Als het je nog steeds pijn doet om je ex te zien en je hebt gezamelijke vrienden hoe kun je daar mee omgaan?

Op verjaardagen, uitgaan en andere vriendenbijeenkomsten. Ik heb er heel veel last van. Ik heb het veel geprobeerd om gewoon in dezelfde ruimte te zijn, maar daarna ben ik dagen van slag.

We zeggen elkaar wel gedag, maar praten verder niet. Ik merk dat het lichamelijk en geestelijk gewoon te heftig is, ondank dat het al jaren terug is dat we uit elkaar gingen.

Alle tips, meningen, adviezen, steun en kritiek zijn welkom.

13 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

‘n tijdje geen contact maken als dat kan. dat is de beste oplossing. Ik kon mijn ex ook niet vergeten omdat mijn moeder en moeder van mijn ex vriendinnen waren. ik kende z’n zusje we hadden een goede contact. Op school zag ik hem iedere dag… Allerbeste is eerst je liefdesverdriet uitleven en dan pas beginnen met een nieuwe relatie. Maar af en toe beginnen met een nieuwe relatie helpt ook als je maar te minste niet begint met een serieuze relatie. Met dit kan je zien dat er genoeg andere meisjes/jongens zijn die je samen gelukkig kan worden. Dat je ex niet de enigste is voor je. En nog een tip: als je je ex zo snel mogelijk wilt vergeten dan moet je nooit alleen zijn. Je moet altijd je bezig houden met iets zodat je hoofd minder hoeft te denken aan haar/hem. Ook kan je vergelijken wat hij/zij doet. Heeft die ook zo pijn als jou? of geeft ie er niets om en doet ie gewoon wat die wilt? Je kan vergelijken en zeggen ‘Kijk, zij/hij verdiend mij toch niet anders deed die toch zo niet’ ‘Moet je kijken wat zij/hij doet, moet ik nog steeds iets voelen tegen zo iemand’ Maar ik herhaal als je echt kan, dan moet je je verdriet echt alleen uitleven. Anders wordt je voor de volgende keer niet sterker dan hoe je nu bent. Maar als je dat niet kan, dan advies ik je, maak je hoofd leeg, (en ik weet dit is de moeilijkste misschien) gooi alles weg die je nog over heb van die tijd. maar als je alles weg gooit die je van haar/hem nog hebt, dan went je hart langzamer hand ook aan. Ik wens je heel veel sterkte!

Toegevoegd na 13 minuten:
Als je ex onschuldig is dan is het wel te moeilijk om te vergeten bovendien zie je of hoor je vaak dingetjes over je ex of kom je haar/hem tegen dan gaat je hart weer pijn doen. Dus vergelijk de reden ook. als je niet weg kan 'n tijdje of als je moet in contact moet blijven met je gezamenlijke vrienden dan kan je met je nieuwe vriend/vriendin daarheen gaan. doet zij/hij je pijn dan kan je ook teminste terug doen. Maar wraak nemen advies ik je niet het kan verslavend zijn en uiteindelijk kan je de gevecht verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou eens met je ex kunnen praten op zo'n feestje.
Misschien zijn die nare gevoelens wederzijds. Of je er veel
mee wint weet ik niet, maar veel verliezen kun je er ook niet mee. Je hebt het in ieder geval eens van je afgepraat, en daar is niet zoveel mis mee.

Als ik lees 'geestelijk en lichamelijk heftig' en 'dagen van slag' dan lijkt me dit een heel serieus probleem voor je, en zou je af kunnen vragen of het goed is om het
verschijnsel aan te pakken (zoals je het hier beschrijft), terwijl je misschien beter bij de oorzaak kunt beginnen.
De oorzaak ligt natuurlijk veel dieper.

Kennelijk heb je een heel vervelende periode in je
leven gehad, die je niet voor je zelf hebt afgesloten
en/of verwerkt. Om dat af te sluiten en echt opnieuw te beginnen, zou je professionele hulp kunnen overwegen.

Ik ben meestal nogal voorzichtig met reageren op dit soort berichten, omdat een snel advies ook wel heel
makkelijk kan overkomen. Ik heb dit zelf niet meegemaakt, dus waar praat ik eigenlijk over?
Maar omdat je zo uitdrukkelijk zegt dat tips, meningen, adviezen etc, welkom zijn, schrijf ik je toch maar dit berichtje.

Ik wens je heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!
Oude liefde roest niet zegt men wel eens. En liefde en oud zeer ligt op zich ook wel dicht bij elkaar.
Ik herken veel in je vraag. Vaak is de oorzaak te herleiden in het feit dat je relatie min of meer eenzijdig is uitgegaan. Er zullen misschien nog dingen onverwerkt zijn, en is het confronterend om je ex weer te zien en daarin nog wat van jezelf van toen tegen te komen. Misschien herinner je die éne ruzie nog wel. Of juist die goede vrijpartij, of die mooie wandeling bij zonsondergang. En dat steekt.

Gelukkig is er dan nog de tijd, die (soms) wonden heelt. Maar...Is er nét een korstje op gegroeid, dan kom je elkaar weer tegen op een feestje, en wordt dat wondje weer brutaal opengehaald.
Met elkaar gaan praten heeft geen enkele zin, je bent destijds niet voor niets uit elkaar gegaan toch? Waarom dan weer oude koeien uit de sloot halen, of zit er toch een heel klein sprankje hoop dat 'het' misschien weer iets wordt?

Uit mijn eigen ervaring zit er ook wel een klein stukje jaloezie bij; 'Zij lacht om zíjn grapjes' of 'Goh, nu heeft ze opeens wel d'r haar in een staart, terwijl ze dat eerder nooit wou.'

Dwing jezelf blij voor je ex te zijn, wees hartelijk en ga hem/haar vooral niet negeren, want dat valt op. Voor de mensen in je buurt, maar nog meer voor jezelf, zo krop je het oud zeer alleen maar meer op. Ga ook niet overdreven contact zoeken, maar zeg gewoon gedag en maak een praatje over koetjes en kalfjes. (Niet die oude koeien natuurlijk hé!) ;)

En denk bij jezelf: 'Das war einmal....'

Sterkte!