Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn huisgenoot ook meehelpt met opruimen?

Ik woon samen met 4 andere huisgenoten in een woning maar er is er 1 die nooit haar spullen opruimt en niet mee helpt met poetsen. Hoe kan ik haar daar met tact op wijzen? Ik ga niet andermans rommel op ruimen maar ik wil ook niet de politieagent uithangen en de sfeer verpesten. Moet ik gewoon zeggen waar het op staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ik heb in een studentenhuis met 5 bewoners gewoond. Daar hadden we een corveerooster. Er waren 5 algemene ruimtes en 5 mensen, dus iedere week maakte iemand één ruimte schoon.
Wanneer je niet op tijd schoonmaakte, moest je tompoezen trakteren. Doordat er iets tegenover staat, baal je er minder van als iemand eens niet schoonmaakt. En voor haar wordt het erg prijzig om wekelijks gebak te moeten trakteren aan het hele huis!

Er zijn ook wel eens weekenden geweest dat we 25 tompoezen hadden, dan is de lol erg groot en vind niemand het erg dat er niet is schoongemaakt. Komt volgende week wel weer!

Je kunt haar best serieus aanspreken. Het is logisch dat er bepaalde afspraken zijn als je met elkaar een huishouden runt. Dat is bij je ouders toch ook zo? En afspraken zijn er om elkaar daar af en toe op te kunnen attenderen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je moet haar het nut van het opruimen laten inzien.
Dus probeer haar erbij te betrekken op een positieve manier.
Negatief schrikt af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woonde 2 jaar geleden ook samen met een vriendinnetje, weliswaar niet met zn vieren maar wij hadden gewoon vaste afspraken hierover. 1x per week stofzuigen en dweilen en alle rommel in elkaars kamer gooien, de week daarna de ander etcetc...bij ons werkte dat top!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Aller eerst: heb je haar hiermee geconfronteerd. Waarschijnlijk stoort zij zich niet aan rommel en kan zij er mee leven, geef aan dat het voor jou wel storend is en dat je er niet happy van wordt.

- Heb je al aan een werkschema gedacht?

- Gooi haar troep voor haar deur (harde maatregel?!)

- Misschien een optie om iemand te laten poetsen per week?! Je kunt dan de kosten door 4 delen, dus dat is misschien te doen!

Heel veel succes, want er is niets ergers (vind ik althans) dan in een rommelig huis te moeten leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zij na lang aandringen nog steeds niet wil opruimen en wil meehelpen in het huishouden zit er niets anders op dan harde maatregelen te nemen.
Als jullie je storen aan haar rommel dan gooi je de spullen, die je in de weg liggen, gewoon weg m.u.v. studieboeken e.d. natuurlijk. Is zij iets kwijt dan kun je haar altijd vragen waar ze het de laatste keer heeft gebruikt, dus doen alsof je neus bloedt. Je kunt ook zeggen dat iemand anders heeft opgeruimd, daarbij in het midden latend wie dat geweest is. Niemand wil tenslotte ruzie met haar krijgen. Misschien leert ze wel op de harde manier.
Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Het is nu eenmaal zo, dat als er meerdere mensen in één huis wonen, iedereen zich zal moeten aanpassen.
Als iedereen zijn rommel zou laten slingeren zou het huis binnen de kortste keren dichtslibben en dat is geen leefbare situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nog 3 andere huisgenoten, die wel gewoon hun huishoudelijk taken verrichten. Het valt hun ongetwijfeld ook op dat zijn nooit iets in huis doet. Beste is, om met de hele groep, dus jij en de 3 anderen haar en mee te confronteren en direct duidelijke afspraken te maken. Belangrijk is in elk geval dat je heel duidelijk bent. Als je het als groep vertelt, dan is er ook niet één persoon die boos wordt aangekeken. En wat dan nog, als ze wel boos wordt? Als ze met personen samenwoont, moet je ook leren om samen te leven. Kan ze dat niet, dan moet ze woonruimte voor haar alleen gaan zoeken.
13 jaar geleden
Je moet een schoonmaak- en opruimrooster maken waar iedereen zich aan houdt. Gewoon even een A4tje met daarop schematisch de taakverdeling dat je op een centrale plek in huis ophangt. Iedereen een vaste dag (of vaste dagen) waarop er schoongemaakt, gestofzuigd en opgeruimd wordt.

Of iedereen een vaste taak geven, dus Jantje doet altijd wc en douche, Marietje de keuken enz.

Houdt iemand zich er een keer niet aan, kun je hem/haar daar netjes op wijzen. Of iets ludieks bedenken als strafmaatregel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kijk euh, je hebt al een aantal tips gehad het is misschien interessant om voor jezelf eens te bedenken: waarom stoort het mij zo dat zij niet opruimt? want als 3 vd 4 opruimen dan zal het nooit een echte zooi worden. Dus misschien is het niet de zooi, maar een ander iets van haar dat jou stoort, kan dat? wellicht spiegel van jezelf wat je ook zou willen...