Wanneer ben je in Belgie dermate volwassen dat ouderen in je familie niks meer over je te zeggen hebben en je eigen gang kunt gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Dat ligt aan jezelf (hier in Nederland ook trouwens)
Als jij je bij alles laat leiden door bv je ouders, dan zullen ze nooit gaan beseffen dat je volwassen bent, en dan verwachten ze als je 50 bent nog dat je alles overlegt, of liever, vraagt aan hen. Het zelf hebben van kinderen kan iets aan de situatie veranderen, maar hoeft niet. Je blijft n kind
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als jij gezorgd hebt dat je financieel onafhankelijk bent van je ouders en een eigen woonplek hebt, ben je volwassen. Je hebt dan niks meer van ze nodig, behalve vrijblijvend advies en liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OP Uw 18'de mag je alleen gaan wonen zonder toestemming ouders.
Er zijn wel uitzonderingen , die ik hier niet ga opnoemen (wetboek).
Maar toch is het mogelijk om verlengde minderjarigheid in te roepen (bij mentaal gehandicapten bijv.) of er kan zelfs collocatie aangevraagd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In België geldt sinds 1990 dat je met 18 jaar volwassen bent. Je staat dan niet meer onder het gezag van je ouders en je kunt alles doen wat je zelf wilt.