietig' is, deze emoties kennen jonge baby's nog niet, die ontwikkelen zich later.
Huilen is dus een uiting van ongenoegen en dat kennen ze in de baarmoeder vrijwel niet.
Dit is mij verteld en ik vind het wel een mooi iets eigenlijk...

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit overigens buiten het feit om dat huilen vaak gepaard gaat met ademhalen, maar dat is niet wat de vraagsteller bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mooi: +
ik ben het eens met de antwoorden dat een baby in de buik behoorlijk ideaal zit. Temperatuur is altijd goed, eten wordt constant en gelijkmatig aangevoerd dus bijv een hongergevoel kennen ze ook niet.

Toch zou ik me voor kunnen stellen dat baby's in de buik het ene moment "gelukkiger" zijn dan het andere moment. Sommige schoppen net zo lang tot ze bijv een been weer vrij hebben, dat is niet zomaar wat bewegen, ze ervaren dan toch een (blijkbaar) hinderlijke beperking.
Ook kunnen ze wat minder goed reageren op bepaald voedsel als ze dat niet gewend zijn, er wordt niet voor niks gezegd, voorzichtig met kool enz. Ik kan me voorstellen dat als ze iets van gasvorming of krampjes zouden hebben ze zich ook minder prettig voelen. Misschien is de reactie daarop een soort huilen want zoals je zelf zegt, voor huilen zoals wij het kennen heb je (werkende) longen nodig