Als de zorg voor een ander je teveel dreigt te worden maar er is geen andere mogelijkheid, wat is dan wijsheid?

Toegevoegd na 12 uur:
Voor de duidelijkheid: het gaat niet om mij maar mijn zus.. zij zorgt voor iemand die zijn handicap/beperking niet wil/kan inzien dus er is ook geen mogelijkheid tot erkende mantelzorg en/of pbg ...ik zie haar steeds verder afglijden omdat ze uitgeput raakt en niet meer weet wat te doen.. wij kunnen haar niet helpen om dezelfde reden als zojuist genoemd...Het is een heel ingewikkelde situatie en ik heb echt met haar te doen..wil haar zo graag helpen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Mag ik vragen wat voor zorg? Is het mentaal dat het niet meer op te brengen is of heb je lichamelijk klachten dat het niet meer lukt. Gaat het om iemand met een ziekte, verslaving of handicap? Gaat het om je ouder of je kind? Of staat het verder van je af?

Het is vaak wel mogelijk om via een persoonsgebonden budget zorg in te kopen zodat je zelf wat ruimte krijgt om wat lucht te krijgen. Maar dat is wel heel situatie afhankelijk. Vandaar mijn voorgaande vragen.

Als je zorg niet meer aan kunt is het altijd wijsheid om wat afstand te nemen, echter zijn er situaties dat dit niet kan (bv die iemand ligt op sterven). Toch is het dan goed om voor jezelf tijd te nemen en eventueel met (een professioneel) iemand hierover te praten. Misschien kun je daardoor juist ook wat ruimte krijgen.

Toegevoegd na 12 uur:
Ja, dat is een lastige situatie. Zolang iemand zijn eigen beperking/ handicap niet wil inzien is het moeilijk deze persoon te overtuigen.

Kijk, als het een handicap is waarbij deze persoon zonder hulp niet vooruit komt is de oplossing hem/haar tegen de eigen beperkingen aan te laten lopen. Dit kun je doen door juist een keer niet te komen.

Echter neem je dan ook het risico dat het geheel uit de hand loopt. Hetzelfde gevaar dreigt wanneer men mentaal zover er vanaf is dat reëel nadenken geen optie is. Dan is het hartstikke link om deze persoon alleen te laten.

Toch denk ik dat het voor je zus nu belangrijk is dat ze de zorg tijdelijk en/of gedeeltelijk uit handen geeft zodat ze, al is het maar een uurtje of twee, even tot rust kan komen.

Claimt degene waarvoor ze zorgt dat zij de enige is die kan helpen, kan ze de reactie geven dat ze nu even voor zichzelf moet opladen en daarna weer beter kan zorgen.

Is het een mogelijkheid dat jij een avond in de week of een avond in de twee weken de zorg een paar uurtjes overneemt onder het motto ik kom even gezellig kletsen? Zodat je zus even tot rust kan komen?

Daarnaast ben ik benieuwd of de huisarts niet wat kan betekenen? Al is het maar aan de persoon waarover het gaat te melden dat je zus overwerkt is en wat tijd voor haarzelf moet nemen? Dan laat je het probleem bij je zus en de ander hierdoor in zijn/haar waarde. Diegene heeft dan niet meteen door dat de zorg voor hem/haar te zwaar is geworden.

Ik wens jou en je zus veel sterkte toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

stoppen of het gaan delen met een ander dus meer gaan afwisselen
als zorg je zorg word heb je straks zelf zorg nodig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huisarts (van degene die zorg nodig heeft) bellen wat er mogelijk is. De gemeente idem. Er is waarschijnlijk wel iets van maatschappelijk werk of thuiszorg. Bellen en het probleem voorleggen.
Zoals al gezegd, niemand heeft er iets aan als jij het niet meer trekt.

Toegevoegd na 12 uur:
Naar aanleiding van de toelichting: dat maakt het ingewikkelder.
Je kunt als familie klaarstaan om je zus te steunen. Niet meer aansturen op meer hulp want dat wil ze kennelijk niet, gewoon steunen en hartelijk zijn.
De andere optie is (en die lijkt me eigenlijk onvermijdelijk) is dat de boel stuk loopt omdat je zus het niet meer trekt. En dat moet je maar hopen dat er niet iemand anders inspringt en zich kapot gaat werken, maar dat degene die de hulp krijgt gaat inzien dat er bij hem/haar een probleem ligt dat professionele hulp nodig heeft.
Ik heb iets dergelijks een keer op enige afstand meegemaakt. Soms is het de enige manier. Als buren/vrienden/familieleden almaar blijven helpen en zich kapot werken, gaat de hulpvrager nooit inzien hoe het echt zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk heb ik geen kijk op jouw situatie maar in Nederland is er (haast) altijd wel een oplossing te vinden. Denk hierbij aan het inschakelen van beroepskrachten. iedereen in Nederland heeft toegang tot zorg. Wanneer je denkt het niet meer te kunnen trekken dan kan je niet ongestraft jezelf dwingen om door te gaan. Ga eens praten met de huisarts van de persoon die je verzorgt of hij andere mogelijkheden ziet. Je kan ook naar de thuishulporganisatie bij jullie in de buurt gaan. Zij worden ervoor betaald om zorg te geven.

Blijf niet het onmogelijke van je vragen anders kan je eraan onderdoor gaan.

Toegevoegd na 18 uur:
Dit is een probleem wat vaker voor komt. Ik weet niet welke zorg moet worden gegeven dus kan mijn tip wel eens niet de beste oplossing is. Kijk maar wat je er mee doet.

Mijn tip
Laat je zus eens een dag, weekend of week bij jou thuis logeren. Dit heeft een tweezijdig doel. Zij wordt van de zorg ontheven en de persoon die zorg nodig heeft loopt tegen zij/haar beperkingen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je mantelzorger?
Dan vind je hier alle informatie
http://www.mezzo.nl/
en kun je het adres vinden van steunpunten Mantelzorg
http://www.mezzo.nl/steunpuntmantelzorg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, helaas niet, dan was het makkelijker...
:-(