kan mijn moeder mij uit het huis zetten als ik maar 18 jaar ben en nog studeer?

Ik ben 18 jaar oud, heb 1 maand universiteit richting gevolgd maar de interesse was snel weg, nu ga ik een economische richting volgen aan de hoge school..

Het probleem is dat mijn moeder het financieel zeer moeilijk heeft, ze is alleenstaand door een echtscheiding en elke maand moet ze geld vragen aan haar ouders en van haar kleine spaarrekening geld nemen om te overleven.

Ze koopt niets van basisnodigheden voor mij zoals kleren of onderhoudspullen(scheermachine, soms gezondheid.. etc)

de laatste paar maanden kan ze zelfs niet meer voor eten zorgen, nu is het gemiddeld 10 dagen per maand dat ik niks te eten heb gespreid over 4-5weken.

Het avondeten dat ze dan soms maakt is ook vaak niet genoeg, meestal maar 2 ingrediënten en zeer weinig, het gebeurd dus vaak dat ik nog veel honger heb na het avondeten.

toen ik er deze avond er haar een preek over gaf dat ze kan gaan shoppen in het stad maar nog niet eens de basis kan doen voor mij dreigde ze ermee mij uit het huis te zetten en me niet meer te helpen overleven.

ik denk door de slechte band met mijn moeder en de financiële situatie die per maand verslechtert dat het maar een kwestie van tijd is voor ze mij uit het huis gooit en ik dakloos wordt.

Met mijn vader heb ik al jaren geen contact dus daar kan ik ook niet terecht.

en werken om in leven te blijven en ondertussen studeren zonder enige financiële hulp van familie lijkt me onmogelijk.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
4.6K
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Volgens mij mag dat wel, maar is ze wel tot haar 21e verantwoordelijk voor jou
tinus1969
2 jaar geleden
Wat krijg of leen je aan studiefinanciering?
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Als ik je goed begrijp studeer je nu niet. Dus: heb je werk, of zoek je werk? Of wat heb jij aan inkomsten? Je zegt dat je je moeder een preek hebt gegeven - maar wat doe jij zelf om jullie situatie nu te verbeteren? Als je weer gaat studeren heb je recht op studiefinanciering, maar dan zul je er ook bij moeten lenen en / of werken. En dan kun je ook op kamers gaan....
goev
2 jaar geleden
Als je weer gaat studeren, heb je ook recht op een aanvullende beurs.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Quote: "werken om in leven te blijven en ondertussen studeren zonder enige financiële hulp van familie lijkt me onmogelijk." Nou dat gaat best. Stufi aanvragen en eventueel bij lenen en parttime werken. Heb ik ook gedaan. En doen meer mensen. Leuk? Nee. Maar niet onmogelijk.
Terpstraatje70
2 jaar geleden
“toen ik er deze avond er haar een preek over gaf dat ze kan gaan shoppen in het stad maar nog niet eens de basis kan doen voor mij dreigde ze ermee mij uit het huis te zetten en me niet meer te helpen overleven.” -je moeder HEEFT geen geld om jou verzorgingsproducten etc te kopen. Ze heeft niet eens te vreten he… En je moeder een preek geven? Goh, aardig van je zeg…. Zoek zelf een (bij)baan en betaal je spullen zelf, kun je ook een keer voor je moeder de koelkast vullen met eten ipv klagen. Werk zat op dit moment. Ook buiten schooltijden..Je bent 18 he, geen 5. “en werken om in leven te blijven en ondertussen studeren zonder enige financiële hulp van familie lijkt me onmogelijk.” -niets is onmogelijk als je maar wil. Ik ken der ZAT die het zo doen en hebben gedaan. Geen feestjes, vakanties en onnodig shoppen en het gaat prima.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
je bent achttien. Ik raad in ieder geval aan om je in te schrijven als woningzoekende zodat je zo snel mogelijk jaren kunt gaan opbouwen voor een woning. het kan ook slim zijn om je in te schrijven als kamer zoekende bij een studentenhuisvester zoals SSH als die tenminste actief is in jouw woonplaats.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
//aanvulling op mijn reactie:
Ik weet inschrijven als woning/kamerzoekende kost ook geld maar geloof me. Het is de beste investering die nu kunt doen want als je dit niet doet woon je straks op je 30e nog thuis en dat zal je moeder helemaal niet accepteren en dus word je voor die tijd zeker dakloos.

Antwoorden (1)

Nee dat kan niet. Als je 18 bent ben je financieel zelfstandig, zoals dat heet. Dat betekent dat je ouders niet meer verantwoordelijk zijn voor financiële zaken, zoals verzekeringen, abonnementen, schulden, etcetera. Maar tot je 21e hebben je ouders nog een onderhoudsplicht en zijn zij verplicht jou te onderhouden, oftewel: onderdak bieden, eten en andere basisbehoeften bieden. Dus nee, je moeder mag je niet zomaar op straat zetten.

Maar zoals je zelf al zegt: je moeder zit zelf in financiële nood en kan zichzelf en jou nu niet goed onderhouden. Als je 18 bent kun je dat niet zomaar alleen naar je moeder toeschuiven en zul je zelf ook verantwoordelijkheid moeten nemen. Toen ik nog studeerde was je een uitzondering als je naast je studie niet werkte, en zolang is dat nu ook weer niet geleden. Dus waarom zou dat niet kunnen? Zorg er in elk geval voor dat je jezelf kunt redden, dat is voor ook een stuk fijner. Een studentenkamer vinden kan een uitdaging zijn momenteel, maar werk is er wel.