Moet een man voor kosten opdraaien als ex-vrouw rechter/advocaten in wil schakelen?

Mijn vriend wil zijn kinderen graag meer zien en opvoeden. In het convenant staat geschreven dat hij ze tm dinsdagavond mag houden. (vrijdag halen - dinsdag terug naar moeder). Nu wil hij de kinderen graag meer zien, hij kan dat sowieso waar maken om voor de kinderen te zorgen op de woensdag omdat hij dan vrij is.

Ook wil hij graag minder alimentatie gaan betalen, dit omdat de ruim €500 niet of nauwelijks opgaan aan de kosten voor de 2 kinderen. Zelf loopt ze natuurlijk wel in dure merk kleding.

Beide dingen wil hij zelfstandig 'doorvoeren'. Stel (en dat is ze) dat ze het er niet mee eens is en stappen wil ondernemen naar de rechtbank toe. Moet mijn vriend dan ook meebetalen aan die kosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Nee, de kosten voor de advocaat van de vrouw hoeft hij niet te betalen. De kosten voor zijn eigen advocaat wel. Daarnaast is het verlagen van alimentatie omdat het niet goed besteed wordt van velen een wens maar dat is maar weinigen gelukt. Het gaat op draagkracht en daarop is destijds een berekening gemaakt. Het terugbrengen van kinderali zal alleen lukken als je vriend buiten zijn schuld minder inkomsten heeft. Uiteraard als de verhouding van dagen gaat verschuiven dan zal de alimentatie minder worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, op het moment dat de echtscheiding is uitgesproken is iedereen verantwoordelijk voor de eigen kosten en daar valt óók het betalen van gerechtelijke procedures en aanverwante kosten onder. Kennelijk is de ex van je vriend niet genegen om de bezoekersregeling ten gunste van hem aan te passen en dat betekent dat je vriend zijn eigen advocaat zal moeten betalen (en dat is duur genoeg).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Degene die naar de kantonrechter stapt moet in beginsel zijn eigen kosten betalen zoals griffiekosten en advocaatkosten. De gedaagde betaald zijn eigen advocaatkosten. De rechter kan besluiten de kosten van de ene partij door de ander te laten betalen. Dus wie wat betaalt staat niet 100% van te voren vast.