Als een goeie vriend op feestjes en partijen steevast teveel drinkt en mensen beledigt, moet je hem daar dan op wijzen?

Wij wonen in een dorp met een "hij-is-nou-eenmaal-zo-cultuur", maar ik erger me mateloos aan het feit dat hij daardoor altijd wegkomt met de vreselijkste provocaties. Is een vriend van mijn man (al 40 jaar) en vrouw is inmiddels heel goeie kennis van mij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vind eigenlijk dat je iedereen aan kunt spreken op zulk gedrag, ongeacht of het een vriend is of niet, dronken of niet. Mensen beledigen is namelijk nooit ok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ vind ik ook

Andere antwoorden (8)

Als hij inderdaad zo'n goede vriend is van jullie kun je hem daar zeker (op een ander tijdstip) op aanspreken. Het gaat niet aan om anderen te beledigen en al zeker niet op feestjes waar het de bedoeling is om je te amuseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een mooie taak voor je man, om dat een keer met hem te gaan bespreken. Je man en hij zijn immers al zo lang bevriend. Gewoon een man tot man gesprek. Uiteindelijk zal hij het waarschijnlijk zeer waarderen, dat hij er op gewezen wordt.
13 jaar geleden
Als er al een cultuur hangt van hij is nou eenmaal zo moet je zeker niet alleen proberen.
Je zult denk ik met een klein groepje eens aan de slag moeten
om eens hard te kijken wat er nou precies speelt.

De hij is nu eenmaal cultuur kan ook een onverschilligheid houding zijn van mensen die het al zo vaak hebben geprobeerd
of gewoon ze hebben het nog nooit geprobeerd. en willen dat ook niet. zeker niet alleen.
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: beste brave jongen, jouw gedrag met een paar borrels op, vind ik niet erg aangenaam. Wat wil je eraan doen? We kunnen je zo echt niet uitnodigen, hoe een aardige vent we je normaal gesproken ook vinden.
Kun je ons een beetje tegemoetkomen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet jouw taak om iemand op te voeden die (gezien jouw vraag) royaal over de 40 is.
Die man moet zelf weten wat hij drinkt en hoeveel.
Hooguit kun je hem aanspreken op zijn gedrag jegens jou, als dat al vervelend gedrag zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou zijn gedrag eens kunnen filmen. Gewoon ergens een camera neerzetten.
Ga dan eens gezellig 's avonds op bezoek bij hem om dat leuke filmpje eens samen te bekijken. (wel nuchter dan hè ;-) )
Misschien wordt hij dan pas goed geconfronteerd met zichzelf. Zo niet dan heb je in ieder geval wel je best gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker geen probleem om hem daarop te wijzen, als het jouw irriteert. Jij kan het beter zeggen, dan een volslagen onbekende.
Maar hou er wel rekening mee dat hij het niet hoeft te waarderen, en er niets mee zal gaan doen.
Anders kan je ook tijdens zo'n feestje, als het de verkeerde kant op gaat, een keer zeggen: 'heb je niet genoeg gehad', en het glas uit zijn handen pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het zo doen: Bespreek dat met je man en zeg dat jij er op die manier geen zin meer in hebt om met ze om te gaan. Als hij verstandig is, is hij het met je eens en zal bereid zijn om zijn vriend erover aan te spreken.