Wat kun je doen als je iemand totaal niet mag? Waar je echt helemaal geen click mee hebt...

iemand waar je de rillingen van krijgt, iemand die je niet uit de weg kunt gaan, maar of je het nu wilt of niet aan één tafel moet zitten, dat alles om de lieve vrede te bewaren en om te voorkomen dat een gezin uit elkaar valt?
En geloof me ik heb heel erg mijn best gedaan om de positieve dingen van diegene in te zien, maar ik zie ze helaas niet!

Toegevoegd na 12 minuten:
het is gelukkig niet zo dat ik dagelijks met diegene aan tafel hoef te zitten, het is met familie aangelegenheden en zo. Ik ben trouwens ook niet de enige die dit gevoel heeft, mijn hele gezin en mijn moeder ook....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Heel moeilijke situatie.
Je kan (wil, durft) de positieve kant van die persoon niet meer zien. Lijkt me ook heel moeilijk om die te zien als negativiteit de overhand heeft. De persoon heeft op dit moment nog een hele goeie rol om die brok negativiteit te spelen. Wat levert dit voor jou op? (dit is niet als een aanval bedoelt.)

Waarom raakt die persoon je zo? op wat voor moment triggert die persoon je tot negatieve gedachten?

Als ik negativiteit ervaar, dan denk ik weleens;
- Wil ik dit ervaren?
- Wil ik me zo voelen als dat ik me nu zo voel?

Vaak helpen dit soort gedachten-vragen mij, om verder te komen tot een bepaalde actie;
*Soms kies ik ervoor om weg te gaan en geen deel meer uit te maken van een geheel.
*Soms kies ik er bewust voor om me fijn te voelen en wat diegene dan ook mag zeggen of doen, me er niet uit het veld te laat slaan (want wat die persoon ook doet of zegt, dit hoort bij die persoon en is niet herkenbaar voor mij. die persoon is verantwoordelijk voor zijn/haar daden. dus alles wat hij/zij zegt of doet is niet mijn verantwoordelijkheid. Ik ben wie ik ben en niet hetgeen wat die persoon misschien anders beweert of zegt. Ik zelf ben de persoon die mijn leven bepaald.)
* Soms kies ik ervoor om te zeggen dat wat die persoon nu zegt of doet, me raakt. Het doet me pijn/verdriet/angst/vreugde.
* Soms (dit is een hele moeilijke) verwacht ik gewoon helemaal niks van die persoon.
* soms verwacht ik wel wat van die persoon en zeg dan tegen de persoon dat ik teleurgesteld ben hoe het gaat of is gegaan. (in een groep lijkt me dit niet handig om te doen, aangezien er meerdere mensen negativiteit bij die persoon ervaren, je wil geen ruzie op gang zetten, maar jouw gevoel verbeteren)

Wow,..Ik stelde me even voor als ik die persoon zou zijn die niet goed in de groep zou liggen hoe ik me dan voelde.

tjee, alles wat ik doe wordt onder een loep genomen. een stap naar links of een stap naar rechts. Ik voel me bekeken. Ik maak een opmerking, want tja ik moet toch ook iets zeggen. Goh ik vind het wel heel moeilijk om wat te zeggen, maar goed ik doe het,.....Jee wat heb ik nu toch weer gezegd, echt als ik iets leuks wil zeggen komt er gewoon door die stomme spanning iets heel raars uit mijn mond. Hè nee hè,..ik zie de rest aan de tafel al weer afkeurend kijken....hè nee hè...ik zeg maar niks meer.
Ik hoop dat dit etentje snel voorbij is. Ik excuseer me,.ik moet naar de toilet. Daar blijf ik gewoon 30 min, kan ik niemand meer kwetsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Eerlijk zeggen, ik moet je niet, dan kan hij/zij er rekening mee houden dat er nooit iets zal ontstaan qua gesprek ofzo en zal die ander ook niet de moeite nemen om nog "leuk" over te komen bij je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon hypocrietje spelen,voor die korte tijdspanne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie ook geen andere mogelijkheid, op het vermoorden van die persoon na. Maar zo ver wil je zeker niet gaan?
dat is heel moeilijk, je zou dit met diegene kunnen bepraten waar je wel die click mee hebt.
of met een familielid die niet bij jullie woont,en misschien is er de mogelijkheid dat jezelf even bij familie op adem te komen.
dus tijdelijk weg uit deze situatie , zodat er oplossingen kunnen gevonden worden.
jemoet in ieder geval niet ermee rond blijven lopen. je word er niet vrolijker van .. dus zoek een oplossing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe vaak dit speelt...ik begrijp wel dat het geen vaste huisgenoot is.

Ben je in staat om "dringende" afspraken buiten de deur te hebben als de betreffende weer komt? En dat zo vaak mogelijk? En dan bij betreffende familie aangelegenheid je neus op een andere tijd even laten zien (verjaardagen en zo).

Bij je eigen vrienden afspreken bedoel ik of, als van toepassing, overwerk net op die ene dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen proberen op te houden met samenspannen tegen die persoon. En aangezien het zo is dat je hem danwel haar maar een paar keer per jaar treft is het mogelijk eerder de al aanwezige instabiliteit van je eigen gezin dat iemand anders niet mogen dat gezin bedreigt.
Ik zie zowiezo niet dat iemand niet mogen bedreigend kan zijn voor een gezin. Zoals ik jouw woorden lees is het een stevig bindende faktor. Triest eigenlijk.

Toegevoegd na 35 minuten:
Sorry maar ik vind je verhaal uiterst zwak. Zeggen dat je iemand niet mag en daarom die persoon geexcommuniceerd hebt en dan toch ook beweren dat je er alles aan gedaan hebt om de lieve vrede te bewaren. Bewaar jij zo de vrede dan, door iemand niet te mogen en hem buiten te sluiten?
Daarbij geef je al antwoord op je vraag. Je sluit hem buiten. En dan is er nog de tegenstrijdigheid dat je de vrede wilt bewaren en voorkomen wilt dat je gezin uit elkaar valt terwijl je ook zegt dat jullie hem allemaal niet mogen en dus vrede hebt.
Kennelijk heeft jouw gezin zo iemand nodig om bij elkaar te blijven. Wat dieper doorgedacht is dat erg triest maar wat er niet in zit zit er niet in dus daar zal je het mee moeten doen.
Mijn advies: blijf dan weg als je er geen zin in hebt. maar waarschijnlijk zal jij zoiets tegen je moeder zeggen"Als hij komt blijven wij weg". En dan toch volhouden dat je de vrede bewaart?

Toegevoegd na 35 minuten:
Sorry maar ik vind je verhaal uiterst zwak. Zeggen dat je iemand niet mag en daarom die persoon geexcommuniceerd hebt en dan toch ook beweren dat je er alles aan gedaan hebt om de lieve vrede te bewaren. Bewaar jij zo de vrede dan, door iemand niet te mogen en hem buiten te sluiten?
Daarbij geef je al antwoord op je vraag. Je sluit hem buiten. En dan is er nog de tegenstrijdigheid dat je de vrede wilt bewaren en voorkomen wilt dat je gezin uit elkaar valt terwijl je ook zegt dat jullie hem allemaal niet mogen en dus vrede hebt.
Kennelijk heeft jouw gezin zo iemand nodig om bij elkaar te blijven. Wat dieper doorgedacht is dat erg triest maar wat er niet in zit zit er niet in dus daar zal je het mee moeten doen.
Mijn advies: blijf dan weg als je er geen zin in hebt. maar waarschijnlijk zal jij zoiets tegen je moeder zeggen"Als hij komt blijven wij weg". En dan toch volhouden dat je de vrede bewaart?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer zo neutraal mogelijk te zijn in deze,ik merk dat er ingevuld word voor die ander,en er worden beschuldigingen geuit,dit kan anders,het is een vraag !..en deze vraag mag er zijn.
Er zit een verschil tussen iemand niet mogen en geen klik.

Als je namelijk iemand niet mag zit er toch ergens een klik/ botsing, want diegene raakt jou wel degelijk, alleen op een negatieve manier.

Het positieve daaraan is dat diegene iets los in jou maakt wat je van jezelf moeilijk kunt accepteren.

Misschien kun je er iets mee of niet. Denk er gewoon even over na.
13 jaar geleden
Helaas kun je niet iedereen aardig vinden en kun je niet met iedereen een klik hebben... Aan de ene kant is het fijn dat je iemand hebt waarmee je dat gevoel kan delen (je moeder), maar aan de andere kant is het op die manier gemakkelijk om iemand steeds minder aardig te vinden omdat je elkaars gevoel, al dan niet onterecht, aanwakkert...

Het enige advies dat ik je kan geven is om normaal te doen tijdens familie aangelegenheden, dit uit respect voor de andere familieleden die waarschijnlijk graag een gezellige tijd willen hebben... Je bent verder niet verplicht om met deze persoon een gesprek aan te gaan of deze persoon vaker te zien dan strikt noodzakelijk is...

Nogmaals, het is onmogelijk om iedereen aardig te vinden maar in sommige gevallen is het gewoon het handigst om normaal te doen en deze persoon verder te negeren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt gewoon wat op afstand en beleefd zijn. Je hoeft iemand die je niet mag, echt niet te omarmen.
Ik zou wel oppassen met je laatste zin, dat anderen hem / haar ook niet mogen. Je moet niet in een familiekring groepsvorming gaan krijgen, met veelbetekenende blikken over en weer en zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon die persoon,als een persoon zien.je kan niet met iedereen een click hebben,of leuk,aardig en geweldig vinden.en dat jij in die persoon geen positieve dingen ziet zal echt wel niet voor iedereen gelden.iedereen heeft zijn positieve kanten,dat jij die niet(wil zien)ziet,tja,dat is jouw probleem.misschien eens iets verder kijken dan even wat oppervlakkig gedoe aan tafel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het familie van je of aangetrouwd?daar zit nog wel verschil in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang het geen familie is kan je hem gewoon zeggen dat je hem niet mag.als het tersparaken komt natuurlijk.anders gewoon ontwijken en links laten liggen.jammer voor je aangetrouwde familielid maar t is nu eenmaal niet anders
je hoeft niet iedereen leuk en aardig te vinden.
als jullie mekaar niet zoveel zien,dan kun je proberen om het op die enkele momenten voor lief te nemen dat hij/zij erbij is!
in het leven is het nu eenmaal zo dat sommige mensen elkaar gewoon niet liggen!
probeer te accepteren dat die ander anders is dan jij,..dit hoeft niet te betekenen dat die ander dan slechter of beter is,maar gewoon zichzelf,en dat wil jij toch ook blijven?..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal altijd te maken hebben met mensen die je niet mag.

Ik heb het zelfde met een fam.lid.

Je hoeft toch ook niet gezellig met hem/haar alles te bespreken.
Je kan het zelf berperken door het te houden bij de "standaard" groetingen, zoals Hoi, Doei enzv.

Tis maar net wat je er zelf van maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt aan voorgeschiedenis