Hoe komt het dat sommige mensen op verjaardag altijd in de keuken staan te helpen in plaats van gast te zijn?

In plaats van socializen of zitten in het verjaardagkringetje gaan ze de gastvrouw/heer helpen met de afwas of vieze kopjes ophalen.

Ik vind het niet verkeerd hoor, ben alleen benieuwd wat daarachter zit. Ik kan zelf ook moeilijk stilzitten als ik zie dat de jarige druk is met de 'catering'.

Zijn er tips hoe je dit kan veranderen of zit het gewoon in je?

13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb soms gewoon geen zin in gesprekjes met alle andere gasten. Ben daar soms ook wat te verlegen voor of heb gewoon geen gespreksstof. Als je dan lekker concreet wat te doen hebt is dat mooi alternatief.
Het kan ook zijn dat je als je in de keuken staat te helpen ongemerkt lekker veel kunt snoepen en snaaien of drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ja lekker eten in de keuken. + Doe ik ook wel.

Andere antwoorden (9)

Uit de wil om te helpen. Het geeft je een fijn gevoel als je een ander helpt. We weten allemaal hoe lastig het is als je op je verjaardag aan de afwas ofzo staat en de visite zit in de kamer. Wel zo fijn als er mensen zijn die helpen met een hapje rondbrengen, glaasje inschenken, vuile kopjes weghalen of de gebaksbordjes afwassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet goedkeuring zoeken niet verbaal maar non verbaal de persoon probeert de aandacht van de jarige te krijgen door hem te helpen.

Kan natuurlijk ook gewoon om haar te helpen ze is tenslottte jarig!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
We proberen een bepaalde reactie uit te lokken van de jarige zoals dat ze aardig zal doen of compliment geeft enz....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgende keer verjaardag in een restaurantje of zo vieren, ipv bij iemand thuis. Voelt niemand zich verplicht de rommel op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak is de gastvrouw degene die jarig is, of de man/vrouw/moeder/vader ervan. Veel mensen vinden het onaardig van zichzelf om niet te helpen en zo'n iemand alleen al het drinken en zoutjes en taart te verzorgen. Het geeft een soort schuldgevoel dat jij daar zit en de ander zo moet rennen en vliegen.

Tenminste dit heb ik vaak, het is fijn om te helpen omdat je je dan niet schuldig hoeft te voelen en het is een aardig teken. Daarbij zou diegene bij een verjaardag bij jouw thuis ook sneller helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige mensen zijn liever bezig met socializen anderen liever met helpen. ik kan me voorstellen dat de eerste groep inzet op "in de kring meekletsen over alles wat ter tafel komt", en de andere groep tijdens dit geouwehoer de vingers voelt jeuken, als de gastheer/vrouw zich de benen onder de kont uitloopt om iedereen van natje en droogje te voorzien. ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar ik socialize liever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze de gastvrouw,die in meerder gevallen zelf het feestvarken is, niet met de rotzooi willen laten zitten. Gewoon voorkomendheid.
Niets aan veranderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik help zelf ook vaak de gastvrouw/heer. Soms omdat ik vind dat zij/hij anders de hele tijd aan het rond draven is en ik vind dat zij zelf ook even bij de gasten moet zitten.
Soms doe ik het ook uit eigen belang. Ik ben dan blij dat ik even niet met een irritante of vervelende andere gast hoef te praten. (kan ik eindelijk even weg van onzinnige gesprekken, haha)
Dus bij mij zit het er gewoon in en ik vind het niet erg.
Heb zelf wel eens een feest gehouden met catering en dat is op zich ook wel eens prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent behulpzaam en kan waarschijnlijk slecht "nietsdoen" en toekijken en lekker zitten terwijl anderen druk zijn.
misschien gun je de gastvrouw/heer ook een beetje rust ?
of is het omdat je het niet prettig vind om een praatje te maken met mensen: onzekerheid?

kun je denk ik wel veranderen, hoewel het in je zit. maar lijkt me niet nodig: behulpzaamheid is zo'n goede eigenschap! je maakt veel mensen er blij mee! super, er zouden meer mensen moeten zijn die even gezellig meehelpen en de gastheer/vrouw heel veel werk besparen.

vaak zeggen mensen beleeft: nee joh, dat hoeft toch niet. maar ze zijn uiteindelijk superblij met mensen als jij!

Toegevoegd na 1 minuut:
als ze zeggen dat het echt niet hoeft, natuurlijk niet aandringen, sommige mensen vinden het leuk om alleen/zelf alles klaar te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Heej Floddertje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heej Annswers;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haaha je bedoelt heej Jet (of Red) Freggel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is ook goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:P
ik denk uit het oogpunt dat je de jarige echt een verjaardag wilt geven!...ikzelf vind het dus ook heel normaal om als ik op visite ga de gastvrouw of heer effe een handje te gaan helpen,daarna kan deze dan ook meedoen aan gesprekken en voor mij is dat ook veel fijner!