Als iemand zijn ei kwijt wil of zijn hart uitstort bij jou, terwijl je zelf overloopt, wat is dan wijsheid?

(over uitdrukkingen gesproken ;)

13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog een uitdrukking; in zijn sop gaar laten koken?
niet serieus bedoeld hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liegen mag best wel eens. als je maar eerlijk bent ten aanzien van jouw gevoelens! én je uiteindelijk wel eerlijk verteld dat je gelogen hebt. Maar zelfs dat hoeft niet hoor.
Echt heel veel mensen liegen hierover. En dat is ook niet erg. geloof me.
Soms is het beter om een illusie te crieeren. En ik ga ook niet zeggen dat dat niet goed is,...want wie beslist dit? Zolang je maar assertief (=rekening houdt met je eigen gevoel) bent en daarbij rekening houdt met de gevoelens van anderen, MAAR jouw gevoelens komen op de 1e plaats.

Het beste antwoord

eerlijk zijn hierover is een optie, maar vaak ook het moeilijkst.
Je mag soms best voor eigen bestwil een leugentje vertellen.

Het is zeker herkenbaar. Ik denk dat iedereen wel ooit zoiets heeft meemaakt.
Ik heb ooit zo ernstig naar mijn vriendin geluisterd en haar probleem proberen op te lossen dat ik zelf niet eens door had dat ik begon te trillen en angstig werd in bepaalde situaties.

Wat dacht je ervan om de rollen om te draaien en jouw hart in datzelfde gesprek uit te storten bij die persoon?
of even tijdelijk niet meer afspreken met die persoon tot dat jij beter in je vel zit.
telefoon niet meer opnemen/ sms niet meer beantwoorden. Mag gerust, als je daarna maar uitlegt hoe het kwam.

Als je al in een gesprek bent met die persoon, kun je de persoon onderbreken en zeggen dat je nu even geen tijd hebt; zo van (sorry dat ik je moet onderbreken terwijl je je hart lucht, maar ik vind het heel vervelend, maar ik moet weg / heb hier even geen zin in / moet erg nodig naar de wc / mijn moeder belde net en die moet ik even terug bellen,.....Zullen we een andere keer afspreken?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wijsheid is de kunst van het relativeren je eigen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Poeh die moet even bezinken nog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je het door hebt, zal je nog maar weinig "overlopen".
Annswers
13 jaar geleden
is daar tijd voor nodig of kan je het in 1 keer doorhebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan je beter even de tijd voor nemen. Begin met de kleinere "probleempjes", waar het relativeren wat makkelijker op is toe te passen.
Gewoon eerlijk zeggen: 'Joh, ik wil graag naar je luisteren maar dat lukt me niet nu omdat ik zelf al teveel aan m'n hoofd heb'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt helemaal van je eigen persoonlijkheid af... Maar als ik naar mezelf kijk dan probeer ik altijd de tijd te nemen om naar iemand te luisteren en hem of haar te helpen... Ook op de momenten dat het bij mezelf overloopt... Het is vaak gemakkelijker om een ander te helpen dan jezelf en regelmatig betrap ik mezelf erop een ander advies te geven waar ik zelf ook iets aan heb...

Ik vind het persoonlijk erg bot om iemand af te kappen omdat je eigen hoofd ook vol zit, diegene heeft duielijk behoefte om te praten en als het omgekeerd zou zijn zou ik het ook niet leuk vinden om dat afgekapt te worden...

Wat wijsheid is weet ik niet, dat is per persoon verschillend... Ik kan je alleen maar vertellen wat ik zou doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak helpt de ellende van een ander het mijne te verlichten.
Maar het is niet zo dat het dagenlang klagen is wat de ander doet of iedere keer weer hetzelfde probleem aan me vertellen want dan krijg ik er ook een punthoofd van en vraag dan vriendelijk of hij of zij geen prof hulp kan gaan zoeken want dan heb ik er ook geen oplossing voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook wel eens last van dit probleem. Aangezien ik geen 20 meer ben is het me inmiddels gelukt om het niet meer zo belangrijk te vinden of mensen me aardig vinden. En dus probeer ik meestal gewoon van onderwerp te veranderen. Dat is pijnloos en hoogstens wat frustrerend voor de andere kant, maar ja beter dan dat ik zelf een hele avond me rot voel.

Wat ik ook doe is een smoesje verzinnen om ervan af te komen. Zoals ik moet zo meteen weg, of ik moet nog naar de winkel of ga maar door.

Als het een goede vriend of vriendin van me is, dan hangt het af van hoe groot het ei is. Soms laat ik mensen dan gewoon toch praten/klagen en accepteer ik dat ik een nacht slecht slaap. Soms ben ik gewoon ook eerlijk en zeg ik dat ik zelf me niet zo goed voel.

Moeilijk he, om je grenzen aan te geven. Eigenlijk zou het heel normaal moeten zijn als je gewoon eerlijk zegt wat je wel en niet aankunt. Jammer genoeg is dat soms erg moeilijk voor mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar ik kan het er nu écht even niet bij hebben... Kunnen we een andere keer verder praten?
Dit is niet leuk, maar wijst de hart-uitstorter er ook op dat hij/zij wat meer oog zou mogen hebben voor de ontvanger van alle ellende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel wat het met je doet
dat je het zelf ook voor je kiezen hebt/krijgt
wijsheid is misschien ook wel
je er niet door laten bepalen, of zelf dippig worden.
sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
én rust-momenten voor jezelf inlassen.
een dag niksdoen, nergens heen, gewoon thuis-zijn.