Waarom willen sommige gescheiden mannen met een slechte ervaring uit het verleden, nooit meer samenwonen?

Ik heb sinds een jaar een nieuwe vriend. We wonen allebei apart en op dit moment is dat prima zo, maar ik kom uit een relatie waarin ik 10 jaar heb samengewoond en mijn vriend heeft 10 jaar alleen gewoond. Ik moet zeggen dat ik nog altijd een voorstander ben van samenwonen. Ondanks dat alles zijn voor - en nadelen heeft, kies ik liever voor de nadelen van het samenwonen dan voor de nadelen van het alleen wonen.
Alleen wonen kost meer geld, tijd, reistijd en energie. Ik moet omgang met vriendinnen, sporten, werken, boodschappen, huishouden en ja zelfs mijn partner dus nog inplannen in 1 week. Voel me geregeld gestresst hierdoor, ook omdat ik steeds maar weer moet kiezen tussen het een of het ander.
Bij samenwonen ( wat ik bovendien gezelliger vind) ga je veel makkelijker ook andere dingen ondernemen, omdat je elkaar dan toch al elke dag ziet.
Ik begrijp mijn vriend wel, maar hoop dat er hier ook mensen zijn die mij begrijpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Alle beslissingen die een mens neemt, zijn grotendeels gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Zowel negatief als positief. Het is dus heel begrijpelijk dat je vriend samenwonen niet zo ziet zitten.

Maar positieve en negatieve ervaringen vervagen ook, naarmate de tijd verstrijkt. Vooral als door nieuwe ervaringen het negatieve langzamerhand wordt verdrongen door het positieve, (en andersom natuurlijk)
Er zit dus niets anders op dan je vriend de tijd te geven.
Als hij echt iets blijvends en waardevols ziet in jullie relatie zal er best een moment komen, dat alle negatieve ervaringen verdwenen zijn, en hij graag met je wil samenwonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is niet iets wat alleen bij mannen voorkomt er zijn ook genoeg vrouwen die dat niet meer willen. Het gevoel dat je niet weer alles opnieuw wil beginnen als je weer een relatie naar de knoppen ziet gaan. beter apart en gezellig dan samen
13 jaar geleden
omdat ze wantrouwig zijn geworden.
toen ze gingen trouwen met hun vorige partner dachten ze zij of hij is de ware, als het dan ineens uitloopt op een scheiding dan ben je daarna wel voorzichter om weer volledig voor een relatie te gaan.
samen wonen lijkt wen kleine stap maar voor iemand die gescheiden is geldt dat waarschijnlijk anders.
door voorzichtig te zijn zorgen ze ervoor om niet nog eens gekwetst of teleurgesteld te worsen.
zo behouden ze hun vrijheid en geeft ze het gevoel dat ze alles zelf in de hand hebben.
een scheiding geeft los van een financiele zaken ook een emotionele klap.

dus ze willen niet samenwonen omdat ze voorzichter zijn geworden om vol voor een relatie te gaan.

dit zal trouwens niet voor alle mannen em vrouwen gelden die gescheiden zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt per persoon anders, ik zou zeggen vraag het je vriend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen zijn nogal anders hierin. Vrouwen pakken de draad weer op. Mijn inmiddels man riep tijd WE GAAN NIET TROUWEN EN ET KOMEN ZEKER GEEN KINDEREN. 3 jaar later getrouwd en 2 zonen.
Mannen roepen meer dan ze bedoelen.
Nee we gaan niet samenwonen betekent : nu nog niet
Nee we krijgen geen kinderen Betekent : nu nog niet
Laat het nog even zijn beloop.
X
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij begrijpen jou goed, maar - en dat is het probleem - we begrijpen jouw vriend even goed.
Ik denk dat wanneer voor jou samenwonen essentieel is, en voor jouw vriend de latrelatie essentieel is, dat je dan moet kiezen. Verloren tijd is voor altijd verloren. Ik denk wel dat je bij het afwegen moet uitgaan, dat jullie altijd een latrelatie zullen hebben.

Ik ken wat mensen, die ook een latrelatie hebben, maar die twee huizen naast elkaar hebben gehuurd. 's Morgens ontbijten ze samen bij haar en 's nachts gaat ieder naar zijn eigen bed.

Een latachtige relatie vraagt minder oplettendheid dan een samenwoon relatie. Ik houd bijv. niet van naar de tv kijken of naar klassieke muziek luisteren, mijn partner wel, dus verdwijn ik naar de werkkamer. Dat is ook een soort lat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
logisch dat je vriend zo denkt, hij heeft 10 jaar alleen gewoond, bij samenwonen moet hij meer inleveren dan jij.
hij wilt wel de lusten, maar niet de lasten.

jij bent het samenwonen meer gewend, je bent al gewend om je aan te passen aan de ander, en op deze manier doe je dat weer.

probeer je partner over te halen om bij jou in te trekken, en toch tijdelijk het eigen huis aan te houden.
misschien staat hij dan meer open voor de voordelen van het samenwonen.