waarom worden heel jonge mensen (i.h.b. tieners) eigenlijk nooit voor "vol" aangezien en behandeld door volwassenen,ondanks grote levenservaring?

Toegevoegd na 5 minuten:
ik krijg vaak het gevoel dat,ondanks dat ik best veel heb meegemaakt, volwassen mensen je dan tóch nog steeds niet écht serieus nemen.

Jonge mensen (tienes bedoel ik) die écht al het nodige hebben mee- en doorgemaakt,kunnen toch óók heel verstandig en volwassen zijn?

Waarom zouden veel volwassenen dan tóch zo reageren?

Toegevoegd na 3 uur:
ff dit ook nog: vaak komen volwassenen/ouderen zo be- en veroordelend over dus hoe komt dát dan,ik bedoel: waarom doen ze dat dan zo gauw naar je toe als je zo jong bent (en tóch al veel hebt meegemaakt)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, zeker man! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hee,thx! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ook altijd heel irritant en egoïstisch dat bij een verjaardag bijvoorbeeld de 'kinderen' (allemaal rond de 20) apart moeten gaan zitten aan één kant van de tafel, zodat de ouderen gezellig kunnen kletsen. Dat is onzin, wij kunnen toch ook gewoon mee praten?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jááh!! vind ik óók,tóp! écht cooool antwoord!! hartstikke thx !!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wil bijna iedereen hartelijk bedanken voor deze---zo besef ik nu--- controversiële vraag van mij te beantwoorden.
omdat er best wel veel antwoorden zijn binnengekomen,moet ik nu de héél moeilijke keus maken om hieruit het beste antwoord te kiezen.

Het beste antwoord

Omdat het ondanks veel eventuele levenservaring toch tieners blijven. Als je zelf al een hele tijd tiener-af bent , ga je dat vanzelf snappen.

Hoeveel heftigs je ook als tiener hebt meegemaakt, om die ervaringen in perspectief te plaatsen, te zien als onderdeel van een groter geheel of uit te bouwen met andermans ervaringen om jezelf ervaringsdeskundige te kunnen noemen, kost gewoon een paar jaartjes. En hoewel je eventueel op dat ene gebied al heel volwassen kunt zijn, kom je op andere gebieden ongetwijfeld nog een hoop (levenservaring ?) tekort.

Overigens zijn er ook een heleboel volwassenen die je niet perse helemaal voor vol aan hoeft te zien, hoor. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verwoord Marleen! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik me nu afvraag, als ik het ook zo diplomatiek had aangepakt, zou ik dan geen minnetjes gekregen hebben? +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje:De één is recht voor z'n raap en de ander onderbouwd het met een beetje diplomatie. Dan is het verder aan het GV publiek om daar middels een duimpje een waardering aan te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, heel mooi en goed verwoord. Thumbs up!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ff een vraagje aan jou Marleen.
wat bedoel je dan van alles in een groter geheel zien?
sterredag
13 jaar geleden
Ik ben inderdaad van mening en weet heel zeker dat ook pubers, zoveel levenservaring gehad hebben dat ze niet meer echt binnen de categorie puber vallen. Er zijn zelfs kinderen (voor de pubertijd) die al heel volwassen zijn. Het enige verschil is en blijft wel dat kinder en puberhersenen anders werken. Je hersenen maken gewoon een ontwikkeling door en dat is een vaststaand gegeven. Ik vind dat echter ook GEEN excuus voor volwassenen om kinderen of pubers minderwaardig te behandelen. Trouwens ik vind dat ook als ze die levenservaring niet hebben. Je kijk op de wereld gaat echt nog veranderen als je de pubertijd verlaat, mijn vader zegt altijd wijs dat je pas echt volwassen ben (voor de natuur) als je 30 bent geweest. En aangezien zelfs oudere mensen nog een hoop leren en dingen anders gaan bekijken, hoort ontwikkelen gewoon bij het leven. Of je nou kind bent, puber, volwassene of 65+ -er die veranderingen blijven je hele leven door bestaan. Ik vind het absoluut onzin dat iemand van 16 geen levenservaring kan hebben, zeker omdat iemand van 16 wel degelijk meer levenservaring kan hebben dan een ander persoon van 50. Levenservaring doe je op door gebeurtenissen positieve EN negatieve. Voor pubers kan het inzicht in een ander nog veranderen, hoe kijkt een ander er tegenaan en waarom ,meer begrip voor ander gedrag, maar goed ik weet uit eigen ervaring dat een kind van 8 dat ook kan hebben en sommigen van 50 dat inzicht onbreekt. Dus ik vind het inderdaad een goeie vraag, want ik denk ook dat dergelijke gedrag voornamelijk bij volwassenen vandaan komt die dan juist die ontwikkeling ontbreekt. Jouw vraag is niet algemeen, want dat is idd makkelijk te beantwoorden, maar specifiek op iemand die al veel mee heeft gemaakt. En ja dat is moeilijk te begrijpen en volwassen worden zal daar waarschijnlijk wel meer begrip voor kweken. Hoe dan ook moet iedereen leven met het inzicht en de ervaringen die het heeft meegemaakt en dat verschilt nogal. En ja het is soms jammer dat zeker naar mensen die jonger zijn daar soms nogal denigrerend over gedaan kan worden, geldt trouwens ook voor ouderen ten opzichte van volwassenen. Je blijft dit houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nexustrine : als je iets heel heftigs meemaakt ofdat nu is als kind of jongvolwassene of desnoods al wat oudere volwassene, en je bent niet zo bekend met die materie, dan heb je vaak de neiging jouw probleem als het hele probleem te zien, en dat zelfs als het hele probleem te definieren. Later merk je dat er heel veel mensen zijn die in het zelfde (soort) schuitje zitten, en dat er ook kanten aan zijn die jij dan weer niet hebt meegemaakt : een deel gedeelde en een deel niet gedeelde ervaringen. Net zoals je leert dat iedereen zijn eigen problemen heeft en je daar niet uniek in bent en anderzijds ook niet alleen in staat. Ik heb dat heel veel gemerkt met mijn vrijwilligerswerk voor de vereniging van ouders van couveusekinderen. In het begin is dat allemaal heel heftig en heel dramatisch, maar op een gegeven moment raak je bekend met de materie, en kun je dingen op hun plek zetten. Voor sommigen gaat dat snel, voor anderen duurt dat jaren, -en dat is niet alleen afhankelijk van de (ernst van de) problematiek zelf, maar ook van de persoon die het overkomt. Leeftijd speelt daarin wél een rol, maar beslist niet de grootste. Volwassenheid is een rijpingsproces dat niet aan een bepaalde leeftijd gebonden is, en wel wat levenservaring vereist. Sommigen hebben dat inderdaad rond hun twintigste al, anderen hebben het met hun veertigste nog steeds niet. Vaak moet er toch minimaal iets ' gebeuren' om je daarna in anderen te kunnen verplaatsen - een belangrijk stukje volwassenheid. Veroordelingen en miskenningen van de levenservaring van een jonger iemand komt mijns inziens voornamelijk vanuit die hoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ooh,dánk u wel!!!écht een héél mooi antwoord + goed uitgelegd! nu snap ik het wat beter. :)
(nu begrijp ik óók al die medailles van u ;) )
hier kan ik écht wat mee en ga er echt over nadenken.
héél hartelijk dank ! voor u een dikke + ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is het diepzinnigste antwoord,dat een extra dimensie bij zich draagt.
het was,uit ál die antwoorden,héél moeilijk te kiezen.
maar hartelijk bedankt voor dit beste antwoord.

Andere antwoorden (17)

Als ik de vraag goed begrijp heb je het over heel jonge mensen met veel levenservaring?
Juist omdat mensen op erg jeugdige leeftijd niet veel levenservaring kunnen hebben,worden ze in dat opzicht terecht niet voor vol aangezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Je kan (heel) veel hebben meegemaakt maar dat wil nog niet altijd zeggen dat je je kan bogen of beroepen op levenservaring. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enige jeugdigen zijn het niet met ons eens! Hebben natuurlijk een enorme brok levenservaring!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn jongelui die in hun korte leventje al veel hebben meegemaakt en al veel volwassen keuzes hebben moeten maken, waar dit soort antwoorden best een beetje wrang voor kunnen zijn. Sommige mensen hebben op hun 16e al meer te verstouwen gekregen dan andere mensen in hun hele leven voor hun kiezen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar ook mijn toevoeging dat je lang niet alle volwassenen per se voor vol aan hoeft te zien. Een hele goede vriendin van mij is bijna 18 jaar jonger dan ik, was op haar zeventiende al moeder en heeft veel en veel meer meegemaakt dan ik in mijn hele leven zal meemaken - hoop ik - en is de laatste pakweg 5 jaar zeker volwassen te noemen. Haar moeder en vader echter, zullen die fase never nooit bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan dat,Stippel,maar ik ga bij het antwoord geven er van uit,dat de vraag geldt voor tieners in het algemeen en niet voor enkele uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moeten wij volwassenen onze alwetende blik dan maar eens een beetje verbreden en ons inleven in de jongeren, want dan blijkt dat er heel veel zijn die b.v. al jong een ouder verloren zijn, zorg dragen voor gehandicapte broers of zussen, in gezinnen opgroeien waar ze de rol van de volwassene moeten overnemen, waar ze niet veilig zijn enzovoorts. Daar zijn er echt meer van dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar eerlijk gezegd merk je dat vrij snel aan een dergelijke 'jongere' , hoor, en ga je ze vanzelf vrij snel voor vol aanzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry,Moolkeesje,maar met jouw antwoord kan ik 't niet eens zijn.dus,helaas,een -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder zijn eigen mening hoor! Ik zal het je niet euvel duiden, maar ik heb wel een onbescheiden vraag. Leeftijd 15 jaar en een zoontje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,thx! :)
ja,inderdaad een zoontje van 7 mnd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus wel veel meegemaakt. dat gaat je niet in je kouwe kleren zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,zeker niet.
zeker de afgelopen 2 jaar héél veel meegemaakt.
coole reactie van jou
thx :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er worden hier duidelijk 2 dingen door elkaar gehaald. Veel mee maken is geen synoniem voor levenservaring.
*************************************************
ja,inderdaad een zoontje van 7 mnd.
En je bent nog steeds 15 jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nexustrine
Expertises:school,sport,amateurastronomie,
verkeringen,spiritualiteit,beetje over
quantumfysica,het strandleven
('s zomers dan,als 't [nog] niet koud is.... :-),m'n zoontje,
+ diepzinnige emotionele eenzaamheid....(en van alles een klein beetje)Geslacht:ManLeeftijd:15 jaarWoonplaats:het waarneembare heelalBij Goeie Vraag sinds:oktober 2010.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
????? wat bedoelt ú nou weer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waarom zet u nou héél m'n profiel erbij????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou niet weten wat het verschil is tussen iets ervaren en iets meemaken? En ik mag meepraten: Ik ben lekker oud:) én veel meegemaakt.
Misschien bedoelt Moolkeesje dat levenservaring niet altijd leidt tot levenswijsheid?
Maar leeftijd leidt ook niet altijd tot levenswijsheid...:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ nexustrine,dat doe ik omdat er enkele vragen bij mij opkomen bij dat profiel, maar dat zal jij gezien je levenservaring ongetwijfeld wel opgemerkt hebben. @burntoast,ja dat is wat ik bedoel en leeftijd leidt vaker tot dementie,dan tot levenswijsheid,maar dat zeg ik nu in mijn jeugdige onbezonnenheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou,sorry,maar volgens mij bent u toch een beetje boos wegens mijn - ,maar dat is gewoon mijn eerlijke mening over uw antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag,maar ik krijg geen antwoord van jou! Je draait, zo als men dat noemt er om heen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou,sórry hoor! maar ik weet écht niet wat u dan voor antwoord wilt hebben. :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't zal dan wel weer met leeftijdsverschil te maken hebben
:( want nu zie ik bij úw profiel dat u 75 jaar bent: nou één van mijn over-oma's is maar 5 jaar ouder dan u.
dus zal 't dáár wel aan liggen dat ik niet begrijp wat ú nou bedoelt. ...sorry...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jouw profiel geef je aan een zoon te hebben en dat bevestig je in één van je reacties. Ik ben van mening,dat een jongen van 15 jaar,zo als je in je profiel zegt te zijn, meestal geen kinderen heeft. Verder heb je het ook nog over verkeringen. Is dat allemaal niet met elkaar in tegenspraak?
Verder heb je het in je vraag over heel jonge mensen,maar ik krijg meer en meer de indruk,dat het alleen maar over jou gaat. Je mag hierop reageren,maar ik zal dat niet meer doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb 1 week geleden een vraag gesteld waarin ik o.a. dit uitleg. maar ik ga óók niet meer op u reageren.
wij schijnen langs elkaar heen te praten óf u hebt,omdat ik zo jong (buiten onze schuld om trouwens door verkeerde pilletje,maar goed) al een zoontje heb,een vooroordeel tegen mij.
maar ik reageer niet meer.
u begrijpt mij toch niet.
als ik kon: 1.000 X een - !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg, doe allebei eens chillen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
k,SuzyQ.
ik ben het alweer vergeten hoor! :)
Alleen vind ik het écht héééél jammer dat iemand mij niet wil of kan begrijpen,terwijl ik zo eerlijk en goed mogelijk antwoord probeer te geven weet je..
Maar jij véél thx voor je sussende woorden hoor! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nexustrine: Jij wilde volwassen behandeld worden. Je komt een beetje narcistisch over zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een jongen van 15 een kind :o !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel een jongen vn 15 die 'n kind al heeft ;o
sterredag
13 jaar geleden
Tja life happends, het gebeurd. Wel flauw om iemand maar niet te willen geloven, en omdat hij dat niet snapt en daar nog vrij beleefd op reageerd, te zeggen dat hij narcistisch overkomt. Waarom omdat er een vraag gesteld wordt waar het antwoord al op bekend is?
Omdat ze denken dat ze die levenservaring hebben terwijl ze dat, in de meeste gevallen, niet hebben. Als ze later volwassen zijn, doen ze het zelfde tegen mensen die dan tiener zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jonge mensen kunnen inderdaad veel hebben meegemaakt. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze daardoor ervaring hebben opgedaan. Hun hersens zijn vaak nog in ontwikkeling en ze missen nog heel belangrijke ontwikkelingen daarin. Hierdoor verwerken en plaatsen ze dingen vaak verkeerd.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Enerzijds omdat volwassenen er voor 't gemak maar van uit gaan dat jongeren nog niet zo veel meegemaakt zullen hebben, anderzijds omdat er behalve veel ervaring ook veel tijd nodig is om die ervaringen te verwerken.

Er zijn bakken volwassenen die geen flauw benul hebben hoeveel levenservaring een jongere eigenlijk al kan hebben en zich dus een beetje aanmatigend gedragen. De beste manier om daar mee om te gaan is door te laten zien dat je je wel volwassen kunt gedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje van mij
Ik ben nu 44 en merk dat, hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat er heel veel is wat ik niet weet.

Hoe jonger je bent, hoe meer je denkt alles te weten.

Als je ouder wordt, merk je juist dat je lang niet alles weet en heel veel nooit zal weten.
Het klinkt heel cryptisch als ik het zo opschrijf, haha. Hoe leg ik het uit?
Ik denk dat je juist bewijst dat je eigenlijk nog best wel jong bent, als je zo wil bewijzen dat je al volwassen bent.

Ik zou zeggen, geniet van je jeugd, en als mensen je niet voor 'vol' aanzien, haal je schouders op! Hoe meer je probeert te bewijzen dat dat onterecht is, hoe meer je hun gelijk bewijst. Laat ze lekker kletsen en je zal meer voor vol worden aangezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je in de adolescentiefase zit voelt dat zo omdat je je identiteit gaat uitzoeken en je net niet meer bij de "jeugd" hoort en door de volwassenen voel je je niet serieus genomen, je hangt er een beetje tussenin, dit heeft volgens mij niets met levenservaring te maken maar je zoekt naar waar je bij hoort en valt overal tussen..dit had ik tenminste wel.. ben nu 22..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook misschien dan veel volwassene geen idee hebben van hoe nu alles is.
En dat ze soms nog een beetje ouderwets zijn. Dat ze denken dat jij doet al of je al veel levens ervaring hebt (terwijl ze eigenlijk gewoon geen idee hebben.)

Alles draait bij de jongeren om drugs, agressie, en geld. In de krant las ik van de week dat 2meisjes en 1 jongen van 9 en 10jaar oud een oude vrouw hebben beroofd...
Nou kijk waar kinderen van die leeftijd al aan denken!? Toen je ouders 9 en 10 jaar oud waren speelde ze nog met poppen en soldaatjes....

Alles wat de jeugd nu mee maakt en de manier hoe jongeren voor zich zelf moeten opkomen tegenwoordig is een stuk heftiger dan in de tijd van volwassenen.

Als het jou stoort dat ze je niet serieus nemen dan moet je dat van je af zetten, want vele hebben gewoon echt geen idee van hoe het nu is...
Het is gewoon extreem geworden in een hele korte tijd en veel volwassenen/ouderen die hebben daar gewoon geen idee van...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi,ja wat je zegt is inderdaad zo!
ze snappen je vaak ook niet weet je.
en ze zijn ook vaak zo veroordelend,vind ik.
maar héél veel thx voor je antwoord! dus...een +
:-)
Ik herken heel goed wat je bedoelt. Zelf ben ik bijna 60, even voor alle duidelijkheid. Ik heb (ook in mijn werk) vaak kunnen zien dat een tiener met levenservaring wijzer was en zich volwassener en verstandiger gedroeg dan menige volwassene. (Eerlijk gezegd heb ik dat zelfs gezien bij kinderen van een jaar of 9(!), die echt veel verstandiger waren dan hun eigen ouders.)

1. Veel mensen hebben er geen flauw benul van hoeveel iemand van bijvoorbeeld 16 al meegemaakt kan hebben.
2. Veel mensen hebben een vooroordeel over leeftijd, ze vinden per definitie dat een 'kind' nooit zoveel kan weten als een volwassene. Vergeten ook even hoe weinig menige volwassene weet.
3. Sommige 'kinderen' zijn eigenlijk altijd al wijs of verstandig, zelfs als ze nog niet eens zoveel hebben meegemaakt.
4. Volwassenen die een jongere niet serieus nemen, zijn ook voor andere volwassenen geen feest om mee om te gaan. Het zijn mensen die niet luisteren, niet openstaan, niet bereid zijn onder ogen te zien dat het leven ook hen nog verassen kan.

Wat kun je doen?
Niet proberen te overtuigen.
Beperk je zoveel mogelijk tot mensen die je wel serieus nemen.
Heel lastig is het, als kortzichtige mensen een machtspositie over je hebben, zoals leraren op school.

Geloof in jezelf. Houd je gevoel van eigenwaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat bijna alle mensen (oude én jonge) er niet aan ontkomen hun oordeel snel klaar te hebben. Dus van jonge mensen ben je geneigd te denken dat ze niet erg volwassen zijn (dat oordeel heb je omdat je daar legio voorbeelden van ziet). Van oudere mensen denken we (vooral als we jong zijn) dat ze saai en burgerlijk zijn (ook omdat dat vaak zo is, al zijn er legio smoezen voor om het te verklaren).

Maar het gaat niet alleen om leeftijd. Loop ik in een donker straatje knijp ik hem behoorlijk als ik een grote vent vol tattoo's tegen kom en van een wiebelig omaatje ben ik niet bang, 1x raden waar ik die info vandaan heb.

Dat oudere mensen iemand die nog jong is daarmee niet het respect geven dat hij/zij verdient (zeker als hij/zij zich "normaal" en volwassen gedraagt) is niet netjes maar het omgekeerde gebeurt ook al te vaak. Eigenlijk vind ik dat een teken van zelf weinig ervaring hebben want dan heb je geleerd dat alle mensen verschillend zijn en dat je feitelijk iedereen met respect zou moeten behandelen (tot het bewijs zich laat zien dat ze het niet vedienen).

Ik zou zeggen, probeer het je niet aan te trekken en denk gewoon echt bij je zelf als je weer zoiets meemaakt: goh nou ben je al zoooo oud en heb je nog geen idee dat er ook verstandige tieners zijn (niet zeggen hoor, alleen denken) dan houd je de eer aan jezelf.

Je wint het toch nooit van die oude betweters (ik ben er trouwens ook één) die uit eigen ervaring roepen dat je je pas later realiseert wat je allemaal niet wist, toen lang geleden. Het is mooi dat wij dat vinden maar iedereen heeft zijn eigen leven en daarmee het recht voor zichzelf uit te vinden of dat tzt voor hem/haar ook geldt. Sterkte!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
u óók héél veel thx voor uw mooie antwoord!
dank u wel! een + ! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ook mooi, van mij ook een +
amigo
13 jaar geleden
graag gedaan maar ik meende het gewoon en hoop dat het je helpt (had ik nog niet gedaan maar keek net even naar je profiel, ben nu zeker behoorlijk onder de ondruk).
Blijf gewoon jezelf en doe je ding.
Mensen die daar niet tegen kunnen zijn óf jaloers óf te beperkt om het verschil tussen jou en anderen te zien. Die zijn eigenlijk ook niet de moeite waard voor jou. Alleen mensen die je gewoon nemen zoals je bent (met je sterke én je zwakke kanten) zijn degenen aan wiens mening je mogelijk wat kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh,héél mooi cool antwoord!
dank u wel! :D
Hoe volwassen je ook bent voor je leeftijd, je zal zien dat je volgend jaar het gevoel heb dat je veel volwassener ben als nu en als je over 10 jaar terug kijkt denk je nou dat heb ik toen niet handig aan gepakt ik weet nu wel beter. Je kan veel hebben mee gemaakt maar er komt nog veel meer wat je niet heb mee gemaakt. Hoeveel elende kan je jezelf besparen door te luisteren naar meer ervaren mensen. Later zal jij diegene zijn. En mensen nemen je eerder als een volwassene als jij naar hen leert luisteren en van hen leert leren ipv op je eigen verstand te steunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat niet enkel tieners soms niet voor vol aangezien worden hoor!..ook volwassenen worden nog te vaak in hokjes geduwd met name door mensen die enkel een enkel pad bewandelen en er van uit gaan dat er geen zijwegen bestaan!

leren blijf je tot je dood!...en inderdaad!.ik heb een tiener kleinkind dat heel veel heeft meegemaakt,.op het betreffende gebied kan ze zichzelf meten met een volwassene met diezelfde levenservaring ...op andere vlakken echter blijft het gewoon een mens die nog veel mag gaan leren!....en zo hoort het ook toch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volwassenen gaan er vaak vanuit dat je levenswijsheid moet hebben op een "volwassen" manier voordat ze je serieus kunnen nemen... Toch kunnen alle leeftijden van elkaar leren, als je ervoor open staat.
Ik heb mijn kinderen heel veel geleerd (hoop ik toch) maar tegelijk heb ik ook heel veel van hen geleerd. Toen ze baby waren bewonderde ik hoe ze één waren met zichzelf en ondanks hun hulpeloosheid zo moedig waren en vol vertrouwen.
Als ik kleine kinderen had was ik in de wolken over hun verrassende en onbevangen kijk op de wereld, een kijk waarin zoveel eenvoudige waarheid schuil ging.
Met mijn tieners ben ik vaak serieus in de clinch gegaan omdat ze me met mezelf confronteerden. Toch ben ik mijn kinderen dankbaar voor de les.
"Levenservaring" staat voor vele volwassenen gelijk met verstarring, verbittering en overtuigd zijn van je eigen gelijk. Dit soort mensen heeft zich zo laten kwetsen door het leven, dat ze niet meer open staan voor het andere. Ik zie inderdaad dat sommige mensen tieners en adolescenten beneden alle peil behandelen. Vandaar geloof ik niet dat dat wat je van volwassenen leert in elk geval beter is dan je zelfgewonnen inzicht.
Persoonlijk ga ik graag met jonge mensen om, juist wegens hun frisse kritische kijk op de dingen. In feite maakt het niet zoveel uit hoeveel levenservaring je als tiener hebt, je verdient in ieder geval respect. Zelfs als je rebelleert!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit vind ik tot nu toe één van de coolste antwoorden.dank u wel ! een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is héél graag gedaan, bedankt voor je +!
Levenservaring heeft totaal niets uit te staan met leeftijd.

Als je nog jong bent kun je al veel meer 'geleerd hebben van het leven' dan vele veel oudere mensen.

Ouderen denken dikwijls geheel ten onrechte dat 'zij die kennis' wèl bezitten en dat jongeren dom en onervaren zijn.

Vaak is het juist precies andersom..en zijn ouderen compleet vastgeroest in hun leven.

Ik praat heel vaak met jongeren die in grote problemen zijn geraakt en alle schaduwzijden van het leven al hebben moeten doormaken.

En vele van hen 'gebruiken' hun ervaringen op een positieve wijze die bepaald bewondering verdient.

Veel ouderen hebben vaak niet de helft van de problemen van die jongeren te verwerken gekregen.

En dus zeg ik nòg eens de zin waarmee ik zojuist begon:

Levenservaring heeft totaal niets uit te staan met leeftijd.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, dat ligt denk aan wat je levenservaring noemt. Ik denk dat iedereen op z'n tijd heftige dingen meemaakt. Maar het kost tijd om een dergelijke gebeurtenis een plek te geven en nog meer tijd om uiteindelijk de waarde van eend dergelijk gebeurtenis in te zien. Die tijd heb je als tiener nog eenmaal niet, simpelweg omdat je nog zo jong bent. Maar dat betekend niet dat je daardoor meer of minder bent of verstandig of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het vergelijken met de lesauto die voor een ervaren rijder zit: ze zijn vaak een stuk verleden vergeten!

Ook kan het een stuk koppigheid zijn, omdat veel mensen denken dat hun het veel beter weten. Het beeld wat ze van zichzelf hebben overtreft de ander bij voorbaat. Ook als je als "groentje" bij een bedrijf komt en je wijkt af van "hoe het hoort" , nemen ze je ook niet serieus. Ze zijn vastgeroest in hun manier van denken. Als blijkt dat je toch goede punten/ ideeën hebt, dan krenkt het vaak hun trots.

Terugkomend op je vraag:) Het is veel makkelijker voor de meeste (oudere) mensen om aan te nemen dat een jong persoon geen levenservaring heeft. Hoe kan een jong iemand al die levenservaring toppen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vol, halfvol en magere melk hoort in de supermarkt thuis en bij de slimmeriken die dat uitgevonden hebben en er hun zakken mee vullen. Nou, leeftijd zit tussen de oren en daar lijken wij als een magneet op te reageren. Zaak is dus om leeftijd en tijd te vergeten dat het bestaat en te gebruiken als functie wanneer het nodig is. De persoon in kwestie ga je dan mee om naar de inhoud die hij of zij heeft. De ouder je wordt de meer er op je af komt. Wanneer je jong bent leeft je geest in vrijheid ondanks dat sommigen ongelukkig en in zwaardere situaties leven. De geest is vrij en schopt en trapt tegen alles wat voor de wielen komt. Bij het ouder worden wordt er meer verantwoordelijkheid van je verwacht en dat is het begin van het spinnenweb. Die grote vrijgevochten geest wordt net als de Grote Reus uit het sprookje door kleine mensjes vastgebonden aan de grond. De grootste les die een jongere als ouder ontdekt is dat vrijheid heel relatief is en dat het grotendeels draait om macht en/of geld. Het is onvoorstelbaar moeilijk te begrijpen en te bevatten hoe de wereld in elkaar zit wanneer je jong bent. Je komt daar vaak achter wanneer de deur terug naar je jeugd inmiddels voorgoed gesloten is. Ik wil hier niet de wijze professor uithangen. Er is maar 1 sleutel die op alle deuren past. Macht! En macht is geld. En geld is studie of stomweg geluk hebben. Ondanks dat, weet ik dat het grootste rijkdom is, iemand die jou steunt en waar je op kan vertrouwen. Iemand die aan je hart is, en die rijkdom hebben er niet veel en dat komt weer omdat ouderen zoveel meer voor hun wielen krijgen waar ze niet meer tegen aan kunnen schoppen. Je kunt niet voorbereid genoeg het tegemoet gaan waar geloof en vertrouwen in jezelf de basis zijn. Als antwoord op je vraag. Wanneer jij in de klas een lekkere grote zak chips opent hoeveel klasgenoten zullen je vervolgens voor vol aannemen? Het is meer een kwestie van, ik ben groot en jij bent klein. Ik heb lekker chipjes in mijn mond en jij lekker niet. Snap je ‘m? Niets aan de hand. Jij wordt ook groot en die ander kan na schooltijd ook de chipjes halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het niet eens met de meeste antwoorden. Ik heb zelf ook veel meegemaakt en ben 18 jaren jong. Dit heeft mij erg volwassen gemaakt en ik heb meer levenservaring dan sommige volwassen. En ik vraag me af, de mensen die typen dat tieners nog geen levenservaring hebben, zelf ooit wel iets hebben meegemaakt dat je volwassener en zeker verstandiger maakt.

Ik snap dat ook nooit. sommige volwassenen behandelen je als een kind terwijl je graag als volwassene behandeld wilt worden. maar ik moet wel even kwijt dat mensen het niet aan de buitenkant kunnen zien dat je volwassener bent dan bijv. leeftijdsgenoten. Ik zou zeggen geef aan dat je graag anders behandelt wilt worden. Heb ik ook gedaan en mij heeft het enorm geholpen.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi,hardstikke bedankt,k?
een héél cool antwoord van je,hier heb ik écht ook wat aan!
voor jou dus óók een vette +
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Sammy, heb je mijn stukje ook gelezen? Ik gaf daarin namelijk aan dat levenservaring totaal los staat van leeftijd..dat je dus op jonge leeftijd al veel meer kunt hebben opgedaan aan levenservaring dan vele ouderen.
En dus zeg jij eigenlijk het zelfde als ik. Groetjes, Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik besef net dat ik gereageerd heb op uw stukje. Nee ik had eigenlijk alleen de eerste pagina bekeken. Ik ben nog maar net lid van deze site en wist eigenlijk niet goed hoe het werkte. Ja, wat u zegt is inderdaad het zelfde. Ik ben het helmaal met u eens :D